2013. május 28., 15:14
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 11 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Az „Egyenlő bánásmód – mindenkit megillet!” üzenettel tudatosította a diszkriminációmentesség követelményét az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH) 2013. április 24-én zárult imázskampányában. A hatóság esélyteremtő szolgáltatásai a megyében a Pest Megyei Kormányhivatalban érhetők el. Dr. Klein Katalin, a hatóság megyei egyenlőbánásmód-referense 2011 szeptemberétől havi 16 órában fogadja Budapesten, valamint minden hónap utolsó csütörtökén Cegléden a panaszosokat, és nyújt diszkriminációs jogorvoslati lehetőséget a megyei lakosoknak. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján Pest megyében a jogszabállyal védett csoportok közül az egészségi állapottal összefüggésben sérült leggyakrabban az egyenlő bánásmód követelménye.

A diszkrimináció az élet számos területén jelen van és több társadalmi csoportot sújt hazánkban is. Az Egyenlő Bánásmód Hatóság európai uniós finanszírozású TÁMOP–5.5.5 programjával vállalkozott arra, hogy a hatósági feladatok ellátásán túl a projekt eszközeivel a diszkriminációs folyamatok megelőzésében is szerepet vállaljon. A projekt eseményein és szolgáltatásain keresztül a különböző társadalmi csoportok széles körben szembesülnek az egyenlő bánásmód követelményével, a hatósági tapasztalatokkal és a jogorvoslati lehetőségekkel. Az EBH TÁMOP–5.5.5/08/01 európai uniós projekt 2013. február 1. és április 24. között futó médiakampánya komplex kommunikációs eszközökkel erősítette meg a hatósági célok elérését.

Dr. Csókás Erna a hatóság „A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése” uniós projektjének jogi koordinátora elmondta, hogy a program saját kutatásának országos mintájában az EBH ismertsége 2 év alatt a projektesemények és a médiakampány hatására 31%-ról 46%-ra emelkedett.

Az állampolgárok jelentős hányadának a bőrszíne vagy az egészségi állapota miatt jelent napi problémát a megélhetés, a szolgáltatások igénybevétele, az ügyintézés. Mások az életkoruk vagy éppen a szülői (anyai) szerepükből adódóan érzik úgy, hogy hátrányos helyzetbe kerülnek, főleg a munkavállalás során. Az életkor, a fogyatékosság, a bőrszín vagy az anyaság miatti hátrányos megkülönböztetés diszkrimináció, amelyet jogszabály tilt. A diszkriminációval szembeni jogorvoslati lehetőség igényevétele minden ember számára alapvető emberi jog – emelte ki a jogásznő.

A TÁMOP–5.5.5 projektben jött létre és működik az országos egyenlőbánásmód-referensi hálózat, amely mindenkinek a lakóhelyéhez közel nyújtja a jogérvényesítés lehetőségét. A 19 megyében és a fővárosban összesen havi 336 óra az ügyfélfogadás időtartama. A 2009. szeptember 1. és 2013. március 31. közötti időszakban összesen 6324 fő kereste meg a hatóság szakembereit. A referensek panaszbejelentő nyomtatványokon rögzítik a szükséges adatokat, ha a panaszos bejelentéséből valószínűsíthető, hogy fennállnak az eljárás megindításának a törvényes feltételei. A referensek a hatósághoz továbbítják a panaszbejelentéseket. Az egyenlőbánásmód-referensi hálózat közreműködésével kezdeményezett eljárások 346 esetben eredményeztek hatósági döntést. A jogsértések megállapítása mellett az esetek közel 9 százaléka zárult a panaszos és a hátrányosan megkülönböztető bepanaszolt jogszabályoknak is megfelelő egyezségével.

Dr. Csókás Erna elmondta azt is a sajtó képviselőinek, hogy az országos médiakampány hatására a hatósági ügyek száma jelentősen emelkedett, amelyben a könnyen elérhető referensi hálózatnak is nagy szerepe van. A referensek szakmai és civil partnereikkel is együttműködnek az egyenlő bánásmód követelményének és előnyeinek tudatosításában.

Dr. Klein Katalin, Pest megyei egyenlőbánásmód-referens a helyi tapasztalatairól számolt be részletesen a sajtó képviselőinek. A megyei referens közel 300 ügyfelének 10 panaszbejelentését terjesztette az Egyenlő Bánásmód Hatóság elé. A legtöbb panaszost egészségi állapota vagy fogyatékossága miatt érte a hátrányos megkülönböztetés, de többeket diszkrimináltak nemzeti kisebbséghez tartozásuk miatt is a megyében.

A diszkriminációs esetek feltárásához szükséges, bizalmi légkör kialakítására is alkalmas félfogadási környezetben az ügyfelek nem csupán tanácsadást vehetnek igénybe – mondta el a referens, aki panaszbejelentő nyomtatványokon rögzíti a szükséges adatokat, segítséget nyújt a beadványok elkészítésében, és továbbítja azokat a hatósághoz.

Dr. Klein Katalin legközelebb május 30-án 10.00 és 14.00 között várja az ügyfeleket a Ceglédi Járási Hivatal Munkaügyi Kirendeltségén (2700 Cegléd, Dózsa György utca 1. földszint, telefonszám: 06 53 314 710).

További információk:

Dr. Klein Katalin egyenlőbánásmód-referens Telefon: 06 30 982 5620, e-mail: jur-klein@t-online.hu

Ágó Anna kommunikációs és rendezvényszervező koordinátor Telefon: 06 1 795 2994, e-mail: anna.ago@egyenlobanasmod.hu

Fris E. Kata kommunikációs koordinátor Telefon: 06 1 795 2999, e-mail: katalin.fris@egyenlobanasmod.hu