A főváros és a kormány megállapodásának köszönhetően az uniós helyreállítási alapból tervezett, de megkésett járműbeszerzés helyet cserél a budapesti villamoscsere programmal. Ha minden jól alakul, pár év múlva a szentendreiek is korszerűbb, alacsonypadlós HÉV-szerelvényeken utazhatnak.
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) és a Fővárosi Önkormányzat hathatós közreműködésével sikerült megmenteni a már veszni látó H5 HÉV felújítást – adta hírül a Népszava februárban.
Az előzményekről annyit érdemes felidézni, hogy a kormány eredeti tervei szerint a 289 milliárd forintos járműcsere-programot a koronavírus okozta gazdasági problémák kezelésére létrehozott uniós helyreállítási alap (RRF) forrásaiból finanszírozták volna. Az unióval folytatott viták miatt a mintegy 4100 milliárd forintra rúgó összegnek alig töredékét, 920 millió eurónyi előleget, hozzávetőlegesen 363 milliárd forintot kaphat meg idén hazánk, a többi a kifizetés feltételéül előírt 27 mérföldkő teljesítése után szabadul fel. Ebből az előlegből ugyan elindítható lenne a járműcsere, de nem lenne elég idő a befejezésére, az RRF forrásokkal ugyanis 2026 augusztus végéig el kell számolni, egyébként a teljes összeg elveszik. Márpedig szakértői becslések szerint a közbeszerzési eljárás is eltarthat egy évig, a speciális vasúti járművek gyártása pedig újabb 4-6 évet vehet igénybe.
A kormány felismerte, hogy a rövid határidő miatt kútba eshet a járműpark lecserélése, ezért a fővárossal a bérletek kölcsönös elfogadásáról szóló tárgyalások során megállapodás született arról, hogy a hétéves uniós támogatásból (IKOP Plusz) tervezett fővárosi villamos- és trolibeszerzésről szóló program és az RRF-ből finanszírozandó HÉV-járműcsere program helyet cserél – adta hírül a Népszava februárban. Erre azért nyílt lehetőség, mert a főváros nem volt elmaradásban a projekttel, így a 2026. augusztusi véghatáridő nem teljesíthetetlen számukra. A kormány pedig így jó eséllyel belefér a hétéves uniós költségvetés beruházásainak esetében rendelkezésre álló 2027-es pénzügyi ciklus 2029-es elszámolási határidejébe. Ahhoz persze, hogy mindez valósággá váljon, először meg kell szerezni Brüsszel hozzájárulását a „csereprogramhoz”, de szerencsére ez valószínűsíthető. Gondot jelenthet ugyanakkor, hogy a fővárosi projekt értéke a felét sem éri el a tervezett járműcsere program értékének. Ezt szintén kezelni kell a Lázár János vezette tárcának. Ha ezt sikerül megoldani, akkor már csak a közbeszerzési eljárás gyors kiírására, majd végrehajtására, illetve a járművek megrendelésére és gyártására lesz szükség.
A fentiekből világosan látható, hogy még siker esetén is jó pár évet kell várni, amíg alacsonypadlós HÉV-szerelvényeken utazhatnak a szentendreiek, akik csak bízhatnak abban, hogy nem járnak úgy a beruházással, mint a 11-es főút felújításával, amelyet legutóbb közvetlen a 2022-es országgyűlési választások előtt ígért meg a kormány, majd a megszorítások miatt lekerült a napirendről.