A HÉV-közlekedésről január 10-én megjelent cikkünk végén jeleztük, hogy a január 8-tól érvényes menetrendi változások pontosítása érdekében január 5-én kérdésekkel fordultunk a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságához. A MÁV sajtósainak válaszlevele január 11-én érkezett meg – az ebben olvasható információkat az alábbiakban teljes terjedelmében közöljük.
Szentendre.hu: A levelükben szereplő megfogalmazás („békásmegyeri vonatforduló”) azt jelenti, hogy 8:00 óra előtt egy Szentendréről Békásmegyerre és onnan vissza közlekedő járattal lesz kevesebb? Ez a járat melyik lesz, mikor indul Szentendréről?
MÁV-HÉV: „A H5-ös HÉV vonalán 17 megálló illetve állomás található, s a két végállomás (Szentendre és a Batthyány tér) között különösen jelentős Békásmegyer állomás szerepe. A H5-ös HÉV vonalán a vonatok egy része (az összesen közlekedő vonatok csaknem mintegy fele) csak Batthyány tér és Békásmegyer között közlekedik, a jelentős budapesti utasforgalomra tekintettel. (Ez eddig is így volt és ebben nem is tervezünk változást.) A „békásmegyeri vonatforduló” így jelen esetben egy Batthyány tér és Békásmegyer, valamint egy Békásmegyer és Batthyány tér között közlekedő vonatpárt jelent. A menetrend módosításával a teljes reggeli csúcsidő egészére nézve mindössze ennyivel közlekedik mostantól kevesebb, azaz szentendrei szempontból elmondható, hogy olyan vonatokkal lesz „kevesebb” a menetrendi kínálat, amely korábban sem ment el Szentendréig. Meg kell azonban jegyezni, hogy természetesen a változáshoz igazodóan, a reggeli időszakban a többi vonat indulási időpontja is módosításra került, hisz a vonal menetrendje egy komplex rendszer bonyolult matematikai és vasúti összefüggésekkel. Semmiképpen nem egy „menetrendi lyuk” keletkezik, hanem úgy rendezzük át a menetrendet a teljes vonalra vonatkozóan, hogy továbbra is a lehető legtöbb utast a lehető legsűrűbb vonatközlekedéssel tudjunk elvinni munkába, iskolába, pontos számításokkal alátámasztható módon néhány időpontmódosítások alkalmazásával azért, hogy az utasterhelésünk is egyenletes legyen. Fontos hangsúlyozni ugyanakkor, hogy a bevezetett változások csak tanítási időszakban, a hétköznap reggeli időszakot érintik, ezen kívül, így napközben, délután, illetve hétvégén egész nap, mind a jellemző követési időközök, mind pedig a korábban megszokott indulási időpontok is változatlanok maradtak. Továbbá szintén nem változik, a tanítási szünetben érvényes hétköznapi menetrend sem, még a reggeli időszakot érintően sem. Mindazonáltal érdemes felhívni a szentendreiek figyelmét arra, hogy ne utazzanak megszokásból, indulás előtt ellenőrizzék, hogy a változások érintették-e esetleg kedvenc HÉV-járatukat.”
Szentendre.hu: Egy kocsi hány utast szállíthat? Hány kocsiból állt egy szerelvény az utóbbi időszakban? Ez mennyivel lesz kevesebb január 8-a után? (A levél szerint, ha jól értjük, hat kocsi lesz.) A kocsik száma minden idő- és napszakban azonos? Ha nem, hogyan változik?…”
MÁV-HÉV: „A HÉV hálózatán közlekedő személyszállító motorvonatok közlekedhetnek csatoltan, vagy szólóban (önmagukban). Egy motorvonat egység 3 kocsiból áll (erre gyakran utalunk ún. „kisegységként”), amely forgalomban nem, csak üzemi körülmények között bontható, így – az utasforgalmi igényektől függően – 3, vagy 6 kocsiból álló szerelvényekből lehet a HÉV személyszállító vonatokat összeállítani. A H5-ös HÉV vonalán jellemzően csak csatolt, azaz 6 kocsiból álló motorvonatok (nagyegységek) közlekednek, ezek teljes befogadóképessége kb. 700 fő, amelyből 344 az ülőhelyek száma. A 3 kocsis vonatoké értelemszerűen ennek a fele. Ilyen vonatok jellemzően csak kora hajnalban és késő este közlekednek, továbbá hétvégén a Békásmegyerig közlekedő betétjáratok szerelvényei járnak még tervezetten 3 kocsival. Ez egyébként szintén így volt már a korábbi menetrendekben is, és ezen nem kívánunk változtatni a jelenlegi menetrendi módosítással sem. Hétköznapokon reggel a hivatásforgalmi csúcsidőszakban valamennyi vonat eddig és ezután is tervezetten 6 kocsival fog közlekedni, a férőhelykapacitásban változást csak előre nem tervezett havaria, pl. egyik motorvonatunk vagy kisegység meghibásodása, sérülése okozhat.”
Szentendre.hu: Mit jelent pontosan az, hogy reggel 8:00 után nő az induló vonatok darabszáma?”
MÁV-HÉV: „Az indulási időpontok darabszáma, összességében nem változott, ugyanakkor azok a reggeli csúcsidőszakra vonatkozóan újraelosztásra kerültek, ahogy azt a fentiekben említettük. Amennyiben a 8:00 utáni, pl. a 8:00 és 9:00 közötti időszakot vizsgáljuk, korábban Szentendréről 08:15-kor, 08:35-kor, valamint 08:55-kor indultak vonatok, most pedig tanítási napokon 08:06-ra, 08:19-re, 08:34-re, és 08:54-re módosultak ezek az időpontok, azaz ebben az időszakban valóban nőtt az induló vonatok darabszáma három indulásról négyre.”
Szentendre.hu: Végül, de nem utolsósorban: vezérigazgató úr levelében említést tesz arról, hogy 2023 tavaszán a tényleges utasforgalom alakulását a teljes vonalon, minden járatra kiterjedő utasszámlálást végeztek. Ennek fontosabb eredményeit szeretnénk megismerni és közzétenni. Kérjük, ezeket az információkat küldjék el nekünk.
MÁV-HÉV: „A 2023 tavaszán tartott utasszámlálás alkalmával meghatároztuk minden vonatra és állomásra vonatkozóan a le- és felszállók számát. Ezzel a 2017. évi számláláshoz hasonló összetételű eredményeket kaptunk. A két számlálás adatait összehasonlítva megállapítható, hogy a H5-ös vonalon munkanapokon több mint negyedével kevesebb utas utazik (26,41%). Míg 2017-ben 41 950-en szálltak fel egy nap, addig 2023-ban 30 871-en. A vonal csúcskeresztmetszete, vagyis az az állomás, ahol a legtöbb utas tartózkodik a vonatokon, Filatorigát.
Az utasszám napközbeni ingadozását tekintve, munkanapokon továbbra is 6-9 óra, valamint a 14-19 óra közötti időszak a nagyobb forgalmú. A szigorúan vett délutáni csúcsidőszak 15 és 17 óra közt van, de az egyes állomásokat tekintve a nagyobb forgalom időbeli lefutása eltérő.
Az utasszámok változására hatott egyrészt a COVID-19 járványt követő otthoni munkavégzés, mint új munkavégzési forma felértékelődése, valamint az is, hogy a munkaidő beosztása rugalmasabbá vált alkalmazkodva ahhoz, hogy a zsúfoltság elkerülhető, ha pl. a munkakezdés ideje is rugalmasabb. Másrészt hatással van rá az, ha a HÉV-vonal mentén új munkahelyek jelennek meg vagy zárnak be, illetve ha új oktatási intézmény jön létre. Mindazonáltal a H5-ös HÉV-vonal továbbra is Magyarország legnagyobb utasforgalmú vasútvonala, melyen ehhez igazodva a lehető legnagyobb kapacitású szerelvények a lehető legnagyobb követési sűrűséggel szállítják az utasokat.
A HÉV továbbra is környezetbarát, pontos és megbízható szolgáltatást nyújt utasainak, érdemes vonatainkat igénybe venni, kérjük, támogassanak minket abban, szolgáltatásunkat népszerűsítik a szentendrei polgárok felé: utazzanak velünk minél többet! Még egyszer köszönjük érdeklődését, és munkájukhoz sok sikert kívánunk 2024-ben is!”
Fotó: Bellai László / Szentendre.hu