2017. május 2., 10:48
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 7 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A Duna-Vértes hulladékátrakó 2017. március 1-jétől üzemel Szentendrén. A Városi Szolgáltató Nonprofit Zrt. gyűjti be közszolgáltatási területéről (Szentendre, Pomáz, Pilisszentlászló) a települési hulladékot, melyet a Duna-Vértes Régió hulladékgazdálkodási rendszerfejlesztési program keretében épült hulladékátrakó állomáson tömörítik.

Szentendre – mint társulási tag – hulladékgazdálkodási tevékenységében is alapvető változások következtek be, hiszen megvalósult a Városi Szolgáltató integrációja a Duna-Vértes Régió hulladékgazdálkodási rendszerébe. Ezzel olyan komplex hulladék gyűjtési-kezelési- hasznosítási és ártalmatlanítási rendszer jött létre, amely az EU előírásoknak megfelelően biztosítja a rendszerhez csatlakozott településeken képződő szilárd hulladék korszerű, környezetbarát kezelését, hasznosítását, ártalmatlanítását.

 

A települési hulladék útja

A gyűjtőjárművekkel összegyűjtött hulladékot az Ipar utcában megépült hulladékátrakó állomásra szállítják, ahol süllyesztett kivitelű hídmérlegen történt mérlegelés után a beszállító járművek a felhajtó rámpára tolatnak, ott a kétállású garatba ürítik a hulladékot, ami fedett csarnokba történik a hulladék kiporzását és kiszóródását megakadályozó kialakítással, majd a rámpán lehajtva hagyják el az átrakó területét.

A tömörített hulladékot tartalmazó konténereket multiliftes szállítójármű emeli le a mozgatókocsiról és a pótkocsit is megrakva szállítja el a konténereket a tatabányai regionális hulladékkezelő központba. A ki- és beszállítás alig zavarja egymást, mert az nem csak térben, hanem időben is nagyrészt elkülönül egymástól.

Az Ipar utcában megépített hulladékátrakó állomás technológiai berendezésének alapadatai:

  • Könnyű szerkezettel fedett, kétállásos ürítő hely garattal: a hulladék kiporzását és kiszóródását megakadályozó kialakítással, akusztikai védelemmel, acéllépcsőn keresztül is megközelíthető, temperált kezelőfülkével;
  • AVERMANN SP 42 tömörítő berendezés: kétjárműves ürítéshez, az ürítő garat és a konténer között elhelyezkedő tömörítő pajzs a működtető gépészettel, amellyel 1:5 arányú tömörítést lehet elérni. A tömörítő berendezéshez acélsín pálya tartozik öt mozgató kocsis rendszerhez, a présfej elé keresztirányban telepítve, a kocsik közül kettő hajtóművel felszerelt, a mozgó kocsikra 27 m3 űrtartalmú konténerek kerülnek. Az aktuálisan használt tartály és présfej közötti stabil kapcsolatot hidraulikus, automata dokkolószerkezet biztosítja, a tartályok mozgatását és pozícióba állását beépített elektronika vezérli.

A tömörítő berendezéshez kiszolgáló létesítmények is tartoznak: iroda, öltözők, mosdó és teakonyha. A hulladékátrakó állomást három fő üzemelteti: a tömörítőgép kezelő, a kisegítő munkatárs a gyűjtő- és szállítójárművek koordinálására, valamint a hídmérlegkezelő.

A mechanikai előkezelőbe a hulladékot adagolva felhordószalagra helyezik, majd előaprítják, leválasztják a faanyagot, rostálják, átszitálják, leválasztják a vasat, és keresztülmegy optikai válogatón is, végül aprítják. A nem hasznosítható hulladék lerakásra kerül, valamint az anyagában még fűtőértékkel bíró hasznosítható hulladékot (RDF) tárolják.

Folyamatábrák a hulladékkezelési rendszerről