A lakcímnyilvántartás az élet számos területén játszik fontos szerepet, a 2024. évi választások miatt azonban kiemelt jelentőségű, hogy a választópolgárok okmányain érvényes adatok szerepeljenek. A lakcímek felülvizsgálata és rendezése Szentendrén nagyrészt lezajlott, az érintettek értesítést kaptak. Ahhoz, hogy a választásokon azok is leadhassák szavazataikat, akiknek a felülvizsgálat során változott a lakcíme, szükséges az okmányok megújítása.
A központi címregiszterről (KCR), a lakcímek szabványosításáról 2014-ben született kormányrendelet, ami a polgármesteri hivatalok feladatául jelölte meg a lakcímek felülvizsgálatát és rendezését. Szentendrén közel 17 ezer lakcímet kellett felülvizsgálni. A folyamat 2015-ben megkezdődött, de a kormányrendelethez kiadott végrehajtási utasítás eltérő értelmezései miatt megakadt. Az is előfordult, hogy a 2015 és 2019 között módosított címek közül többet utólag ismét módosítani vagy visszaállítani kellett. A lakcímek felülvizsgálata 2021 februárjában kezdődött meg újra, és a feladat legnagyobb hányadát abban évben és 2022-ben végezte el a hivatal. A 16693 cím ellenőrzése során kiderült, hogy mintegy 1500 olyan hely volt Szentendrén, amelyre több különböző címváltozat vonatkozott párhuzamosan, vagyis Szentendrén 15191 aktív lakcím van. Az érintett lakókat az eredményről ún. lakcímkezelési határozatban értesítette a város jegyzője. A folyamatról és a KCR-el kapcsolatos minden tudnivalóról itt írtunk korábban.
A KCR miatti lakcímváltozás ún. költözéssel nem járó lakcímváltozásnak minősül. Az érintetteknek módosíttatniuk kell a lakcímet is tartalmazó okmányaikat és az esetleges cégadatokat. A költözéssel nem járó lakcímváltozás során igényelt lakcímkártyát a járási hivatal térítésmentesen állítja ki. Ehhez szükség lehet a jegyzőtől kapott határozatra. Erről részleteket ide kattintva olvashatnak.
A központi címregiszterben nem szereplő, vagy nem helyesen szereplő lakcímek ingatlaneladásnál, öröklésnél, hitelfelvételnél, per esetén, vagy bármilyen más ingatlannal kapcsolatos ügyintézésnél sok gondot okozhatnak. A lakcímek rendezése tehát mindenekelőtt a lakosság érdeke, a különböző nyilvántartásokban a címek egységesítésével ugyanis gyorsabb, hatékonyabb hatósági, közüzemi szolgáltatói ügyintézés válik lehetővé.
A 2024. évi helyi önkormányzati, nemzetiségi önkormányzati és Európai Parlamenti választásokon való részvételhez is elengedhetetlen, hogy a választópolgárok okmányai érvényes lakcímet tartalmazzanak. Fontos továbbá, hogy a szavazók a megfelelő szavazókörben jelenjenek meg voksukat leadni. A lakcímek rendezésével, a választókerületek és a szavazókörök felülvizsgálatával ugyanis előfordulhat, hogy egyes címekről a korábban megszokottól eltérő szavazókörben lehet szavazni.
Kérjük a választópolgárokat, ellenőrizzék okmányaik érvényességét! Kérjük a lakcímfelülvizsgálatban érintetteket, időben rendezzék okmányaik megújítását!
Köszönjük az együttműködést!
Minden információ a választásokról a Választás menüpontban.