- Az Adóiroda elérhetősége:
2000 Szentendre, Városház tér 3. | T: +36 26/300-407 FAX: +36 26/816-227 | ado@szentendre.hu - Az iroda vezetője: Siklósi-Dutkay Csilla
- Ügyfélfogadás, ügyfélfogadási rend:
- Hétfő: 13.00-17.00 | Szerda: 9.00-12.00 és 13.00-16.00
- Időpontfoglalás ügyfélfogadási napokon, 8-12 óra között, +36-26-785-104, +36-26-785-123
- Szentendre Város Önkormányzat Képviselő-testületének 39/2009. (XI.18.) önkormányzati rendelete a helyi adókról és az adózás rendjéről — Hatályos: 2021. 10. 20- 2024. 12. 31 >>>
- Szentendre Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2024. (XI. 26.) önkormányzati rendelete a helyi adókról — Hatályos: 2025. 01. 01 >>>
Adónem | Fizetési határidő | Adatbejelentési/ Bevallási határidő | Bankszámlaszám |
Építményadó | március 15. szeptember 15. |
Minden változást (pl. eladás, vétel) a változástól számított 15 napon belül. | 11784009-15731292-02440000 |
Telekadó | március 15. szeptember 15. |
Minden változást (pl. eladás, átminősítés) a változástól számított 15 napon belül. | 11784009-15731292-02510000 |
Iparűzési adó | március 15. május 31. szeptember 15. |
Május 31. (üzleti éves, nem KATA-s) | 11784009-15731292-03540000 |
Magánszemély kommunális adója | március 15. szeptember 15. |
Minden változást (pl. eladás, vétel, bérlés) a változástól számított 15 napon belül. | 11784009-15731292-02820000 |
Idegenforgalmi adó | A szolgáltatás igénybevételét követő hónap. | A szolgáltatás igénybevételét követő hónap. | 11784009-15731292-03090000 |
Talajterhelési díj | március 31. | Március 31-ig, a DMRV Zrt által közölt adatok (vízdíjszámla) alapján. | 11784009-15731292-03920000 |
Késedelmi pótlék | 11784009-15731292-03780000 | ||
Bírság | 11784009-15731292-03610000 |
- Tudok-e e-mailben ügyet intézni? ➤
- Hol találhatók a benyújtandó nyomtatványok? ➤
- Ingatlan-adásvételt be kell-e jelenteni? ➤
- Miből keletkezik a folyószámla-hátralék? ➤
- Hogyan igényelhető vissza a túlfizetés? ➤
- Gépjármű adásvételt be kell-e jelenteni? ➤
- „Nullás igazolást” (adóigazolást) hogyan kell igényelni? ➤
- Hogyan kérhet az adózó méltányossági, illetve részletfizetési kedvezményt? ➤
Lehet-e emailben ügyet intézni?
- Nem, e-mailben érdemi ügyintézésre nincs lehetősége, az ilyen formában érkezett leveleket Adóhatóságunk csak tudomásul veszi. E-mail-ben kizárólag általános tájékoztatás adható.
Hol találhatók az önkormányzat adóirodájához benyújtandó nyomtatványok?
- A fentiekben a „HELYI ADÓK” címszó alatt, az egyes adónemek oldaláról letölthetők a nyomtatványok.
- Magánszemélyek ügyeiket kétféle módon intézhetik:
- Az alábbi webcímen található oldalon ki kell választani a megfelelő nyomtatványt és postai úton, vagy személyesen eljuttatni a Szentendrei Polgármesteri Hivatalba. webcím: https://szentendre.hu/varoshaza/polgarmesteri-hivatal/hivatali_ugyek/helyi-adok/
- Amennyiben rendelkezik ügyfélkapuval, az alábbi webcímen, Szentendre Város Önkormányzata kiválasztása után a megfelelő dokumentum kikeresése, és kitöltése után az űrlapot ügyfélkapun keresztül eljuttathatja a Hivatalba. webcím: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap
- Társas vállalkozások és egyéni vállalkozók ügyeiket kizárólag elektronikusan intézhetik.
- Az alábbi webcímen, Szentendre Város Önkormányzata kiválasztása után a megfelelő dokumentum kikeresése, és kitöltése után az űrlapot ügyfélkapun keresztül eljuttathatja a Hivatalunkba. webcím: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap
Ingatlan-adásvételt be kell-e jelenteni, és ha igen, akkor hogyan?
- Igen, be kell jelenteni. Amennyiben olyan ingatlant vásárolt, amelyen van építmény, akkor építményadó adatbejelentést kell tennie. Ha olyan ingatlant vásárolt, amelyen nem áll építmény, akkor magánszemélyeknek magánszemélyek kommunális adója adatbejelentést, társas vállalkozóknak telekadó adatbejelentést kell tenni.
- Az adózás rendjéről szóló (Art.) 2017. évi CL. törvény 7.§ 1. pontja és a 18.§-a, illetve a 2. II.A) 4. pontja alapján adózónak az építményadó/telekadó adókötelezettségének keletkezésének/megszűnésének bekövetkezéstől számított 15 napon belül adatbejelentést kell tennie az önkormányzati adóhatóság felé.
- A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 12. §-a alapján az adó alanya az, aki a naptári év első napján az építmény tulajdonosa. Ez azt jelenti, hogyha az ingatlanban tulajdonosváltás történik, akkor az eladó(k), illetve a vevő(k) az ingatlan értékesítésének/vásárlásának a tényét formanyomtatványon jelenti(k) be, melynek elérhetőségeit itt találja: https://szentendre.hu/varoshaza/polgarmesteri-hivatal/hivatali_ugyek/helyi-adok/epitmenyado/ telekadó/kommunális adó adatbejelentés építményadóról / telekadóról /kommunális adóról
- elektronikus kitöltési és beküldési lehetőség: https://ohp-20.asp.lgov.hu/ugyinditas, adatbejelentés építményadóról/telekadóról/kommunális adóról
- Az adatbejelentésnek az alábbi formáit választhatja:
- a fenti űrlapot kitölti és aláírva, postai úton eljuttatja a hivatalunkhoz (2000 Szentendre, Városház tér 3. szám)
- a fenti űrlapot kitölti és az ügyfélfogadási időben, – melynek időpontját a honlapon megtalálja – elhozza személyesen
- a fenti űrlapot elektronikusan tölti ki, és elektronikusan eljuttatja a hivatalunkba (az e-mail nem fogadható el)
Miből keletkezik a folyószámla-hátralék?
- A folyószámla egyeztetésére e-mail formájában nincs lehetősége.
- Amennyiben folyószámla egyeztetést szeretne, az alábbi módon teheti meg ezt:
- egy folyószámla egyeztetésről szóló levelet ír Adóhatóságunkhoz és postai úton eljuttatja a hivatalunkhoz (2000 Szentendre, Városház tér 3. szám),
- az ügyfélfogadási időben, – melynek időpontját a honlapon megtalálja – befárad személyesen,
- az E-önkormányzat portálon keresztül– ún. e-papír formájában – eljuttatja kérését, amennyiben rendelkezik ügyfélékapuval, a https://ohp-20.asp.lgov.hu/ felületen lekérdezheti folyószámla egyenlegét.
Hogyan igényelhető vissza a túlfizetés?
A folyószámláján lévő túlfizetést az alábbiak szerint igényelheti vissza:
- Az alábbi nyomtatványt kitöltve, aláírva adóhatóságomnak kérem eljuttatni, személyesen az ügyfélfogadási időben, vagy postai úton a 2000 Szentendre, Városház tér 3. szám alatti címre, vagy elektronikus formában (ügyfélkapu segítségével) https://szentendre.hu/varoshaza/polgarmesteri-hivatal/hivatali_ugyek/helyi-adok/tulfizetes-rendezese/
- illetve, ha rendelkezik ügyfélkapuval: https://ohp-20.asp.lgov.hu/ felületen ki kell választani a megfelelő önkormányzat nevét, a túlfizetés visszaigénylése nyomtatványt és elektronikus úton (nem e-mail) eljuttatni az adóhatósághoz.
Az Adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 74/A. §-a alapján:
- Az adózót megillető túlfizetés összegét az adóhatóság hivatalból is elszámolhatja, már lejárt esedékességű tartozásra. Az iparűzési adó számlán fennálló túlfizetést – az adónem előleg típusú adózása miatt – nem minden esetben lehet (célszerű) átvezetni a hátralékos adónemre. Az iparűzési adó bevallásban szereplő „G” jelű lap kitöltésével az adózó rendelkezhet a túlfizetésről.
Gépjármű adásvételt be kell-e jelenteni a helyi adóhatóságnak?
- A helyi adóhatóságnak nem kell bejelenteni. A gépjárművek adóztatását, kezelését, nyilvántartását 2021.01.01. napjától a NAV (Nemzeti Adó és Vámhivatal) végzi, így a helyi adóhatósághoz sem befizetési sem bejelentési kötelezettsége nincs.
„Nullás igazolást” (adóigazolást) hogyan kell igényelni?
- A nullás igazolási kérelmét a https://ohp-20.asp.lgov.hu/szolgaltatasok/ portálon keresztül „kérelem adóigazolás, adóhatósági bizonyítvány kiadására megnevezésű nyomtatvány” kiválasztásával és kitöltésével, kell eljuttatnia a hivatalunkba.
- Amennyiben magánszemély kéri, abban az esetben az alábbi elérhetőségen https://szentendre.hu/wp-content/uploads/2019/01/11_1_Adohatosagi_igazolas_kiadasa_kerelem_2019_Szentendre.pdf találja meg a nyomtatványt.
Kérhet-e, és ha igen, hogyan kérhet az adózó méltányossági, illetve részletfizetési kedvezményt?
- Igen, társas vállalkozások a tőke tartozásra részletfizetési / fizetési halasztási a késedelmi pótlékra részletfizetési/méltányossági kérelmet nyújthatnak be. A magánszemélyek és az egyéni vállalkozók pedig automatikus részletfizetési / méltányossági kérelmet is benyújthatnak.
- A kérelmeket az alábbi elérhetőségeken találja:
Hogyan kell vállalkozást indítani a városban? Mi a teendője a leendő vállalkozónak?
- A vállalkozása bejelentését, a NAV-on keresztül kell elindítania. Ha ezt megtette, akkor az adatokat a NAV átküldi a helyi adóhatósághoz.
- Ha egyébként a helyi adóban is a KATA adózási módot szeretné választani, akkor az e-önkormányzat felületén (https://ohp-20.asp.lgov.hu/szolgaltatasok) található bejelentkezési nyomtatványt is ki kell töltenie és elektronikus úton eljuttatni hozzánk. (az e-mail erre nem alkalmas)
- Ha nem a KATA-s adózási módot választja, akkor minden évet követő május 31. napjáig iparűzési adó bevallást kell kitöltenie (szintén a NAV-on keresztül) és eljuttatni adóirodánkba.
- Általánosságban az iparűzési adó mértéke: az adóalap 2%-a.
Be kell-e jelenteni a vállalkozás szüneteltetését, ha valaki KATA-s vállalkozó? Mi a teendője a vállalkozónak, kell-e fizetnie?
- A vállalkozás szünetelését be kell jelentenie, a NAV honlapján található változásbejelentési nyomtatványon keresztül, és/vagy az E-önkormányzat felületén keresztül a változásbejelentési nyomtatvány kitöltésével.
- A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 39/B.§ (6) alapján, amennyiben a vállalkozó az adott évben egy vagy több alkalommal szünetelt, és a KATA-s adózást választotta a helyi adóban, akkor a következő év január 15. napjáig adóbevallást nyújt be.
- Ez azt jelenti, hogy a bevallásban szereplő pénzügyi adatok alapján, a folyószámlán az előírt adó kötelezettség korrigálódik, de a bevallás benyújtásáig az előírt KATA-t meg kell fizetnie. (pl. a 2021.évről, 2022. január 15. napjáig kell a bevallást benyújtani.)
Hogy lehet elektronikusan ügyet intézni?
- Az önkormányzat felé benyújtandó nyomtatványokat az alábbi elérhetőségen találja: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap.
- Erre a nyitólapra kell bejelentkezni az ügyfélkapu segítségével, ki kell választani az önkormányzat nevét. (A második sorban is szükséges kiválasztani az önkormányzat nevét: Szentendre Város Önkormányzat.) Ezt követően az űrlapkereső segítségével meg kell keresni a megfelelő nyomtatványt és online kitölteni. Ha ez megtörtént, akkor elektronikusan elküldeni.
- A további részletes tájékoztatót a https://ohp-20.asp.lgov.hu/tajekoztato felületen találja meg.
Elektronikusan ügyintézés esetén, hogyan kell kiválasztani a Szentendre Város Önkormányzatát?
- Az erre vonatkozó részletes tájékoztatót a https://ohp-20.asp.lgov.hu/tajekoztato felületen találja meg.
- A tájékoztató 7. oldalán, – lépésről-lépésre – bemutatásra kerül, hogyan választjuk ki a megfelelő önkormányzatot.