2022. december 22., 13:27
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 2 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.
Bár az óvodapedagógusok sem kapnak annyi állami megbecsülést, mint amennyi járna nekik, így a megalázóan alacsony bérezés miatt több mint tíz óvodapedagógus hiányzik a rendszerből Szentendrén is, a gyermekintézményeinkben dolgozó szakemberek – hivatástudatuknak köszönhetően – mégis kimagasló teljesítményt nyújtanak.  Erről tanúskodik az Oktatási Hivatal Budapesti Pedagógiai Oktatási Központjának a minap érkezett elismerő levele is, amelyben arról tájékoztatják Fülöp Zsolt polgármestert, hogy az Őszi Pedagógiai Napok keretében kiemelkedő színvonalúak voltak Szentendre Városi Óvodák pszichopedagógusa, Markó Etelka, valamint a Bimbó úti tagóvoda munkatársai által tartott foglalkozások.

A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ rendszeresen megszervezi a pedagógiai módszertant középpontba állító rendezvénysorozatot, a Pedagógiai Napokat, amelyen a főváros és Pest megye óvodapedagógusai, pszichopedagógusai, pedagógiai asszisztensei vesznek részt.

Hajnal Szilvia mesterpedagógus, szaktanácsadó, a Városi Óvodák intézményvezetője és Ujsághy Gyuláné, mesterpedagógus, szaktanácsadó, intézményvezető-helyettes ajánlotta a programsorozat szervezőinek figyelmébe Markó Etelka óvodapedagógusoknak kidolgozott foglalkozását, illetve a Bimbó úti óvodapedagógusoknak a „játszva tanulást” jól szemléltető bemutató foglakozásait.

A november 16-17-i bemutató foglalkozásokat sok óvodapedagógus kísérte figyelemmel, amit a programsorozat végén kitöltött kérdőíven a szakmai szempontokat értékelve 100 százalékosnak minősítettek. Ehhez fűzte hozzá levelében az Oktatási Hivatal, hogy „a legmagasabbak közé tartozó eredmények között is kiváló” volt, amit Szentendre Városi Óvodák munkatársai e foglalkozásokon nyújtottak.

Markó Etelka, Szentendre Városi Óvodák pszichopedagógusa, a „Gyógyító tér kialakítása mese és művészetterápiás eszközök alkalmazásával” című foglakozásán – amire az Egres úti óvoda tornatermében került sor – Holle anyó meséjén végigvezetve jut el az élményszerűen bemutatott felismeréshez, melynek lényege hogy a pedagógus legfőbb szerepe a hiteles segítőé: „a bölcs anyó, aki ítélkezéstől mentesen, újra és újra befogad, biztonságos teret ad a belső gyógyuló, töltekező folyamatnak”.

„Markó Etelka pszichopedagógus a gyógyító tér megteremtésének és megteremthetőségének hangsúlyozásával erőt adott számunkra, hogy tovább tudjunk lépni. A pedagógusok világában a feltöltődés különösen a mai körülmények között nagyon fontos” – írta a foglalkozásról Ujsághy Gyuláné, a Városi Óvodák intézményvezető-helyettese.

A Bimbó úti óvodában Szigethy Miklósné óvodavezető irányításával a csoportok – Erzsébet nap alkalmából – az Erzsébet legendát dolgozták fel különböző megközelítésben, játékba ágyazva, élményekre építve ismerhették meg a gyerekek a történetet. Az egyik csoportban a szegényeket élelemmel ellátó Erzsébet történet kapcsán a kenyérsütés folyamatát játszották el a gyerekek, a másik csoportban – ahol többségben voltak a fiúk – a korra jellemzően a lovagiasság eszméivel ismerkedtek, a fiúk játékkardot kötve az oldalukra, a lányok nemezrózsát készítve játszottak el történeteket. A harmadik csoportban várkör- és – a maguk készítette zoknilabdával – labdajátékokra került sor. „Mind a három csoportban jelen volt a csoda” – írta a gyerekek önfeledt játékáról az intézményvezető-helyettes.

– Nagyon büszke vagyok a kollégáimra, rendkívül jól sikerültek a foglalkozások – kommentálta a bemutató foglalkozásokat és dicsérő levelet Hajnal Szilvia intézményvezető. – Talán kevesen tudják, hogy a Szentendrei Városi Óvodákban nagyon komolyan vesszük a szakmai-módszertani eszköztárunk csiszolását, fejlesztését, most három óvoda is mesterprogramot dolgozott ki, és több mesterpedagógussal is büszkélkedhetünk. Pedig nem vagyunk könnyű helyzetben. A megalázóan alacsony bérezés miatt több mint tíz óvodapedagógus hiányzik a rendszerből, hat éve nincs pályakezdő pedagógusunk. Attól tartok, hogy az infláció, a háztartások rezsinövekedése még több, a szakmáját szerető pedagógust kényszerít bele a pálya elhagyásába. A legfájóbb a megbecsültség hiánya, ennek ellenére sok kollégát a hivatástudata kiemelkedően magas szakmai színvonalú munkára motiválja, amit a foglalkozásokon résztvevő kollégák értékelése és Oktatási Hivatal elismerő levele is tanúsít.