Szigetmonostor döntései, állásfoglalásai
Határcsárda vagy Szentendre belvárosa?
Szigetmonostoron megoszlanak a vélemények a híd helyével kapcsolatban.
A képviselő-testület, ill. Molnár Zsolt polgármester – képviselő-testületi felhatalmazással – következetesen képviseli, hogy Szigetmonostor számára elsősorban a határcsárdai híd lenne a legmegfelelőbb, amivel kapcsolatban elvárásuk, hogy megfeleljen a katasztrófavédelmi szempontoknak, vagyis mentő, tűzoltóautó áthaladására is alkalmas legyen. Ezt az álláspontot igen gyakorlatias szempontok is motiválják: a község abban érdekelt, hogy a híd mielőbb megépüljön, és ennél a hídhelynél kell a legkevesebb jogi, engedélyeztetési akadályt leküzdeni. A község vezetésének álláspontja szerint a Szentendre belvárosának északi részén, a Rév utca környezetében kijelölt hídhelyek bármelyike elfogadható, de ennek megvalósíthatóságával kapcsolatban komoly kételyeik vannak.
„Szentendre továbbra is a déli hídhelyeket szeretné – olvasható a képviselő-testületnek készült tájékoztatóban –, de nem zárkózik el a határcsárdai helyszíntől sem, amennyiben a híd megépítésének ez a lehetősége marad. Vízbázis védelmi szempontból jelen jogszabályok és állapot szerint a határcsárdai az egyetlen megvalósítható helyszín. Déli helyszínek esetében (Szentendre belvárosának északi részén, a Rév utcánál, szerk.) a 123/1997-es, az ivóvízbázisok védelméről szóló kormányrendelet megváltoztatása (ez jelen tudásunk szerint nem várható), vagy az érintett kutak víztermelésből való kivétele, felszámolása és a vízbázis lehatárolás újratervezése szükséges. Ez utóbbi (a tárgyaláson elhangzott, szerk.) tájékoztatás szerint kutanként több száz millió forint, eljárási időben pedig több évet vehet igénybe.” (Képviselő-testületi tájékoztató a NIF-nél tartott egyeztetésről, 2017. 12. 14.)
A szigetmonostoriak egy része azonban Szentendre belvárosának északi részén (Rév u. térségében) látná szívesen a hidat. Érveik többsége leginkább arról szól, hogy milyen jó lenne egy könnyebben elérhető városi infrastruktúra, a belvárosi híd a turizmust is fellendítené a községben, ill. milyen mértékben megkönnyítené a közlekedést, különösen akkor, ha – ígéretéhez híven – a hídfőtől Szentendre biztosítaná a tömegközlekedést a HÉV-ig. (Szentendre korábbi polgármestere egy egyeztető megbeszélésen ezt vállalta.)
„Szentendre belvárosában épüljön az EuroVelo híd!” címmel Révész Máriusz kormánybiztosnak online petíciót tettek közzé, amelyet eddig több mint ezren írtak alá.
A petíciót megfogalmazók és aláírók feltehetően úgy gondolták – a korábbi egyeztetésekről szóló városvezetői sajtónyilatkozatok alapján –, hogy Szentendre városa egyhangúan azt kívánja, hogy a belváros északi részén épüljön a kerékpáros híd. Azon azonban nem gondolkodtak el, mi van akkor, ha a Szentendrén élők számára mégsem fogadható el a belvárosi hídhely például azért, mert súlyosan rontaná a városképet a mintegy 4,6 m magasan érkező híd levezetése a Duna korzóra (ezt a problémát 2019. májusi közmeghallgatás is érintette), vagy a jelentős forgalomnövekedés, amikor egy rendezvénymentes időszakban is sok száz gyalogos lepi el a Duna korzót.
Ugyanakkor érthető a szigetmonostoriak „hidat minden áron” álláspontja, hiszen a „Kishíd” néven emlegetett közúti híd megvalósítására több évtizedes állami ígérvényük van. A Megyeri híd építési engedélye kapcsán 2009. óta tartó pereskedés 2015-ben azzal a bírósági határozattal zárult, hogy a Megyeri híd – és vele az M0-s autópálya – nem kaphat végleges forgalomba hozatali engedélyt, amíg nem épül meg a kis híd. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy újra kezdődhetnek a tárgyalások az állam és a szigetmonostori önkormányzat között a Szigetmonostort a Szentendrével összekötő közúti hídról.
(Bővebben a „Kishíd”-történet bejegyzésben >>)