2022. szeptember 15., 17:16
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 2 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.
A lakcímek törvényben előírt pontosítása az érintett tulajdonosok, bérlők, lakók kiemelt érdeke. A rendezetlen lakcímhelyzet a későbbiekben számtalan kényelmetlenség okozója lehet, például jogi problémák adódhatnak az ingatlan értékesítése, öröklése kapcsán. A központi címregiszterről (KCR) és a címkezelésről egy 2014-es kormányrendelet rendelkezett, előírva a lakcímek szabványosítását és a lakcímképzés szabályait. Ennek a gyakran konfliktusokkal is járó feladatnak a végrehajtására a rendelet az önkormányzatokat jelölte ki, a hivatal munkatársai tehát a címek felülvizsgálatának végrehajtói, nem pedig a kezdeményezői. Szentendrén 95%-ban lezárult a lakcím-felülvizsgálat. Az önkormányzat a munka hátralévő részében is rugalmasságra törekszik, ehhez kérjük ismételten a lakosság együttműködését. 

Szentendre különösen rossz helyzetből indult a lakcímek szabványosításában, mert korábban évtizedekig – többnyire – az ingatlantulajdonos bemondása alapján határozták meg a lakcímeket, így keveredtek a páros vagy páratlan házszámozások, esetenként azonos házszámok keletkeztek. Az építőipar fellendítésének érdekében hozott kormánydöntések még tetézték a lakcímkáoszt, rendkívül nagy mennyiségű új építkezés, telekösszevonás, -megosztás történt, amiknek a címei gyakran hiányosan, hibásan jutottak el az önkormányzatig a különféle nyilvántartásokból. Az elmúlt évtizedben a gomba módra szaporodó lakópark- és társasház-építkezések – amelyek szabályozására az önkormányzat nem rendelkezik semmilyen jogi eszközzel – tovább rontottak a helyzeten, mert különböző szisztéma szerinti történt a házszámozás-, épület-, betűjelezés, ajtószámozás.

Lakcímkáosz és az értelmezhetetlen útmutató
A lakcímkáosz országos jelenség volt, ennek megszüntetése érdekében született meg a 2014-es kormányrendelet. A végrehajtás segítése érdekében azonban olyan útmutatót adtak ki, amely sok esetben félreérthető, ill. értelmezhetetlen volt az ügyintézők számára. Szentendrén is ezen útmutató alapján kezdtek bele 2015-ben a lakcím-felülvizsgálatba, amely alig haladt előre. Mi több, az is előfordul, hogy a 2015 és 2019 között módosított címek közül többet most újra módosítani, visszaállítani kell.

Rugalmas ügykezelés
A fentiek ellenére a rugalmas ügykezelésnek és a szentendreiek együttműködésének köszönhetően sikerült a minimumra csökkenteni a lakcím-változtatásokat: a több mint 16000 lakcímből 2022 júliusáig csak 109 esetben került sor címváltoztatásra, 660 esetben rögzítettek új címet, amire azért volt szükség, mert a meglévő lakcím nem szerepelt a Központi CímRegiszterben. Mintegy 20 esetben – jellemzően saroktelek, vagy több közterülettel is határos telek esetében – sikerült a Hatósági Irodának az érintettek egyetértésével rendezni a címváltozást. Hogy elkerülhető legyen a tömeges címváltoztatás, a képviselő-testület módosította a 2016-ban született önkormányzati rendeletet, nagyobb mozgásteret, rugalmasságot biztosítva a lakcím-megállapításnak.

Automatikus értesítések és a fellebbezési lehetőség
Szentendre azon települések közé tartozik, amely fellebbezési lehetőséget is biztosít a házszámváltozással kapcsolatban az érintettek számára. Az ügyintézésben nem kis zűrzavart okoz, hogy a központi adatbázisban történő címrögzítés után a rendszer más adatbázisokba (pl. Cégbíróság) automatikusan továbbítja az adatokat, illetve értesítést küld az ingatlantulajdonosnak. Így sokan hamarabb kaptak a címváltozásról értesítést a központi rendszerből, minthogy a jegyző határozatát megkapták volna.

A legproblémásabb területek
Július végétől a lakcím-szabványosítás szempontjából a lehető legproblémásabb utcákat érinti a lakcím-felülvizsgálat – erről korábbi cikkünkben részletesen írtunk.
A Hatósági Iroda munkatársai kérik a szentendreiek együttműködését. Kérik, hogy mielőbb jelezzék az észrevételeiket. Igyekeznek minden ügyet a jogszabályok betartása mellett a lehető legrugalmasabban kezelni, de lesznek olyan esetek, ahol ez is kevés lesz és a lakcímváltozás elkerülhetetlenné válik.

  • Szentendrén 2022. szeptember közepéig 95%-ban lezárult a lakcím-felülvizsgálat, novemberig teljeskörűen végezni szeretne a Hivatal a feladattal.
  • A rendezett lakcím elsősorban az érintett tulajdonosok, bérlők, lakók érdeke. A rendezetlen lakcímhelyzet a későbbiekben számtalan kényelmetlenség okozója lehet, jogi problémák adódhatnak az ingatlan értékesítése, öröklése kapcsán.
  • A lakcímrendezést kötelezően végrehajtandó jogszabály írja elő, amelyet a települések többsége már végrehajtott.

A HATÓSÁGI IRODA ELÉRHETŐSÉGE:
Email-cím: kcr@ph.szentendre.hu | Telefonszám: 0626/ 300-407
Postacím: Szentendre Város Önkormányzat | Hatósági Iroda
2000 Szentendre, Városház tér 3.

(Borítóképünk Szentendrén készült illusztráció. Fotó: Bellai László)