A helyi ügyek megoldásához nemcsak szakértőkre és az önkormányzatra van szükség, hanem civilekre is, akik kapcsolatteremtő, kapcsolatépítő feladatokat látnak el, olyasféle munkát, amelyet hivatali eszközökkel lehetetlen lefedni. … A Helyi Demokrácia Műhely hiánypótló szerepet tölt be, azt a szakadékot próbálja áthidalni, ami a lakosság és a hivatal között van – hangsúlyozta Pilis Dániel városfejlesztési alpolgármester a Szentendre és Vidéke 2023. augusztusi számában olvasható riportban. Az alábbiakban a műhely egyik szentendrei projektjével, a Hamvas Béla utca és a Széchenyi tér környéke új forgalmi rendjének kidolgozásával foglalkozó cikk összefoglalóját olvashatják.
A közösségek létrehozásán, megerősítésén, cselekvő állampolgárok képzésén dolgozó Civil Kollégium Alapítvány indította el a Helyi Demokrácia Műhely programot, amelynek célja az önkormányzati szereplők és a civil szervezetek együttműködésének elősegítése a helyben megoldandó, fontos ügyek mentén. E program keretében Hernádi Krisztina Nóra, Püspökmajor önkormányzati képviselője, Pilis Dániel városfejlesztési alpolgármester és a Civil Kotta Egyesület együttműködésében dolgozzák ki a Hamvas Béla utca és a Széchenyi tér környéke új forgalmi rendjét. A terület közlekedési feszültségeinek megoldása rendszeresen visszatérő javaslat a Városrészi Költségvetési programban is.
A lakossági igények mélyebb felmérése a cél
A riportban Pilis Dániel alpolgármester megemlítette az önkormányzat és a lakossági együttműködés akadályaként a lakossági fórumok alacsony hatékonyságát, a politikai megosztottságot. Ennek kapcsán hangsúlyozta: „Ezt csak úgy lehet kivédeni, ha a lakosságot minél szélesebb körben bevonjuk a döntéselőkészítési munkába. Ehhez szükségünk volt civil segítőkre, így került bele a programba a Civil Kotta Egyesület. Önkéntes munkájuk óriási segítséget jelentett mire eljutottunk az első lakossági fórumig, hiszen ennek köszönhetően addigra kiderült, milyen érzetek, vélemények jelennek meg a közlekedési kérdésekkel kapcsolatban.”
„A probléma úgy került a látóterünkbe, hogy az ott élők többször is javasolták a Hamvas Béla utca egyirányúsítását – emlékezik Szulovszky István a Civil Kotta Egyesület elnöke. – De rögtön felmerült a kérdés, hogy az ötlet vajon tényleg az emberek többségének a véleményét fedi-e le, és milyen gondok húzódnak meg mögötte. Ezért azt gondoltuk, hasznos lenne mélyebben felmérni a lakossági igényeket. Ennek érdekében kopogtattunk a lakótelepen, kérdőíveket juttattunk el a környező intézményekbe, megkerestük az óvodát, a bölcsődét, beszéltünk a szülőkkel és az intézményvezetőkkel, meghallgattuk az üzletek képviselőit, ők mit gondolnak erről a helyzetről. Ezenkívül online kérdőívet is indítottunk, hogy azok is elmondhassák a véleményüket, akik akár nem itt élnek, de más okból gyakran megfordulnak a környéken.”
Új szemlélettel a közös megoldásokért
„Olyan információk kerültek felszínre, amelyekre egyáltalán nem számítottunk. Mindenkinek volt véleménye, és mindenki örült, amikor megkérdeztük erről… Közben az önkormányzat által szervezett forgalomszámlálásban is részt vettünk…” – mondta Lázár Zsófia, a Civil Kotta egyik önkéntese. A későbbiekben kifejtette: „Mindezekből olyan adatokhoz jutottunk, amelyekből a forgalomtechnikus ki tud dolgozni több olyan koncepciót is, amelyet aztán az ott élők véleményezni tudnak, és később ki is próbálhatják. Elképzeléseink szerint ugyanis az volna ideális, ha a közösen kiválasztott forgalomtechnikai koncepciót egy próbaidőszak erejéig tesztelhetnék, majd a tapasztalatokat megosztva közösen kiértékelhetnénk, megvitathatnánk, hogy a változtatás meghozta-e a kívánt eredményt.”
A folyamat jelenleg ott tart, hogy rendelkezésre áll egy problématérkép utcákra lebontva, egész pontos ismeretekkel arról, hol, milyen közlekedési gondokat kell megoldani. Ezután a forgalomtechnikusra vár a feladat, hogy kidolgozzon több olyan elképzelést, amelyet be lehet mutatni a lakosságnak véleményezésre.
„Ez egy új ethosz, vagy nóvum, amit itt elkezdtünk, mert az emberek már elfelejtették, hogy van joguk beleszólni a közösség ügyeibe. Ahhoz, hogy ez újra működjön, idő kell, és meg kell változnia mindannyiunk szemléletének is” – idézi a SzeVi cikke Kiss Barnát, a Polgármesteri Kabinet projektmenedzserét.