2024. március 28., 22:49

Az elmúlt hetekben az új ügyeleti rendszerrel kapcsolatos kormányzati sikerpropagandát megkérdőjelező szakértői vélemények, és a hivatalos statisztikáknak ellentmondó betegtapasztalatok jelentek meg az országos sajtóban és a közösségi média felületein. A honlapunkon elérhető kérdőívre érkező válaszok is az ügyeleti rendszer módosítására irányuló térségi igényeket látszanak igazolni.

Korábban beszámoltunk róla, hogy március 8-án Fülöp Zsolt, Szentendre és Leidinger István, Pomáz polgármestere személyesen egyeztettek Dr. Takács Péter egészségügyi államtitkárral a február elsején bevezetett új ügyeleti rendszerrel kapcsolatos térségi tapasztalatokról. A polgármesterek javaslatait a Pomázon és Tahitótfalun újra létesítendő 24 órás ügyeleti pontokról, és a Szentendrei dedikált gyermekorvosi ügyeletről – az OMSZ által hivatalosnak tekintett statisztikákra hivatkozva – visszautasították.

Megközelíthetetlen a szentendrei ügyeleti pont

A pomázi és tahitótfalui ügyeleti pontok nyitása mellett szóló érv, hogy térségünk közismerten rossz közlekedési viszonyai miatt a szentendrei ügyeleti pont nehezen megközelíthető. Ezt az első tavaszias hosszú hétvégéhez kapcsolódó lakossági tapasztalatok is alátámasztják:

„Nagyon örültünk, hogy március 15-én szép idő volt és megindultak a turisták, de délután kilométeres sorok álltak a 11-esen, a rosszul lévő idős apámat nem tudtam elvinni az ügyeleti pontra Budakalászról.”

Egy pomázi szülő mondatai: A gyerekek összeütköztek a trambulinban és a vérző, dagadt testrészt szerettem volna megmutatni orvosnak. Szentendre már az első tavaszi hosszú hétvégén megtelt, több kilométeres dugó alakult ki a 11-esen, nem lehetett az ügyeleti pontra eljutni.”

A csobánkai lakosok helyzete sem jobb: „Csobánkáról szerettünk volna lázas gyermeket a szentendrei ügyeleti pontra vinni, de a helyszín nem volt megközelíthető. Március 15-én megindultak a kirándulók, a Dunakanyar forgalma beállt. Nem érzem, hogy ezen a helyszínen biztosítható lesz a sürgősség és a betegbiztonság.”

Hiányzik a dedikált gyermekorvosi ügyelet a térségből

A nehézkes megközelítés a váci gyermekorvosi ügyeletet is érinti, főleg, amióta a Megyeri hídon is csak vármegye matrica birtokában hajthatnak át az autósok. A gyermekorvosi ügyelettel azonban nem ez az egyetlen probléma. Hiába a hivatalos tájékoztatás, hogy a gyermekeket bármely ügyeleti ponton ellátják, a kérdés nem ennyire egyszerű.

A Magyar Orvosi Kamara (MOK) Háziorvosi Csoportja március elején egy hosszú jegyzéket, úgynevezett problématérképet állított össze megoldási javaslatokkal az ügyeleti rendszerrel kapcsolatban, amelyet el is küldtek dr. Takács Péter államtitkárnak, dr. Csató Gábor OMSZ-főigazgatónak és a Belügyminisztériumnak. Ebben aggályosnak vélik, hogy az új rendszerben „gyermekellátásban nem járatos felnőtt háziorvos/mentőtiszt gyermek ellátásra kényszerül”. Kívánatosnak tartják, hogy a lakosság tisztában legyen, hogy melyik megyei ellátó helyen milyen szintű ellátásra lehet számítani az adott ügyeleti napon, azaz például az ügyeletet ellátó orvosnak van-e gyermekgyógyászati tapasztalata.

Egy szentendrei anyuka élménye: „Az ügyeletes orvos elsősorban arra volt kíváncsi, hogy miért nem a napközbeni ellátást vettük igénybe. A kétéves kislányom, akinek a lázcsillapítás ellenére sem ment 38,5 alá a láza és erősen köhögött, a férjemmel az autóban ült, amíg én az ügyeletes orvossal beszéltem, aki legyintett, és néhány szemforgatás kíséretében látatlanban közölte a diagnózist, miszerint vírus, nincs teendő. Nem látták el tehát a kétéves kislányomat.”

A Tahi orvosi ügyelet támogatói nevű Facebook csoportban közölt komment szerint egy édesanya négyéves gyermekével érkezett a szentendrei ügyeletre, mivel a kisfiú nem tudott lábra állni. Az ügyeletes orvos nem tudott diagnózist felállítani. A családnak a Bethesda Gyermekkórházba kellett utaznia, ahol megállapították, hogy a gyermeknek csípőizületi gyulladása van.

Rékassy Balázs orvos, egészségügyi szakértő az ATV Egyenes beszéd című műsorában március 18-án elmondta: „Van olyan felnőtt háziorvos barátom nem egy, nem kettő, aki azért mondott fel, mert azt mondta, hogy ő nem szeretne ebben az ügyeleti rendszerben felelősségteljesen a gyerekellátásban részt venni.” Ez már csak azért is problematikus, mivel a MOK adatai szerint tavaly január óta mintegy 200 praxisból állt fel orvos, mostanra a 6431 alapellátási körzetből már 879 üres. Azaz a nappali ellátás hozzáférése is romlott.

Akadozva működő számítógépes rendszer

Az RTL Híradó beszámolója szerint az sem nyújt garanciát az ellátásra, ha valaki eljut a megfelelő ügyeleti pontra. Március 15-én reggel egy fulladó kisfiút nem tudtak ellátni a váci ügyeleti ponton, ugyanis – az apa elmondása szerint – nem volt asszisztens a rendelésen, az orvos pedig egyedül nem tudott belépni a számítógépes rendszerbe. A gyermeket végül a városi kórház gyermekosztályán látták el, miután a szülők 45 percen keresztül hiába próbáltak segítséget kérni a mentőszolgálattól.

A mentőszolgálat tájékoztatása szerint az asszisztens csak késett, és az orvosok egyedül is képesek használni az informatikai rendszert.

Az informatikai rendszer gondjaira ugyanakkor a MOK fentebb említett jegyzéke is felhívja a figyelmet: „A tagoktól érkező visszajelzésekből az is kiderül, hogy az ügyeleteket kiszolgáló informatikai szoftverek és eszközök lassúak, az orvosok nem jutnak hozzá a betegellátásához nélkülözhetetlen adatokhoz, például laboreredményekhez, kiváltott és rendszeresen szedett gyógyszerekhez.”

Egy pomázi lakos a honlapunkon elérhető kérdőívre adott válasza is alátámasztja, hogy gondok vannak a rendszerrel: „Gyógyszert szerettem volna felíratni fájdalomra. Nem volt jó a rendszerük, nem tudtak felírni. A gyógyszertáron múlott, hogy segítettek. Az ügyeleten a fájdalmamra ajánlottak másik gyógyszert, meg hogy 11 óra múlva a háziorvosom keressem majd fel, hiába mondtam, hogy aludni sem bírok így. Jogom van a fájdalomcsillapításra! Feleslegesen utaztam át Szentendrére, ha nem jó a rendszer, miért nem mondták meg a telefonban?”

Folytatódik a munka a megfogalmazott célok elérésért

Fülöp Zsolt és Leidinger István továbbra is elismerik, hogy az ügyeleti rendszer átalakítása mellett szakmai érvek szóltak, és az ország bizonyos pontjain az ellátás színvonalának javulását eredményezte. Kitartanak azonban álláspontjuk mellett, hogy a térségi sajátságokat, az országosan is jelentkező problémákat, valamint a lakossági tapasztalatokat figyelembe véve módosítani kell a jelenlegi rendszeren. Pomázon és Tahitótfalun 24 órás ügyeleti pontot, Szentendrén pedig gyermekorvosi ügyeleti pontot kell nyitni.

Az ígéret szerint a tárgyalások az illetékes kormányzati szervekkel májusban folytatódnak. A Szentendre.hu oldalon továbbra is várjuk a tapasztalatok megosztását, hogy minél több adattal, információval lehessen alátámasztani a Szentendrei járás lakosainak jogos igényeit.