2016. március 10., 09:36
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 9 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A szentendrei HÉV-aluljáró a Dunakanyar körút építésével egy időben, az 1970-es évek közepén épült, egy burkolatfestéstől eltekintve azóta sem újították fel.

Korszerűsítése a komoly lakossági igény mellett, leromlott állapota,  balesetveszélyessé válása miatt halaszthatatlanná vált.

A munkálatokat nehezítette, hogy a felújítás idején a gyalogosforgalmat mindvégig biztosítani kellett, talán ezért sem vállalta magára egyik korábbi városvezetés sem a feladatot. Most azonban a tervezés megkezdésétől számított egy év alatt megvalósult a rég várt korszerűsítés: a HÉV felől a város kapujának számító, tehát Szentendrének turisztikai szempontból is hangsúlyos eleme kulturált, tiszta és letisztult képet mutat. 

Szentendre önkormányzata 2015 márciusában írt ki ötletpályázatot a HÉV-aluljáró korszerűsítésére. A három díjazott pályamű közül a zsűri Borbás Péter DLA építész tervét javasolta megvalósításra.

A kiviteli tervek készítése során, az első tervegyeztetéskor 50 milliós megvalósítási költséggel kalkulált a tervező. Mivel ez nagyon magas volt, az önkormányzat a tervek átdolgozására, a költségek csökkentésére kérte. A végleges kiviteli tervek többszöri egyeztetés után, július közepére készültek el. Ezek alapján az önkormányzat 8 kivitelező céget kért fel ajánlattételre.

A felhívásra két ajánlat érkezett, nettó 28 illetve 30 milliós összegben. Mivel ezek jelentősen meghaladták a rendelkezésre álló keretet, illetve a közbeszerzési értékhatárt is, újabb tervegyeztetésekre és a műszaki tartalom módosítására került sor. Szeptemberben a képviselő-testület megemelte a rendelkezésre álló forrást, ezt követően közbeszerzési eljárást írtak ki az átdolgozott műszaki tartalommal, melyre október 19-én az ajánlattételre meghívott 9 cégtől három ajánlat érkezett be, nettó 27.495 e Ft, 30.681 e Ft ill. 36.877 e Ft értékben. Ezek közül a Tér Kivitelező Kft. legalacsonyabb összegű ajánlatát fogadta el az önkormányzat.

A konkrét munka novemberben kezdődött.

A költségcsökkentés érdekében a tervegyeztetéseken alapvető módosításokra került sor az eredeti elképzeléshez képest: a fehér látszóbeton építési technológia helyett nyers betonszerkezeten MAPEI tipusú felületképzők alkalmazása mellett döntöttek. A lépcsőkarok teljes lecserélése helyett a meglévő gránitlapok felújítás után ismét felhasználásra kerültek. Az aluljáró padozatának újraburkolása helyett a megmaradó aszfalt megtartására és tisztítására került sor. Mindezek a módosítások inkább felületképzésben és anyaghasználatában térnek el, az esztétikai élményt, a használhatóságot, az időtállóságot és stabilitást nem érintik. A beruházás biztonságos kivitelezésének egyik záloga volt, hogy a tervező folyamatos művezetéssel garantálta a terv maradéktalan megvalósítását.

A kivitelezés eredeti, 2016. januári határidejét márciusra módosították. Ennek oka a vártnál erősebb utasforgalom, ami jobban nehezítette az előrehaladást a kalkuláltnál. Tovább akadályozta a munkálatokat az esős napok átlagon felüli száma is, hiszen bizonyos munkák elvégzését a csapadék nem teszi lehetővé a technológiai előírások betartása mellett.

Az alkalmazott anyagok és technológiák az aluljáró szerkezetének megerősítését, a hosszú távú, biztonságos használhatóságot szolgálják.

A lépcsőhöz 15 cm vastag új teherhordó vasbeton szerkezet készült, melyre a meglévő 52 mm vastag gránitlapok kerültek, csúszásgátló csíkokkal. A csúszásmentes bevonatú rámpákba csúszásmentes, seprűzött felületű, nagy kopásállóságú beton lépcső készült. Érdes, csúszásmentes felület kap az aluljáró rámpák közötti területe is. A felszíni járda csúszásmentes, seprűzött felületű, nagykopásállóságú beton, az aluljáró fehér bevonatával megegyező felülettel és színnel.

Elsőosztályú zsaluzattal készített betonból épült a mellvéd, a korlát és az információs tábla. Az információs tábla és az aluljáró lejáratainak lépcsővel szemközti felületei egyedi, felirattal és grafikával ellátott zsaluzattal készültek. Az aluljáró és a lépcsőlejárat oldalfalait a meglévő alumínium burkolatok eltávolítása után, betonjavító rendszerrel javították, majd festették. A felületeket antigraffiti bevonattal látták el.

A falakkal megegyező javítást és festést kapott a mennyezet. A meglévő szerkezetre horganyzott acél zártszelvény rendszer készült, melybe vandálbiztos lámpatesteket építettek be. Az elektromos vezetékek a zártszelvények alatt, azoktól védve vannak vezetve.

A felújítási munkák utolsó mozzanatai még zajlanak, az azonban már látszik, hogy nem csak a balesetveszélyessé vált lépcsősor újult meg, hanem egy letisztult, világos és hívogató kapu jött létre, mely észrevétlenül vezeti át a helyieket és a vendégeket a belvárosba.

A kivitelezés teljes költsége bruttó 34.919.369 Ft. A felújított aluljáró műszaki átadására a napokban kerül sor. A módosított határidő túllépése miatt az önkormányzat kötbérigényét érvényesíteni kívánja.

aluljaro_latvanyterv