Bár korábban úgy tűnt, a régiót érintő fontos közlekedési fejlesztéseket nem érintik a tavaly óta több hullámban bejelentett beruházáskorlátozások, az önkormányzathoz érkezett legújabb levélből kiderül, a tervezett fejlesztéseknek csak egy része indulhat meg a közeli jövőben. Az M0-ás körgyűrű továbbtervezésére ugyanakkor jó esély van, illetve az uniós forrásból finanszírozott beruházásokra sem vonatkoznak a korlátozások.
Csak az uniós források felhasználásával finanszírozott beruházások, illetve a tervezésre irányuló fejlesztések esetében ad felmentést az Építési Közlekedési Minisztérium 2023. május 12-én született, a kiadáscsökkentésekről szóló kormányrendelet alól – derül ki a minisztériumtól az önkormányzathoz csütörtökön érkezett levélből.
A most közöltek jelentős visszalépést jelentenek a korábban kapott információkhoz képest. Budakalász, Pomáz és Szentendre polgármesterei a rendelet megjelenését követően, május közepén keresték meg a minisztériumot, hogy érdeklődjenek a térséget érintő beruházások ügyében.
A rendelet értelmében ugyanis a következő beruházások kerülhettek veszélybe:
- a 11-es főút szentendrei belterületi szakaszának felújítása,
- a Pomáz és Budakalász közötti elkerülőút megépítése, valamint a 11-es főút M0-ás csomópont és Szentendre közötti szakaszainak felújítása;
- a H5-ös HÉV felújítása, benne a szentendrei HÉV és Volán pályaudvarok újjáépítése, a pomázi HÉV állomás újjáépítése és a budakalászi HÉV állomás felújítása, valamint az elavult járműpark felújítása;
- az M0-ás körgyűrű 11-es és 10-es főutak közötti északi szakaszára vonatkozó kiviteli tervek elkészítése;
- végül a Budakalászi Patakpart Általános Iskola megközelítő út fejlesztése.
Levelükre Lázár János minisztertől azt a választ kapták, hogy a régió lakói által régóta várt beruházásokat nem érintik a megszorítások. A polgármesterek válaszlevelükben megköszönték a tájékoztatást, és egyben arról érdeklődtek, mikorra várható a közbeszerzési eljárások kiírása, ugyanis fel kell készíteni a települések lakóit, illetve az ott működő szervezeteket, rendőrséget, mentőket, tűzoltóságot a várható közlekedési változásokra.
Ezt követően érkezett a mostani levél, amelyből kiderül, biztosan nem indulhat el a közeli jövőben az összes beruházás. Miután a levélben nem szerepel, hogy mely beruházások valósulnak majd meg uniós forrás felhasználásával, nem tudni pontosan, mely fejlesztések kapnak felmentést a megszorítások alól. A levélből az sem derül ki, hogy ezen beruházások előfinanszírozását vállalja-e a kormány, vagy az uniós források megérkezéséig kell várni a munkák megkezdésével. Az azonban biztosnak tűnik, hogy az M0-ás körgyűrű 11-es és 10-es főutak közötti északi szakaszára vonatkozó kiviteli tervek elkészítése elkezdődhet.