Egyelőre nem lehet tudni, hogy a Vitályos Eszter országgyűlési képviselő által március 5-én bejelentett új HÉV szerelvények mikor érkeznek. Az uniós támogatással induló beruházások felgyorsítására vonatkozó kormányrendeletben nem találtuk a fejlesztést. A kérdés tisztázása érdekében megkerestük a szaktárcát. Válasz egyelőre nem érkezett.
Egy hete adtunk hírt arról, hogy a H5 HÉV járműcsere-program a főváros közreműködésével mégis csak valósággá válhat. Igaz, a modern, alacsonypadlós szerelvények munkába állításáig még optimális esetben is 3-4 évet kell várni.
A beruházás elindítását Vitályos Eszter, országgyűlési képviselő, miniszterhelyettes Facebook-oldalán harangozta be. „Kitartó munka és együttműködés. 113 milliárd forint értékben 12+6 új akadálymentesített HÉV jármű beszerzése indul meg a H5 szentendrei HÉV vonalán. A következő években ez lesz az ország 4️. legnagyobb IKOP-os közlekedési fejlesztése!!” – olvasható a posztban.
Vitályos Eszter posztja ugyanakkor nincs összhangban azzal, ami a Magyar Közlöny előző nap, 2024. március 4-én megjelent számában olvasható. Az uniós (IKOP) támogatások finanszírozásáról szóló, „a Kormány 1042/2024. (III. 4.) Korm. határozata az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz kiemelt projektjeinek megállapításáról” című határozatában ugyanis nem szerepel a 113,8 milliárdos fejlesztés azon beruházások között, amelyek számára a kormány a támogatói döntés meghozataláig a „hazai társfinanszírozáson felüli felhasználásával biztosítja” a szükséges forrásokat.
Eszerint tehát egyelőre nem kezdődhet meg a járműcsere-program, így azt sem látni, mikor utazhatnak majd a Dunakanyarban élők a modern, alacsonypadlós szerelvényeken. Ezt az értelmezést erősítette meg másnap egy kormányközeli portál, a Világgazdaság logisztikai beruházásokról szóló cikke is, amikor úgy fogalmaztak: „még nem dőlhet hátra az állami vasúttársaság, ugyanis több fontos projektje a várólistán maradt”, így várnia kell „a 12+6 akadálymentes, egy-áramnemű HÉV szerelvényre is a szentendrei vonalra (113,8 milliárd forint)”.
A kérdés tisztázása érdekében március 8-án megkerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot a következő kérdésekkel:
– Szerepel-e a 1042/2024. (III. 4.) Korm. határozatban jóváhagyott, ezért már induló beszerzések között a 12+6 új egy-áramnemű HÉV jármű beszerzése a H5 (szentendrei) HÉV vonalra projekt, vagy sem?
– Mikor indul meg az új akadálymentesített HÉV járművek beszerzése?
– Milyen ütemezés szerint zajlik majd a beszerzés?
– Mikortól utazhatnak a modern szerelvényeken a Dunakanyarban élők?
Válasz egyelőre nem érkezett kérdéseinkre, így továbbra sem lehet tudni, mikor indulhat, és mikorra fejeződik be a fejlesztés. Amint megérkezik a válasz, frissítjük cikkünket.
(Borítókép: Bellai László / Szentendre.hu)