Az új elvek szerint szervezett orvosi ügyelet nem elegendő a térség betegeinek ellátására – derül ki az önkormányzat által gyűjtött lakossági véleményekből. A régióban élők legsúlyosabb kritikája, hogy a szentendrei ügyelet nehezen megközelíthető, de a véleményt nyilvánítók más gondokra is felhívják a figyelmet. A tahitótfalui ügyeleti pont időszakos nyári megnyitása enyhít a gondokon, de nem jelent megoldást. A hatóság ennek ellenére nem hajlandó egyéb változtatásokra.
Március 8-án Fülöp Zsolt, Szentendre és Leidinger István, Pomáz polgármestere az Egészségügyért Felelős Államtitkárságon tárgyalt az új rendszer bevezetésének első hónapjának tapasztalatairól és a jövőre irányuló tervekről. Az államtitkárnak átadott jegyzékükben szereplő lakossági tapasztalatokból már akkor körvonalazódtak az átalakításból következő főbb ellátási feszültségek, gondok. A legfontosabb, hogy a járás többi településéről nehézkes a szentendrei ügyeletre eljutni. A március végén megjelent összefoglalónk óta a megosztott bírálatok fele is erről szól.
Nehéz eljutni Szentendrére
„Az ellátást nevezzük mondjuk 5-ösnek. De az, hogy a lázas és közben hányó gyerekemmel 58 percet ülünk a dugóban, hogy eljussunk az ügyeletre, az nonszensz. Sok szeretettel kívánom kipróbálásra azoknak, akik ezt kitalálták, akik nem hajlandók belenézni egy térfigyelő kamerába” – írja egy csobánkai szülő.
Egy budakalászi lakos tapasztalata: „Őszintén szólva nem értem, hogy miért állítják, hogy ez az ügyeleti pont 13 települést hivatott ellátni, amikor tulajdonképpen csak a szentendreiek tudják ezt valóban sürgősséggel felkeresni. Ez történt húsvétkor is, Skanzen, ünneplés, meg minden, iszonyat forgalom, dugó, eljutni Szentendrére esélytelen. Legközelebb egy rosszul lévő emberrel biztos, hogy Budapest felé indulunk.”
A hivatalos álláspont: nincsenek lakossági panaszok
A pomázi és tahitótfalui ügyelet újraindítása megoldhatta volna problémát, ám a polgármesterek erre irányuló kérését elutasították, pontosabban a tahitótfalui ügyeletet a nyári időszakban ideiglenesen megnyitották. Az elutasítást magyarázó hivatalos statisztikák szerint az új ügyeleti rendszerrel kapcsolatban egyáltalán nem érkeztek negatív lakossági vélemények, az állami kommunikáció is sikertörténetként állította be a változást.
A szentendre.hu oldalon elérhető kérdőívre adott válaszok azonban nem csak a szentendrei ügyeleti pont rossz megközelíthetőségére panaszkodnak. Többen említenek az ügyeleti ponton feszült hangulatot, kelletlen kommunikációt: „Hozzá nem értő, nyers orvossal találkoztam, fel volt háborodva, hogy el kell látnia.” „Az orvos gyakorlatilag nem szólt semmit hozzánk, a gyerek hasát olyan erővel nyomta meg, hogy szerencsétlen ordított fájdalmában. Latinul diktált valamit, velünk gyakorlatilag nem is állt szóba. Anélkül, hogy elmondta volna mit takar, amit mondott, alá akarta íratni velünk az ambuláns lapot.”
„Sem megfelelő eszközök, sem kötszerek nem álltak rendelkezésre”
Az adott esetben készséges személyzet dolgát pedig a nem megfelelő körülmények nehezítik meg: „Kisebb sebészeti ellátásra volt szükségem. Az orvos minden ötletére, gyakorlatára szükség volt a begyulladt, magas lázat okozó sebfertőzés ellátására. A rendelőben sem megfelelő eszközök, sem kötszerek nem álltak rendelkezésre. A beavatkozás helyén még kellő megvilágítás sem volt. Ezúton is csak dicsérni akarom, hogy a körülmények ellenére elvégezte a szükséges ellátást.” Egy másik eset: „Helyben nem tudtak segíteni (felszereltség hiányában), sajnos kórházba kellett a páromnak bevinni, mert így gyorsabb volt.”
Hiányos kommunikáció
Az egészségüggyel kapcsolatos központi kommunikáció nemcsak a tényeket értékeli sajátos módon, hanem adott esetben tájékoztató szerepe is hagy kívánnivalót maga után. Ahogy arról több sajtótermék is beszámolt, és az Országos Kórházi Főigazgatóság is elismerte, a nyári szabadságolások és a zavartalan betegellátás érdekében 2024. július 1-től a Budapesti Szent Margit Kórház Művese Állomása és a Péterfy kórház területén működő II. Dialízis Központ közösen biztosítja az Észak-budai régió dialízis ellátását. Ennek megfelelően azok a szentendrei betegek, akik mozgásukban nem korlátozottak és dialízisre szorulnak, a harmadik kerület helyett a hetedik kerületbe kell járjanak. Dr. Hasitz Ágnes szentendrei háziorvos elmondta, hogy erről a változásról őt, illetve tudtával a többi háziorvost sem értesítették hivatalosan. Dr. Hasitz Ágnes kérdésünkre hozzátette, szerencsére nem tud egyéb, kórházi osztálybezárásból eredő ellátási problémáról, ami a szentendrei lakosokat érintené.
Minden vélemény számít!
A felemás kommunikációs környezetben kiemelten fontos, hogy a járás lakóinak érdekét képviselők minél több információval rendelkezzenek a lakosokat érintő problémákról, jelen esetben az új ügyeleti rendszer esetleges visszásságairól, hiányosságairól. Kérjük, ha rendelkezik kapcsolódó tapasztalatokkal, töltse ki kérdőívünket!