2022. július 27., 16:32
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 2 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Miért kell Szentendrének brand stratégia? címmel készített interjút a Szentendre és Vidéke folyóirat Szabó Ádámmal, a Szentendre® márka építőjével. A stratégiát megalapozó online kérdőív 2022. július 31-ig tölthető ki.

„Egy városban, ahol brand stratégia van, ott rendezettség, szabályszerűség és egység jelenik meg a mindennapokban.” – Szabó Ádám

A „brand stratégia” kifejezés  sokak számára idegen, nehezen értelmezhető. Miért van egy városnak szüksége ilyesmire? Miért kell egy várost „márkázni”? Ezekre a kérdésekre próbált a SzeVi választ kapni Szabó Ádám marketing- és brandmenedzsertől, akinek a megbízása arra szól, hogy augusztus végéig készítsen elő egy javaslatot Szentendre városmarketingjéről.

A „Hogyan meséljük el Szentendrét?” címmel 2022. július 6-án rendezett városházi szimpóziumon nyolc előadó értékes gondolata hangzott el, amelyeket a brandmenedzser feladata úgy összefogni, hogy senkinek ne sérüljenek az érdekei. Fő megbízása a stratégiai folyamat építése és a szabályok kidolgozása.

A SzeVi interjújában a szakember hangsúlyozta, hogy a város turisztikai koncepciójának és brand stratégiájának egységben kell állnia, ugyanis a turisztikai koncepció marketingstratégia nélkül nem tud működni. Ez utóbbi összefogja a turisztikai koncepció szereplőit, szabályszerűségeket fogalmaz meg, amely minden szereplő által követhető lehet. Példaként az egységes üzletfrontok, vagy utcanévtáblák kialakítását említi, amik hiába kreatívak önmagukban, ha nincs egység közöttük – a márkázás ezt az egységes rendszert alakítja ki.

A beszélgetés rávilágít, hogy a brandmenedzsert meglepte a szimpóziumon tapasztalt érzelmi feszültség a brand stratégiával mint új megközelítési móddal szemben. Úgy érezte, sokan előre eldöntötték – persze a korábbi, rossz tapasztalatok alapján –, hogy ez az egész kudarcra van ítélve. A szkepticizmusra reagálva elmondta, hogy véleménye szerint az eddigi kudarc annak a következménye, hogy nem a tudományos megközelítéssel dolgoztak, és emiatt nem rendeltek az elképzelésekhez, értékekhez egy betartható szabályrendszert, illetve az, hogy az ötleteléssel, illetve az ötletek elfogadásával véget ért a munka.

2022. július 31-ig tölthető ki az az online kérdőív, amelyben arról formálhatunk véleményt, hogyan látjuk Szentendrét, mit örököltünk elődeinktől, milyen értékeket teremtettek az itt élők a jelenben és milyen értékek mentén képzeljük el a város jövőjét. A beérkezett válaszokat Szabó Ádám értékeli, a mintegy száz fővel készült mélyinterjúkból levont következtetésekkel együtt. „Az én feladatom addig tart, hogy bemutassam a válaszok alapján a közösség akaratát, elképzeléseit, és innentől ez a kérdés már egy gazdasági-politikai erőtérbe esik, ahol a városvezetésnek kell döntenie” – nyilatkozta a szakember. Augusztus közepére várható az általa előkészített anyag, amely a legkézenfekvőbb megállapításokat fogja tartalmazni. A képviselő-testület a tervek szerint szeptemberben vagy októberben dönt majd róla.

Szabó Ádám értékelése szerint a korábbi munkáihoz képest kihívás számára, hogy a döntéshozók vajon el tudják-e fogadni azt, hogy nem tudnak majd mindenkinek megfelelni és számolniuk kell majd kritikus hangokkal is. Ennek ellenére azt gondolja, hogy a lakosság akaratának megismerése és elfogadása a legerősebb irány és a legvédhetőbb eljárás. 

Borítókép: Bellai László