2023. január 25., 12:56
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 1 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.
Szentendrén valamennyi létező lakcím megfelel a törvényben előírt szabványnak és szerepel a központi címregiszterben. Már csak néhány nem létező cím törlését kell átvezetni a rendszeren, hogy a központi címregiszter is 100 százalékos teljesítést mutasson. Összesen 16693 címet kellett a Hatósági Iroda munkatársainak ellenőriznie, ebben a munkában nagy segítséget jelentett a szentendreiek együttműködése.

Szentendrén rendkívül sok problémát okozott a korábbi évtizedekben kialakult címképzési gyakorlat, ami többnyire azt jelentette, hogy a kérelmezők bemondása alapján kaptak az ingatlanok címeket. Tovább rontott a helyzeten, hogy az átsorolásoknál, telekmegosztásoknál, a lakótelepeknél, lakóparkoknál az épület- és ajtószámozásnál különböző szisztéma szerint határozták meg a címeket.

Rugalmas ügykezelés, sok terepmunka

Más településeken sem lehettek jobb helyzetben, mert 2022 végére – a kormányrendeletben maghatározott határidő után hat évvel – országosan az összes cím mintegy 60-70 százalékát sikerült felülvizsgálni. Ebben nyilván közrejátszik az is, hogy a jelentős humánerő-forrást és sok terepmunkát igénylő feladat elvégzéséhez az önkormányzatok nem kaptak plusz forrást. A Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárság (BM) tájékoztatása szerint olyan részletekbe menő, összesített adattal nem rendelkeznek, hogy eddig hány településnek sikerült befejezni ezt a munkát, vagy hogy az egyes településeknek milyen készültségi fokot sikerült elérniük a lakcím-felülvizsgálatban.

Szentendrén a 2015-ben elkezdődött – majd abbamaradt – felülvizsgálat tömeges címváltoztatásokkal járt. Hogy ez elkerülhető legyen a képviselő-testület 2021 januárjában módosította a közterület- és településrész-nevek, valamint a házszámozás rendjéről szóló 2016-os rendeletét. A szabályozást úgy kellett átalakítani, hogy az ne legyen ellentétes a kormányrendelettel, de a kialakult helyzetet is figyelembe vegye. A rendeletmódosítással lehetővé vált a rugalmas ügykezelés, és sikerült elkerülni, hogy egy-egy utca valamennyi lakosa új címet kapjon.

2021 februárjában kezdődött el ismét a munka, a Hatósági Iroda munkatársai hatékonyan alkalmazták a rendeletmódosítás adta lehetőségeket. Hogy minél gyorsabban haladjon a felülvizsgálat, a több ezer cím szabványosítása, a Központi Címregiszterben történő rögzítése mellett járták az utcákat, számtalan adategyeztetést tartottak, rendezték a lakossági észrevételeket, kérelmeket.

15158 szentendrei lakcím szerepel a központi címregiszterben

A rugalmas ügykezelésüknek köszönhetően Szentendre 742 utcájában 1030 címmódosítás történt, 1575 új esetben rögzítettek új címet, amire azért volt szükség, mert a meglévő lakcím nem szerepelt a központi címregiszterben, és csak egy esetben kellett a képviselő-testületnek döntenie. Sajnos egyes esetekben a törvényi előírás nem tette lehetővé a lakcímmódosítás elkerülését, és így a tulajdonosoknak cserélniük kellett a lakcímüket is tartalmazó dokumentumaikat, illetve módosíttatni a cégadatokat. A 16693 cím felülvizsgálata során kiderült, hogy mintegy 1500 cím ugyanazt az ingatlant jelöli, így ma Szentendrén 15158 lakcím szerepel a központi címregiszterben.

A lakcím-felülvizsgálat – annak ellenére, hogy sokan kellemetlen zaklatásként élték meg – mindenekelőtt a lakosság érdeke, mert a központi címregiszterben nem szereplő, vagy nem helyesen szereplő lakcímek ingatlaneladásnál, öröklésnél, hitelfelvételnél, per esetén, vagy bármilyen más ingatlannal kapcsolatos ügyintézésnél sok gondot okozhatnak. A különböző nyilvántartásokban szereplő címek egységesítésével gyorsabb, hatékonyabb hatósági, közüzemi szolgáltatói ügyintézés válik lehetővé.

A Hatósági Iroda munkatársai köszönik a szentendreiek együttműködését és megértését.