Óvoda Központ

„Had fusson a gyermek álmok fuvallatán
Csapongva illanó arany lepkék után!
Legyen, mint a tavasz, vidám tekintetű,
Kis ajka zendüljön, mint égi csöngettyű!”

(Pósa Lajos)


Két csoportos óvodaként családias, szeretetteljes környezetben fogadjuk a hozzánk érkező gyerekeket. Csoportszobáink esztétikusak, tágasak, jól felszereltek. Udvarunkon sok játszóeszköz található, mely a gyermekek tartalmas és fejlesztő játékát segíti. A Duna part közelsége, a családi házas jelleg, a zöld övezet jó lehetőséget biztosít a környezeti sétákhoz, rövid kirándulásokhoz.

Környezettudatos és matematikai képességeket fejlesztő epochális programunk célja:

  • Mély természet szeretet kialakítása, az élő természet szépségeinek megláttatása.
  • Egyéni képességfejlesztés, mindig az adott gyermek aktuális fejlettségéből kiindulva, természetes környezetben, öntevékeny részvétellel szerzett tapasztalatokra építve.
  • Szeretetteljes, a gyerekek érdekeit, egyéni igényeit szem előtt tartó óvodai nevelés.
  • Sikerorientált, szívesen kommunikáló, a környezetben jól eligazodó, jó kapcsolatteremtő képességgel rendelkező gyerekek nevelése.

Epochális tanulási tevékenységünk kiemelt területei:

  • Környezettudatos nevelés
  • Matematikai nevelés
  • Munkára nevelés
  • Illemre nevelés

A külső világ tevékeny megismerése epochákhoz szorosan kapcsolódnak a:

  • Verselés, mesélés
  • Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
  • Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
  • Mozgás – nevelési területek.

Környezetvédelmi feladatok:

  • Védjék, ápolják a növényeket.
  • Ne tépjék le a virágokat, gyönyörködjenek bennük.
  • Óvják, védjék, figyeljék meg a bogarakat, állatokat.

Évszakhoz kapcsolódó munkák:

  • Virágmaggyűjtés, fűgondozás
  • Levélseprés, gyűjtés folyamatosan.
  • Játszóterület növényzetének gondozása, megóvása.

Illem:

  • Köszönés.
  • Bemutatkozás.
  • Az utcán halkan beszélgetünk.
  • A járda egyik szélén megyünk.
  • Ismerősöknek köszönünk.
  • Ha kapunk valamit megköszönjük.
  • Nem elvesszük, hanem elkérjük azt, amire szükségünk van.

Fontos számunkra:

  • az erkölcsi és közösségi nevelés
  • az anyanyelvi nevelés
  • az egészséges életmódra nevelés megvalósítása
  • a különleges bánásmódot igénylő gyermekek felzárkóztatása – ezen belül kiemelten a beszédfogyatékosok fejlesztése – Logopédiai Hídépítő Programmal segítjük a gyerekek beszédfejlesztését
  • a tehetséggondozás

Tudjuk, hogy a játék a kisgyermekkor legfontosabb tevékenysége, mely során fejlesztjük értelmi, motoros, kommunikációs képességét, érzelmi és akarati tulajdonságait, szociális magatartását, önállóságát. A játék során lehetősége van megvalósítani önmagát, vágyait, önkifejezésre van lehetősége, fejlettségének legjobb mutatója.

Épp ezért fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek fejlesztése a természetes környezetben és valóságos tárgyakon történt szemléltetés, bemutatás, irányított megfigyelés során, egyéni fejlettség szerinti szempontok alapján történjen.

A tanulási folyamatban a gyermekek öntevékenyen vesznek részt. Az egymásra épülő ismétlődő tapasztalatszerzés eredményeként lépésről lépésre fedezik fel az oksági viszonyokat, összefüggéseket. Képesek azonosságok, különbözőségek meglátására, általánosításra, konkretizálásra, szempontok szerinti osztályozásokra.

  • A tanulási tevékenységek mikrocsoportos formában, hat gyermek részvételével történnek.
  • A tanulást segítő játék, játékos feladatok vonzóvá teszik a tanulást a gyerekek számára. Önként, belső motiváció hatására vesznek részt benne.
  • Az óvodapedagógusaink minden gyermek tevékenységét külön-külön figyelemmel kísérik, segíteni tudnak a kellő pillanatban – ezzel ki tudják küszöbölni a sikertelenséget, a kudarcot.
  • Pozitív viszonyt tudnak kialakítani a tanuláshoz.
  • Feladatmegoldásra ösztönöznek, kitartásra buzdítanak, a gyerekek önbizalmát, biztonságérzetét erősítik.
  • Differenciált, egyéni fejlesztés során – a mindennapos foglalkozások keretében – lehetőséget biztosítanak a felzárkóztatásra.
  • Van idő és lehetőség mindenkinek a meghallgatására. A tanulási folyamatban a beszédhelyzetek száma megnő, fokozódik a beszédkedv. Ilyen légkörben a bátortalanok is megszólalnak.

Kedvelt a gyermekek körében a Madarászovi programunk, melynek keretében kirándulunk, túrázunk, és természetes élőhelyükön figyeljük meg az állatokat.

Népi kultúránk átörökítését, értékeinek továbbadását kötelességünknek érezzük. A feldolgozott népszokásokon keresztül megéreztetjük a gyerekekkel az összetartozás melegségét, a közös vidámság örömét. Megismertetjük a különböző életmódokat, megtanítjuk tisztelni az idősebbeket, gyakoroljuk a viselkedés és az illem különböző formáit, számba vesszük az év jeles napjait.

A személyiségfejlesztés egyik eszköze a munka és a munka jellegű játékos tevékenység. Végzése közben a gyermekek megfigyeléseket végeznek, tapasztalatokat, ismereteket szereznek természeti és társadalmi környezetükről.

Óvodánk is csatlakozott a Gondolkodj Egészségesen Programhoz. Heti munkanapunkon vitaminsalátát készítünk, ezzel is felhívva a figyelmet az egészséges táplálkozás fontosságára.


Óvodáskor végére elérendő követelményszint:

A gyermekek az óvodáskor végére érjék el az iskolai élet megkezdéséhez szükséges fejlettséget.

  • Mozgásuk legyen összerendezettebb, harmonikus, finom mozgásra legyenek képesek.
  • Jó teherbíró képességgel rendelkezzenek.
  • Képességeik tegyék őket alkalmassá az iskolai élet megkezdésére.
  • Legyenek képesek hosszabb ideig nyugodtan ülni, figyelni.
  • Tudják gondolataikat érthetően, egész mondatban megfogalmazni.
  • Legyenek képesek a kapcsolatteremtésre, együttműködésre társaikkal és a felnőttekkel.
  • Tartsák be a viselkedés elemi szabályait.
  • Feladattudatuk legyen kialakulóban / kitartás, munkatempó, önállóság, önfegyelem fejlettsége /
  • A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek önmagukhoz képest fejlődjenek, hátrányaik csökkenjenek.
  • Környezettudatos, illemtudó gyerekeket szeretnénk nevelni, akik örömmel segítenek egymásnak.

További információ az óvodáról »