
A 2025. évi helyi adó fajtáiról és azok mértékéről részletes, személyre szabott levelet küld az önkormányzat február végétől minden szentendrei adózónak. A küldemény részeként Fülöp Zsolt polgármester a város fejlesztési céljairól és gazdasági helyzetéről szóló tájákoztatóját is olvashatják. A polgármesteri levelet az alábbiakban változatások nélkül, teljes terjedelemében közöljük.
Tisztelt szentendrei polgártársam!
Az ország többi településéhez hasonlóan Szentendrének is évről évre egyre szűkösebb forrásokból gazdálkodva kell helytállnia. A joggal elvárt fejlesztések, és a mindannyiunkat, kiemelten a gyermekeket, az időseket ellátó városi szolgáltatások színvonalának megőrzése érdekében alakítottuk át a közteherviselés közel tizenöt éve változatlan rendszerét.
2025-re tovább szűkült az önkormányzat rendelkezésére álló állami támogatás, tovább nőtt a központi elvonás. A szolidaritási hozzájárulás emelésével és a helyi iparűzési adó növekményének elvonásával a kormány több mint egymilliárd forinttal rövidíti meg Szentendrét, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy nem számíthatunk a korábban a városnál maradó gépjárműadó-bevételre sem.
A város működőképességének megőrzése érdekében ezért kénytelenek voltunk átalakítani a telek- és építményadó rendszerét, ahogy számos más önkormányzat is tette. A módosítások eredményeként az elvont egymilliárd forint felét, azaz közel 500 millió forintot remél az önkormányzat az adóváltoztatásoktól. Idén ez a plusz adóbevétel teszi lehetővé, hogy működjön a város: ne legyen látványos színvonalromlás, vagy létszámleépítés a városi szolgáltatásokért felelős intézményeinkben. Ebből a félmilliárd forintból tudjuk finanszírozni a tervezett fejlesztéseket, illetve ennek a pénznek a felhasználásával leszünk képesek a közszolgáltatások szinten tartására, emelésére. Különös tekintettel a bölcsődei, óvodai, szociális ellátásra, az egészségügyi és kulturális feladatokra, bérekre, a közétkeztetésre és nem utolsósorban a közterületek gondozására.
A közös teherviselés helyi bevételei nélkül nem lehet megalapozott, vállalható városi költségvetést készíteni. Nem akarunk lemondani arról sem, hogy tovább vigyük a városrészi költségvetésből megvalósuló fejlesztéseket, ahol is a szentendreiek dönthetnek arról, mit és hogyan fejlesszenek a közvetlen környezetükben az önkormányzattal közösen. Az ilyen célú fejlesztésekre fordított támogatásokra idén már 150 millió forintot tervezünk, de folytatjuk az ifjúsági részvételi költségvetést, és már készítjük elő az időskorúak költségvetési programjának az indítását is.
Az idei költségvetésben már 15 millió forint jut városrészenkét a lakossági fejlesztési javaslatok megvalósítására. 100 milliót tervezünk út- és járdaprogramra, további tízmilliókat az 1+1 programra, és a városi kertek, udvarok zöldítésére külön programot indítunk. Az óvodák, bölcsődék klimatizálását idén saját forrásból megvalósítjuk és elindítjuk Szentendre komplex közvilágítás-korszerűsítési programjának a tervezését, a beruházás előkészítését. Ezeken felül térfigyelő kamerákra 38 milliót, hídfelújításra pedig 25 millió forintot fordítunk.
A helyi adók emelésére számtalan önkormányzat rákényszerült az elmúlt években és most Szentendre is, miközben a központi költségvetésbe ennél nagyságrendekkel nagyobb összeg kerül a szentendreiek zsebéből. Személyi jövedelemadó, a bérre rakódó közterhek, valamint a boltokban hagyott általános forgalmi és kiskereskedelmi adó képében hozzávetőlegesen a bruttó bérünk legalább fele kerül így a központi költségvetésbe, a kormány által priorizált célokra. Jelentősen könnyebb lenne a helyzetünk, ha tizenhárom évvel ezelőtt nem vonta volna el a kormány a szentendreiek béréből levont személyi jövedelemadó utolsó helyben maradó nyolc százalékát. Ha az így kieső egymilliárd forint helyben felhasználható forrás maradt volna, nem lenne szükség az adórendszer módosítására, markánsabban tudnánk fejleszteni városunkat.
Tisztában vagyunk azzal, hogy vannak olyan szentendreiek is, akik számára a helyi adók megfizetése komoly gondot jelenthet. Ezért a képviselő-testület jelentősen megreformálja a szociális rendeletet, kiemelten kezelve az időskorúakat, a több gyermeket nevelőket. Az adófizetési kötelezettség előtt már ismert lesz az új támogatási rendszerünk, melynek segítségével a valóban rászorulók többletterheit átvállalja az önkormányzat. Az egyéb méltányossági kérelmeket az adóiroda munkatársai, személyre szólóan alaposan kivizsgálják, és a méltányosságban a jogszabály engedte határig elmennek.
Sajnos rövidtávon a kormányzati támogatások emelését a jövőben sem várhatjuk, a „Makrogazdasági és Költségvetési Előrejelzés 2023-2027” címet viselő kormányzati dokumentumból kiderül, hogy az önkormányzatok nettó finanszírozása a 2023-as 850 milliárd forintról 2024-re 742 milliárd forintra, 2027-re pedig már 687 milliárd forintra csökken.
Az adórendszerünk, az adómértékek felülvizsgálata, a közteherviselés újragondolása tehát – a város szabadságának és önrendelkezésének védelmében, gazdálkodási biztonságának érdekében – elodázhatatlan volt. Ezért nyúltunk hozzá a helyi adókról szóló rendelethez közel 15 év után.
Felelős és átlátható gazdálkodást ígérünk, ahogy eddig is tettük. Szentendrén nincsenek, és nem is lesznek korrupciós ügyek. A városfejlesztési célokról nyílt vitát kívánunk folytatni, hogy a szentendreiek részesei legyenek a döntéseknek, és közösen meghatározott célok megvalósításán dolgozzanak a városvezetők, a képviselők, a hivatal, és a városi cégek, intézmények vezetői, munkatársai is.
Közös célunk az élhető és szerethető Szentendre. Tegyünk érte közösen!
Bizalmát és együttműködését köszönve:
Fülöp Zsolt
polgármester