2019. január 15., 14:23
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 6 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A VSZC Petzelt József Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája tanulói évek óta rendszeresen vesznek részt országos versenyeken, ahonnan mindig szép sikerekkel, érmekkel térnek vissza. A versenyekről, az iskola szerteágazó képzéseiről, a külföldi pályázatokról Lukácsné Németh Klára igazgatóhelyettessel, az európai uniós pályázatok projektkoordinátorával beszélgettünk.

A „Petzeltben” egész nap teljes üzem van: reggeltől estig tartanak a képzések, a különféle tanfolyamok. Hogyan tudná bemutatni röviden az intézményt?

Iskolánk fő profilja a vendéglátás. Vannak szakközépiskolai végzettséget adó képzéseink, a szakgimnáziumban pedig az érettségi mellett szakmai képesítést is szerezhetnek a tanulók. A felnőttoktatás keretében is többféle területen szerezhetnek szakmai képzettséget a hozzánk jelentkezők. Fontos tudni, hogy iskolánkban minden képzés ingyenes, mivel iskolai rendszerű képzéseket nyújtunk. Befogadó iskolaként minden hozzánk jelentkező fiatalt fogadunk. Pedagógusaink elfogadó és támogató hozzáállásának köszönhetően nem csak a jó képességű tanulókat juttatjuk szakmához és érettségihez, hanem a magatartás és tanulási problémás fiatalok is jó eredményeket érnek el.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Iskolánk nagy ívet fog be: a tehetséggondozás mellett fontos tevékenységünk a felzárkóztatás. A Szakképzési HÍD-programban az általános iskolában lemorzsolódott – általában hátrányos helyzetű, tanulási nehézségekkel küzdő – tanulók behozzák lemaradásukat és részszakképesítést is szereznek. Ezekkel a diákokkal hozzáértő szakemberek foglalkoznak, gyógy- fejlesztő- és szociálpedagógus, valamint iskolapszichológus segíti őket. Ezt nyugodtan nevezhetjük sikerprogramnak.

A tehetséges tanulóknak milyen lehetőségeik vannak a kiemelkedésre?

Több lehetőséget is tudunk biztosítani számukra, az egyik például a versenyeken való részvétel. Rendszeresen részt veszünk országos szakmai versenyeken, az Illésy Gasztro Kupán, a Farsang Kupán és a Budapesti Gazdasági Egyetem által szervezett versenyen. Sok gyakorlás előzi meg ezeket a megmérettetéseket, melynek során az elméleti és a gyakorlati tudásukat is gyarapítják tanulóink. Nem könnyű feladat ez számukra, hiszen a versenyeken idegen környezetben kell helytállniuk és szigorú szakmai zsűri előtt kell bizonyítaniuk.

A sikeres szerepléshez elengedhetetlen a jó felkészítő tanár…

Szaktanáraink magasan képzettek és nagy tapasztalattal rendelkeznek, például olimpiai bajnok szakács szaktanárunk van, de a többiek is neves cukrászdákból, vendéglátóhelyekről jönnek hozzánk tanítani. Ők a tanítás mellett a szakmájukban is dolgoznak, ami azért is előnyös, mert a versenyeken tisztában kell lenni az aktuális trendekkel is. Minden kollégánknak lehetősége van külföldi szakmai képzésekre utazni, illetve hozzánk hasonló rendszerben működő iskolákat tanulmányozni.

Tapasztalataik szerint a tanulók számára milyen előnyökkel jár a versenyeken való részvétel?

A jó tanulók megtiszteltetésnek veszik a lehetőséget, hiszen kiemeljük őket, és külön felkészítő foglalkozásokon vesznek részt. A siker pedig dicsőséggel jár: számukra ez jó referenciaanyag, jobban megismerik a szakmájukat, kitágul előttük a világ, életszerűvé válik számukra a tanult szakmájuk, ami motiválhatja őket a továbbtanulásra is. Ezen felül országszerte viszik tovább az iskola jó hírét a szakmai berkekben.

Említette, hogy több lehetőséget is tudnak biztosítani a tehetséges tanulóknak…

A tehetséggondozás másik vonala, hogy diákjaink európai uniós pályázatoknak köszönhetően több hetes külföldi szakmai gyakorlatokon tudnak részt venni, pl. Finnországban, Portugáliában, Olaszországban. Külföldi partnereink szívesen fogadják tanulóinkat, és gyakran vissza is várják őket a végzésük után. Szintén európai uniós támogatással veszünk részt egy iskolák közötti együttműködési programban, kulturális témában. Jelenleg a Hagyományok innen és túl elnevezésű pályázatban hat hasonló profilú intézménnyel dolgozunk együtt. A program három tanévet fog fel, ami azért hasznos, mert ennyi idő alatt mindegyik partneriskolában tudunk projekttalálkozót szervezni, ahol a fiatalok megismerik a többi ország kultúráját, hagyományait, nyitottabbá válnak, nyelvet tanulnak.

És végül beszéljünk az iskola nem éppen ideális körülményeiről is…

Az intézményi infrastruktúra sok kívánni valót hagy maga után, ennek ellenére szép eredményeket tudunk felmutatni, amelyekre büszkék vagyunk. Az épület szűkös és felújításra szorul minden területen. Szerencsére van remény a megújulásra: az iskola új szárnyának tervei már elkészültek, jelenleg az engedélyeztetési eljárás zajlik, az építkezés 2020-ban kezdődik.

Addig is igyekszünk magas szintű oktatási-nevelési munkát biztosítani a gyerekeknek, mindannyian elkötelezettek vagyunk. Sokszor azt tapasztaljuk, hogy nem feltétlenül a tanórai tanulás a leghatékonyabb. Ezért sok tanórán kívüli szakmai, kulturális és sport programot szervezünk, ahol más keretek között élményszerűen gyarapodhatnak a fiatalok. Pedagógusaink segítő és támogató hozzáállásának köszönhetően a tanulók szeretnek ide járni, ezért jó hangulat érezhető az iskolában. Külön öröm számunkra, hogy sikerült jó kapcsolatot kialakítani és ápolni a helyi intézményekkel, gazdálkodó szervezetekkel, mi pedig szívesen veszünk részt minden városi eseményen.

A molinón az első sorban:

Hipszki-Györei Katalin –szakmai tanár, Kalauz Barbara – eladó tanuló, Menyhért Tímea – cukrász tanuló, Deák Korina – cukrász tanuló,

hátul: Dóri Virág – szakgimnáziumi tanuló, Polyák Ádám – szakács tanuló, Takács Zoltán –szakmai tanár, Tóth Gábor –szakmai tanár, Kun Márk – cukrász tanuló, Menyhért Gergő – szakács tanuló, Némedi Andrea –szakoktató