2017. november 10., 15:51
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 6 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

November 7-én délelőtt Verseghi-Nagy Miklós polgármester Mandula Gergellyel, a Városi Szolgáltató vezérigazgatójával és Czakó Ádámmal, a Városgazdálkodási Divízió vezetőjével megtekintette az utak javítása érdekében végzett munkát: a kátyúzást, illetve az ún. repedésjavítást a VSZ Zrt. új munkagépével, mellyel a kátyúk kialakulásának folyamatát tudják lassítani, hozzájárulva az utóbbi évtized során elkészült aszfalt burkolatú utak állagmegóvásához.

A polgármester elmondta, hogy a városban az úthálózat fejlesztése érdekében indították el a Járható Szentendréért programot, amelynek keretében már az idén számos szilárd burkolatú út épült meg, és az építkezések a következő években is folytatódnak. Ezzel párhuzamosan, az elöregedett úthálózat karbantartása egyre nagyobb kihívást jelent, a több évtizede készült burkolatok gyorsuló ütemben kátyúsodnak, ezért ezek javítására is nagy hangsúlyt kell fektetni. Célunk az új utak építésével párhuzamosan a régebben épült utak állagmegóvása, a balesetmentes közlekedés feltételeinek biztosítása.

Kátyúzás idén rekord mennyiségben
Ennek érdekében az első félévben 4700 nm kátyút tömtek be, s ez a mennyiség év végére eléri a 8-9000 négyzetméter kátyús burkolat helyreállítását. Összehasonlításul: tavaly összesen 5500, tavalyelőtt pedig 3800 nm kátyús útfelületet szüntettek meg.
Idén – még tél beállta előtt – 2000 nm kátyú kijavítása a cél, amely várhatóan a város valamennyi nagyobb, balesetveszélyes úthibájának felszámolását jelenti. A téli hónapokban már csak ideiglenes, ú.n. hideg aszfaltos technológia alkalmazása lehetséges, ez a közvetlen balesetveszély elhárítására elegendő, de tudni kell, hogy nem tartós megoldás, ezeket a javításokat tavasszal meg kell ismételni.
Az alkalmazott technológiával kapcsolatban a VSZ Zrt. szakemberei elmagyarázták, hogy először is körbevágják a degradációval érintett burkolatot, majd közvetlenül az aszfaltozást megelőzően kimélyítik és 5 cm vastagtagságban a kivágott felületet meleg aszfalttal feltöltik, végül úthengerrel tömörítik. A hengerelt aszfaltozási technológiával történő kátyúzás ára nettó 7 500-10 000 Ft, mérettől és elhelyezkedéstől függően.
A munkák szakszerűségével kapcsolatban elmondták, hogy az elmúlt három évben végzett javítások minőségét folyamatosan ellenőrzik, a minőség az esetek túlnyomó többségében megfelelő, a javítások betöltik a funkciójukat.

Prevenció új technológiával
A Városi Szolgáltató idei fejlesztése egy ún. repedésjavító eszköz, melyet mintegy hárommillió Ft-ért vásároltak nemrégiben. A technológia lényege, hogy vízzáró réteget képeznek a burkolati repedéseken, amellyel a kátyúk kialakulásának folyamatát tudják lassítani. Tipikusan olyan helyeken használható, ahol még jó minőségű az aszfaltút, de már megjelentek az első repedések. Ez elsősorban az utóbbi évtizedben kiépült vagy burkolat-felújításon átesett városi utakra jellemzőek.
A polgármester megtekintette a Kálvária út felső szakaszán a repedésjavító gép használatát. Ez egy viszonylag új útszakasz, de már megjelentek rajta a repedések. A VSZ dolgozói először kitisztították, pormentesítették a repedéseket, majd a repedésbe egy kötésgyorsító anyagot permeteztek. Ezután a repedések bitumenes masszával kerültek kitöltésre, végül újból kötésgyorsító permettel lezárásra. A szakemberek bíznak abban, hogy a módszernek köszönhetően ezeken a helyeken évekkel tudják késleltetni a kátyúk kialakulását.