2013. június 13., 14:32
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 11 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A hagyományokhoz híven idén is összemérték tudásukat, rátermettségüket városunk általános iskolás diákjai, hogy a gyermeknap előtt polgármestert válasszanak maguk közül. A választáson Sághi Kristóf (Szent András Általános Iskola), Takács Rebeka (II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Gimnázium), Domján Csenge (Barcsay Jenő Általános Iskola), Kecskeméti Sára Adél (Templomdombi Általános Iskola) és Tóth Máté (Izbégi Általános Iskola) jelöltjei közül Tóth Máté kapta a legtöbb szavazatot, így május utolsó hétvégéjén ő képviselte városunk fiatalságát.

Tóth Máté 1998-ban született Budapesten, féléves kora óta él Szentendrén, az Izbégi Általános Iskola 8. osztályos diákja. Kitűnő tanuló, kedvenc tantárgya a történelem. A megyei
történelemversenyen 4., az országos Kálti Márk történelemversenyen 8. helyezést ért el. A városi szavalóverseny 3. helyezettje lett. Minden évben részt vesz a Zrínyi matematikaversenyen. Szívesen sportol, kedveli  a labdajátékokat, a síelést, néhány évig karatézott és focizott. Nagyon szereti a zenét, 5 éve tanul akusztikus gitározni. Ősztől a Móricz Zsigmond Gimnáziumban folytatja tanulmányait angol nyelvi tagozaton.

Tóth Máté
Javaslatai megválasztása esetén
1. Lehetne Szentendrén „cserebere” bolt, ahol a megunt, de még használható holmijukat eladnák vagy elcserélnék az emberek.
2. Szentendrét még szebbé tehetnénk, ha az üres, vagy kevésbé szép falfelületekre színes plakátok vagy gyerekrajzok kerülnének.
3. Fontosnak tartom, hogy ismerjük a várost, ahol élünk. Lehetne rendezni minden évben egy „Kit tud többet Szentendréről” versenyt, iskolák között vagy akár egyénileg is. De akár fotópályázatot is lehetne hirdetni a gyerekek között a városhoz kapcsolódóan.
4. Karácsony közeledtével az iskolák, a lakosság rendezhetne adománygyűjtést, játékgyűjtést, amit a rászorulóknak osztanának szét.
5. Javítani kell a diákok közétkeztetésén. A reggeli és az uzsonna már sokat javult, de az ebéd esetében is szükséges, hogy minél táplálóbb és egészségesebb ételt ehessenek a gyerekek. Több zöldség, gyümölcs, egészségesebb alapanyagokból készült tartalmas ételek kerüljenek az étlapra.
6. Szüksége lenne a fiataloknak olyan kulturált szórakozóhelyre, ahol biztonságban és főként helyben tudnának bulizni, kikapcsolódni. Ami lehetőséget adna helyi könnyűzenei együttesek bemutatkozására. Ahová csak úgy, be lehetne ülni esténként beszélgetni.
7. A diákpolgármesterből és az iskolák DÖK vezetőiből létrehozni egy olyan testületet, akik rendszeresen üléseznének, és javaslataikat továbbítanák az önkormányzatnak. Így folyamatos lehetne a kommunikáció a gyerekek és a képviselők között. Ezzel a testülettel könnyebben lehetne megszervezni az iskolák közötti vetélkedőket, közhasznú munkákat.

Domján Csenge

Domján Csenge vagyok, 1999. december 4-én születtem, Szentesen. Ez egy közepes méretű város Csongrád megyében, Szegedtől északra körülbelül 50 kilométerre. Az óvodás éveimet még ott kezdtem meg, majd 2004-ben Szentendrére költöztünk. Nagycsaládba születtem: öt testvérem van, akik közül három lány és kettő fiú. Én a legkisebb vagyok, a hatodik.

Jelenleg a szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola 7. osztályos tanulója vagyok, kedvenc tantárgyaim közé az irodalmat, a rajzot és az angolt sorolnám (esetleg még a matematikát), ezen kívül rajzszakkörre járok, mivel nagyon szeretek rajzolni. Hetente egyszer járok angol nyelvű tehetséggondozóra és színjátszóra is. Szeretek még énekelni, bár szerintem ezen a téren reménytelen vagyok. Nagyon érdekel a pszichológia, ebben az irányban szeretnék majd továbbtanulni. Szociális embernek tartom magamat, sok barátom van, szeretek kommunikálni az emberekkel. Imádom az állatokat, van egy cicám is, akit néhány napos korában mentettem meg és azóta velünk él.

A családomban mindig is nagy szerepe volt a sportnak, apukám versenyszerűen teniszezett, majd edzősködött is, anyukám kosárlabdázott, a testvéreim többféle sportot kipróbáltak a karatétól kezdve a baletton át, a fiatalabbik bátyám jelenleg a szentendrei baseball csapat, a Sleepwalkers játékosa, néhány éve tagja a magyar válogatottnak, illetve a lány softball csapat edzője. Terveim között szerepel, hogy a következő hetekben én is beiratkozom a lány softball csapatba.

Úgy gondolom, nem vagyok tipikus jelölt, hiszen nem vagyok kitűnő tanuló, nem igazán vettem részt tanulmányi versenyeken, de két szép eredményt azért fel tudok mutatni: a Szentendre városi angol prózamondó versenyen elért 1. helyre és az iskolai helyesírási versenyen elért 1. helyre nagyon büszke vagyok.

Programom

–        Fontosnak tartom, hogy Szentendre, Magyarország egyik legpezsgőbb kulturális városa már a gyerekek életében is meghatározó legyen. Ezért el lehetne indítani több olyan programot, ami a város művészeit (irodalom, festészet, szobrászat) rendszeres programokon összehozza a város fiatal, tehetséges gyerekeivel. Úgy gondolom, hogy a művészek szívesen alkotnának fiatal tehetségekkel, aminek az eredményeit időszakonként egy kiállításon lehetne bemutatni.

–        A város rendezettsége, tisztasága érdekében megvalósítható ötlet lenne, hogy „körforgásos rendszerben” működve, szórakoztató, kulturális programmal összekötve egy-egy városrészben takarítási, javítási, karbantartási munkálatokat végezzenek a gyerekek szülői támogatással. Ezek a programok felhasználhatóak lennének arra is, hogy az iskolák közötti kapcsolat elmélyüljön, a gyerekek megismerjék egymást, miközben egy közös cél megvalósításán dolgoznak.

–        Rendezzenek a városban többször szabadtéri színházat, mert úgy gondolom, hogy lenne rá igény, hiszen sokan nem tudják megtenni, hogy egy színházi előadásért Budapestre utazzanak.

–        A parkolás Szentendrének nem kelti jó hírét, aki idejön, negatívan gondol a hétvégi magas parkolási díjakra, ezért javaslom, hogy ne legyen szombaton és vasárnap fizetős a parkoló, hiszen már Budapesten sem az, mert lehet, hogy a városnak ez bevételt jelent, de vajon mennyi bevételtől esik el a város amiatt, akik épp ezért kerülik el Szentendrét.

–        Legyen több pad, kiülő hely a városban, folytatva a nagyon jó hangulatú sétáló részen kirakott kanapék mintáját, mert ez nagyon jó hangulatot kölcsönöz a városnak, ilyen helyeket létesítenék a korzón, és a belváros kis utcáiban is.

–        Nagyon fontos lenne több szemetes elhelyezése, mert a hétvégi megnövekedett forgalom miatt a kukák már délután tele vannak, így nehezebb tisztán tartani a várost.

–        Fontosnak tartom, hogy szervezzen a város egy olyan sportegyesületet, aki felvállalja, mintegy összefogja az összes sportegyesület munkáját oly módon, hogy a rendezésében hetente mindig más egyesület tarthatna nyílt napot, hogy így a gyerekek több sportot is kipróbálhassanak, és így eldönthessék, mit akarnak sportolni, mert a sportot nagyon fontosnak tartom a gyerekek életében.

–        Sajnos még mindig nem kap elég figyelmet a gyerekek felügyelete, jobban oda kell figyelni arra, hogy későn este egyedül ne legyenek kint diákok az utcán, és jobban ellenőrizni azt, hogy kiskorú ne juthasson dohányhoz vagy alkoholhoz.

–        Szívesen látnék egy olyan igényes, (az idősebb korosztálynak is megfelelő) szórakozóhelyet a városban, ahová szívesen járnak az emberek és nem kellene a fővárosba utazni egy ilyen szórakozásért.

–        Szélesíteném a járdákat, és építenék is újakat, hiszen sok helyen nincs megfelelő, vagy semmilyen járda kiépítve, ami veszélyessé teszi a közlekedést.

–        Ugyan épültek bicikli utak az elmúlt időszakban Szentendrén, de ezt a jó kezdetet folytatnám még további bicikli utak kiépítésével, ezzel is megnövelve a biciklizők számát, ami reményeim szerint csökkentené a városban autózók számát, hogy óvjuk és megtartsuk a város jó levegőjét, amit a természeti adottságainknak köszönhet, de tennünk kell érte, hogy ez így is maradjon.

–        A város lakóinak biztonsága érdekében több térfigyelő kamerát helyeznék el.

–        Mivel ez a művészetek városa, úgy gondolom, hogy még több figyelmet kellene fordítanunk a gyerekek tehetségére, ezért rendezhetnénk akár rajz, színészet vagy írás versenyeket, és fejleszthetnénk a gyerekek képességeit elérhető áron, hogy azok a családok is élni tudjanak vele, akik anyagi helyzetük miatt nem tehetik meg, hogy különórákra járjanak

–        Nagyon fontosnak tartom továbbá azt is, hogy a gyerekek étkezésére sokkal jobban odafigyeljünk, hiszen napunk nagy részét az iskolában töltjük. Mindig a pénzre hivatkoznak, hogy azért nem kielégítő az étkezés, mert kevés a pénz erre. Én sokkal jobban kihasználnám, hogy országosan elismert, komoly táplálkozási szakemberek élnek a városunkban, iskolába járnak a gyerekeik is, az ő segítségükkel tervezhetnénk egy „próbahónapot” az iskola étkezésében, és talán az is kiderülhetne, hogy nem csak pénz, hanem inkább a tervezés kérdése, hogy az iskolában egészségesebb ételt kapjanak a gyerekek enni. Nagyon fontos odafigyelni az allergiás vagy érzékeny diákok étrendjére és nem utolsó sorban a vegetáriánusokra is (az esélyegyenlőség jegyében).

–        A programom fontos része a környezetvédelem. Például az, hogy a fenntartható jövő jegyében, az iskolákban, közintézményekben olyan alternatív, tökéletesen karbon-semleges fűtési és energia rendszereket alakítsanak ki, alapítványi és Európai Unió-s támogatással, magyar fejlesztésű hőszabályzó rendszer beépítésével, ami által az épületek energiaköltsége akár nullára is csökkenhetne. Így felszabadítanánk az iskolánk költségvetésének igen nagy részét, ami felhasználható lenne az iskolák bővítésére, új dolgok kialakítására az iskolák életének színesebbé tételére. Erre az anyukám munkáján keresztül láttam rá jobban, ő mesélt nekem arról, mennyire fontos, hogy a levegőt szennyező rendszereket felváltsák a világban olyan rendszerek, amelyek nem bocsátanak ki szennyező anyagokat.

Kérlek támogassatok engem, illetve a programomat! Hiszem, hogy én vagyok a megfelelő jelölt. Igaz, hogy nem én vagyok az iskola legjobb tanulója, nem én vagyok a tanulmányi versenyek legeredményesebb diákja, de Einstein se volt kitűnő tanuló. Ha pedig valamit a fejembe veszek, azért mindent megteszek, hogy elérjem.

 

Takács Rebeka

Takács Rebeka vagyok, 14 éves. A II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Gimnázium 8. osztályos tanulója vagyok. Azért szeretem ezt az iskolát, mert kedves emberek vesznek körül, tanárok és diákok egyaránt. Az iskola első 6 osztályát Pomázon jártam egy  német nemzetiségi iskolában, majd a 7. osztályt már a Rákócziban kezdtem.

Édesapám kamionsofőr, édesanyám pedig pénztáros. Van egy nővérem és egy öcsém. A családomat nagyon tisztelem és szeretem, főleg a  szüleimet. Nagyra becsülöm őket, amiért gondoskodnak rólam és a testvéreimről.

Szabadidőmben szívesen foglalkozom az állataimmal, olvasok , zenét hallgatok és kézilabdázom. 1 évig a Szentendre KC-ban játszottam, jelenleg a Budakalász csapatában vagyok játékos. Helyesírási versenyeken és iskolai sportrendezvényeken egyaránt eredményesen szerepeltem, pl.: 5. osztályban első helyezett lettem egy helyesírási versenyen és iskolai kupákat is nyertem. Kedvelt tantárgyaim az irodalom, a német és a testnevelés. Utóbbihoz fűzöm álmaimat, testnevelő tanár szeretnék lenni, és a németet emelt szinten szeretném tanulni; emellett szeretek versekkel foglalkozni. Kedvenc íróim Sherrilyn Kenyon és J. R. Ward; főleg a romantikus könyveket szeretem pl.: Twilight.

Jó volt elgondolkodni, felelősségteljesen megvizsgálni a környezetünket, az itt jelentkező problémákat; tervezni álmodni egy még szebb Szentendrét, egy még jobban működő, a kamaszok számára is igazi otthont adó várost. Diáktársaim véleményeit is tolmácsolom, és az ő támogatásukkal képviselem itt a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolát és Gimnáziumot.

A program

A város arculata:  Városunk a térség fontos turisztikai központja, emellett fontos, hogy a helybéliek is igazi otthonuknak érezzék a várost. Javaslataimat ebből a két szempontból csoportosítottam. Fontos lenne, hogy a belvároson kívül a város külső területeire is nagyobb gondot fordítsunk. Épül-szépül a belváros, jó kezdeményezés a Dumtsa-korzó, várjuk a Duna-korzó elkészülését, de élőbbé kellene tenni a város hétköznapjait  és más tereit is, pl.: utcazenészek, flashmobok, helyi művészek amatőrök fellépési lehetőségei; lehetséges helyszínek: vízi színpad, postásstrand, HÉV-állomás. Lázár cár tér.

Talán nem jelentene elviselhetetlen költséget a csomópontokon víz autómaták elhelyezése. A város jellegéből adódóan kevés a zöld terület, de  köztéri virágtartók elhelyezésével „virágos város” lehetnénk. Szükség lenne több köztéri szemétgyűjtő kukára is, emellett a szelektív hulladékgyűjtés hatékony megoldására. Régi téma a macskakövezett utcákon való közlekedés nehézsége, a régi macskaköves utcák is járhatóbbak lennének, ha  rendszeresen karban lennének tartva. Az aszfaltozott utaknál, még ha pénz kérdése is a kátyúzás, és útkarbantartás sem megoldott. A patakpartok karbantartására sok jó kezdeményezés történt már, de sajnos a gyom és a szemét újratermelődik.

Hallom és tapasztalom, hogy az iskoláknak nagy gondot jelent  a mindennapos testnevelés bevezetése, mert a tornatermek kapacitása kevés. Ezért javaslom zöld tanulóterek kialakítását, szabadtéri tornaszerekkel kondi-eszközökkel.

Közlekedés: Napi tapasztalat, hogy a belváros a nagy autóforgalom miatt,, különösen a hivatalok környékén, élhetetlen a helyiek számára.  Sajátos jelleget adna a városnak, ha a bejövő forgalmat a város szélén parkolók biztosításával korlátoznánk. A belvárosba bérelt kerékpárokkal, városnéző buszokkal vagy hajóval, lehetne bejutni. Ez jóval biztonságosabbá tehetné a gyalogos közlekedést a városban.

Kultúra és szórakozás: Szentendrén jó  diáknak lenni! Színvonalas oktatás folyik a helyi iskolákban, már amennyit  tudunk egymásról. Hiányolom a város iskolái közötti rendszeres kapcsolattartást.  Ez bizonyos programokhoz kapcsolódva ritkán  megvalósul ugyan, de nem látunk bele igazán egymás életébe. Javasolnám, hogy több közös program legyen az iskolák között, pl. sportversenyek, tízpróbák. Lehetőség nyíljon más iskolák látogatására is. Javasolnék egy városi szintű tanévzáró bulit, mert ezáltal a diákok kötetlenebbül is találkozhatnak, nem csak versenyek, tanórák keretében. A tanulmányi eredmények alapján cserediák programokat kezdeményezhetnénk testvérvárosi iskolákkal, ami fontos eszköze lehet az idegen nyelvek tanulásának.

Úgy gondolom, még mindig kevés a korunkbeli diákok szórakozási lehetősége a városban. Működhetne egy kamaszok számár fenntartott alkoholmentes, mérsékelt árakkal működő vendéglátóhely. Itt, a közbiztonság érdekében helyi felnőtt önkéntesek, a polgárőrség ügyelhetnének a rendre. A nyári időszakban biztosan nagy sikere lenne egy szabadtéri mozinak, ahol főleg nekünk való filmeket vetítenének.

Köszönöm a lehetőséget, hogy elmondhattam, saját és diáktásaim véleményét. Hacsak  azt a célt elértem, hogy a város vezetői elgondolkodnak javaslatainkon, már megérte, ha pedig lehetőség  van bármelyik megvalósítására, annak nagyon örülnénk. Véleményem szerint egy ilyen alkalom nagyon fontos arra, hogy a városvezetők tudják milyen Szentendrén szeretnénk mi, diákok élni, köszönöm a figyelmet!

 

Sághi Kristóf

Sághi Kristóf vagyok a Szent András Általános Iskola nyolcadik osztályos tanulója. Itt élek Szentendrén szüleimmel és öcsémmel. Szabadidőmben szívesen sportolok, és sokat olvasok. Tanulmányi eredményem jeles, de sosem voltam kitűnő, tesiből négyes szoktam lenni. Jól beszélek angolul és szeretem a kémiát is. Lelkes tagja vagyok iskolánk diákönkormányzatának.

Programom:

Programom fő célja fejleszteni a város iskolái közötti kapcsolatot. Legyen több iskolák közötti vetélkedő, sportjáték, esetleg cserediák program. Jó lenne, ha meg tudnánk ismerni egymást.

Lehetne cserediákprogramot szervezni a város testvérvárosaival is.

A járdák minőségének javítása, hogy a kismamák babakocsival könnyebben tudjanak közlekedni és nem utolsó sorban, mi is járhatnánk gördeszkával, rollerral vagy görkorcsolyával. Ez környezetkímélő is.

Javítani kellene a városi menza minőségét. Lehetne reform kajákat adni a gyerekeknek. Szívesen ennénk finom leveseket, pizzát, salátát, egészséges ételeket.

Minden szeptember 1-én akciós fagyit kaphatnának a diákok, hogy könnyebb legyen az iskolakezdés.

Építsenek bicikli utat a városban, hogy az iskolákhoz biztonságosan el tudjunk jutni. Legyen egy játszótér nagyoknak is, kültéri fitnesz gépekkel, ahogyan Békásmegyeren láthatjuk.

Legyenek bérelhető biciklik, amiket kölcsönvehetnénk és vissza is adnánk, ezt a turisták is szívesen használnák, és kevesebb lenne az autó a belvárosban.

Az iskolák körül a szülők kapjanak 30 perc ingyenes parkolási időt, amíg bemennek a gyerekekért az iskolába.

Szentendrei diákkártyát vezetnénk be, amikkel az általunk szívesen látogatott helyeken kapnánk kedvezményt. pl.: gyros-os, Szelence (gondolván a lányokra is), Tabak, papír-írószer … stb.

Szentendre és Vidéke diákújságot szerkesztenénk, amiben időben tájékoztatnánk a diákokat az őket érintő programokról, versenyekről. Persze versenyeken elért eredményeiket is nyilvánossá tennénk.

Legyen szórakozóhely tiniknek, ahol beszélgethetnénk, bulizhatnának.

Legyenek ingyen használható sportpályák. Szívesen fociznánk kulturált körülmények között. Télen ezeken a pályákon lehetne hógolyócsatákat vívni.

Legyen több működő utcai kút.  És legyen sok helyen túró rudi automata.

 

Kecskeméti Sára Adél

A Templomdombi Általános Iskola diákpolgármester jelöltje.

Sára példás magaviseletű és szorgalmas diák, kitűnő tanuló. Az osztály- és az iskolaközösség meghatározó szereplője, az iskolaújság főszerkesztője. Kedvenc tantárgya a német. A helyi zeneiskolában tanul gitározni, sportként a röplabdát űzi. Kedvenc elfoglaltságai az olvasás, zenehallgatás és kutyasétáltatás.

 

Programja az elkövetkező 4 évre

Amiket előnyösnek tartanék az elkövetkező években:

A Fő térre felállítanék egy elektronikus térképet, amin tisztán és érthetően látszik Szentendre rajza. A leírás magyarul, angolul mindenképp megjelenne. A térkép alatt megtalálhatóak lennének az adott helyek, és egy érintéssel összpontosítaná a célt, a kiindulóponttól, ami ez esetben az „ÖN ITT ÁLL” jelzés lenne.  Ez a megbízható tájékozódásban segítene a turistáknak, hogy könnyen odataláljanak a célhoz.

A látogatók sokszor tekintenek be múzeumokba, ezért nagyon jó ötletnek tartanám, ha kapnának egy kis füzetet (minden múzeumban megtalálható lenne), amiben adott lenne a múzeumok piktogrammja, kis leírás, és egy pecsétjel. Ez a pecsétjel arra szolgál, hogy ha ellátogat e múzeumba, az ellenőrzőtől kap egy pecsétet, ami igazolja, hogy ott járt. A füzet hátulján lenne egy olyan térkép, amin csakugyan rajta lennének a múzeumok piktogrammjai, hogy látható legyen a távolság. Ha kb. öt múzeumot bejár, a hatodikat ingyen megnézheti. Ez szerintem azért lenne jó, mert így egy kis „kaland” segítségével látogatnak el a múzeumokba, és még a várost is megtekinthetik. Ezt a kis körutat saját tempójukban tehetik meg, amit (döntés kérdése) egy csomagként vásárolhatnának meg.

Utolsó pontként jó ötletnek tartanám, ha a Bükkös patak partján elkészített „színpadon” a fiatalság összegyűlhetne fix időpontokban, és egy adott helyen helyet kapnának ifjusági zenekarok, programok (akár korosztály szerint) és sok más egyéb időtöltési lehetőségek.