2014. május 13., 16:47
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 10 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Valóban jobb tanuló lesz-e a gyermekünk, okosabb, tehetségesebb, ha felolvasunk, mesélünk neki? Május 14-én és 21-én, szerdán 17 órai kezdettel beszélgetésre invitáljuk a Pest Megyei Könyvtárba (Pátriárka utca 7., www.pmk.hu) azokat a gyermeket váró párokat, valamint kisgyerekek, óvodások és iskolások szüleit, nagyszüleit és minden, az olvasás iránt érdeklődőt, aki szívesen megismerkedne a legutóbbi évek kutatási eredményeivel, az olvasás és az iskolai teljesítmények összefüggéseivel. Beszélünk arról, hogy mit tehetünk azért, hogy gyermekeink sikeresek legyenek az iskolában és később, az életben. Nem meglepő az, ami a Pisa-jelentésekből egyértelműen kiderül, egy-egy ország nemzeti jövedelme közvetlen összefüggést mutat a szövegértés színvonalával.
Számos tudományos kutatás támasztja azt alá, hogy az olvasóvá nevelés nem akkor kezdődik, amikor megtanulunk olvasni: előbb kell megszeretnünk az olvasást, mint ahogy azt elsajátítanánk! Az olvasóvá nevelés ugyanis a magzati időszak elején kezdődik, az első lépés tehát a szülőé, tulajdonképpen még a világrajövetel előtt.

Néhány érdekes kérdés, amiről biztosan lesz szó:
• május 14-én, szerdán, 17 órakor – A várandóságtól az óvodáskor végéig
Mit tehetünk a magzati időszakban? Mi a jelentősége a ritmusos szövegnek akkor, ha annak szinte jelentése sincs? Van-e „veszélye” a túl sok könyv jelenlétének pici gyermekünk életében? Mi a jelentősége annak, hogy az apák olvassanak fel? Miért kell újra és újra ugyanazt a mesét olvasnunk, gyermekünk kérésének megfelelően? Miért fontos, hogy gyermekünk jól tudjon majd olvasni, és ebben nagy gyakorlata legyen? Mit olvassunk, mit meséljünk a csecsemőknek, bölcsődéseknek? Rajzfilm?
• május 21-én, szerdán, 17 órakor – Az iskolába lépéstől a felső tagozatig
Hogyan meséljünk gyermekeinknek? Fejből, könyvből? Népmesét vagy egyebet? Mit meséljünk egy óvodásnak és egy iskolásnak? Miért olyan nagyfokú a lemorzsolódás az olvasás terén az alsó tagozatot elhagyó gyerekek körében? Mi a helyzet a kötelező olvasmányokkal? Közösségi, kötelező, ajánlott? Ötletek a kiválasztáshoz, olvastatáshoz – nemcsak pedagógusoknak. Mit mutatnak az olvasás-szövegértés vizsgálatok? Mit tegyünk a nyári szünetben? Milyen olvasmányokat ajánlunk?

Hívunk minden gyermekéért tenni akaró szülőt, aki szívesen hallana bevált praktikákról, módszerekről, amivel gyermekeik segítségére lehetnek, hogy nekik is szenvedélyükké válhasson az olvasás! Mert ne feledjük, aki többet olvas, az a világot is jobban érti. A mese, a szépirodalom élni tanít, az életre tanít. Fejlődik a gondolkodásunk, alakul a személyiségünk.
A belépés díjtalan.

Nincsevics Klára
könyvtárigazgató
Péterfi Rita
könyvtáros, olvasáskutató