2023. december 22., 10:43
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 1 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A hat városrészt összekötő, mintegy hét km hosszú kerékpáros nyomvonal, „Városi intézményrendszer és a HÉV kerékpáros összekötése, I. ütem” elnevezésű projekt kivitelezése befejeződött. A projekt zárásaként a város önkormányzata zárórendezvényt szervezett december 21-én a Városháza dísztermében.

Fülöp Zsolt polgármester, Pilis Dániel alpolgármester és Szabó Szilárd, a kivitelező StoneDekor Kft. tulajdonos-ügyvezetője rövid beszédben foglalta össze a legfontosabbakat a beruházásról, a kivitelezés hét hónapjáról.

Helyes döntés volt, hogy belevágtunk a kerékpáros nyomvonal kivitelezésébe. A viták ellenére a város sokat nyert ezzel a beruházással. A városon belüli autósforgalom csökkentésének a biztonságos kerékpáros közlekedés lehet az alternatívája – hangsúlyozta Fülöp Zsolt. Majd megköszönte mindazok munkáját, akik a megvalósításban részt vettek – kiemelve a kivitelező rugalmasságát, a problémák kezelésében tanúsított együttműködését. Pilis Dániel, a projektet felügyelő alpolgármester a kivitelezésben résztvevők szakmai tudását, a munka, az elvégzendő feladat iránti alázatot emelte ki, ennek jelentőségét a beruházás megvalósulásában. Külön köszönetet mondott Kosztek Gabriella projektmenedzsernek és dr. Havasi Zoltán műszaki ellenőrnek. Szabó Szilárd, a StoneDekor Kft. tulajdonos-ügyvezetője elmondta, örül, hogy pályáztak és részt vettek ebben a munkában. Annak ellenére, hogy a tervek sokat módosultak és nem egy problémát kellett kezelni, jó volt itt dolgozni, mert együttműködő, kollegiális szellemben folyt a munka.

A zárórendezvényen részt vett Bánhegyi Sándor StoneDekor Kft. irodavezetője, Pej Kálmán, a projekt tervezője, a Tandem Mérnökiroda Kft. ügyvezetője, Pintér Ádám, az országgyűlési képviselői kabinet tagja, aki részt vett az előző városvezetés idején a projekt menedzselésében.

Két keréken a belvárosból vagy a HÉV-állomástól a Dömörkapui elágazásig

A projekt megvalósulásával hat városrészt összekötő mintegy 7 km hosszú kerékpáros nyomvonal épült ki, a Duna korzótól vagy a HÉV-állomástól indulva a patak mentén, Izbégen keresztül egészen a Dömörkapui elágazásig lehet kerékpározni a nagyobb biztonságot nyújtó kerékpáros nyomvonalon.

A város 2017-ben, majd 2023-ban összesen 616,14 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP-5.3.2-15-2016-00010 sz.) keretében. Az Európai Uniós forrásból finanszírozott városi kerékpárút az önkormányzati önrésszel együtt közel 650 millió forintos beruházás.

A beruházás keretében több utca, utcaszakasz kapott szilárd burkolatot, a projekt keretében összesen 875 m hosszan készült új szilárd burkolat, egyes utcákban a felújítás során megoldották a csapadékvíz-elvezetést is, összesen 522 méter hosszan. A kerékpáros nyomvonal két szakaszán napelemes közvilágítást alakítottak ki. A szentendrei piac területén áthaladó kerékpárút miatt felújították a kockakő-burkolatot is.

Izbégnél új híddal is gazdagodott a város. A Bükkös-patak két partját összekötő 16 méter hosszú kerékpáros-gyalogos híd faoszlopos, faelemekkel kiegészített korlátot kapott. A hídtól mintegy 300 méteren új gyalogos-kerékpáros út épült ki a Pilisi utcáig.

A városrészeket összekötő kerékpáros nyomvonal megvalósulásával olyan jelentős mértékű útépítés, -felújítás és fejlesztés valósul meg Szentendrén, amit a város önerőből nem tudott volna finanszírozni.

A hat városrészt összekötő kerékpáros nyomvonal elsősorban a szentendreiek közlekedését szolgálja, mert nem csak a 11-es főúton, hanem a városon belül is egyre inkább ellehetetlenül az autósforgalom. A nagyobb biztonságot nyújtó nyomvonal talán többeknek kedvet csinál a kerékpáros közlekedéshez.

A városvezetés elkötelezett a természeti értékek védelmében, ezért a projekt befejeztével elindul a Bükkös-patak természetvédelmi felülvizsgálata és kezelési tervének előkészítése. Ezzel elkezdődik – nem csak a projekt által érintett részeken –, hanem a patak teljes városi szakaszának átfogó revitalizációja.

Fotó: Kiss Barna