2020. szeptember 9., 18:32
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 4 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A képviselő-testület legutóbbi ülésén (2020. 09. 09.) döntött a CYEB Kft. és Szentendre Város Önkormányzata közötti vitás ingatlanügy rendezéséről, a jelenleg per tárgyát képező telekalakítással vegyes ingatlancsere-szerződés aláírásáról. A testület a városvezetés álláspontját tartalmazó határozati javaslatot fogadta el. E szerint a polgármester az eredeti szerződés szövegének csak technikai jellegű korrigálását tartalmazó csereszerződés-módosítás aláírására kapott felhatalmazástó.

……………………………………………………………………………………………………..

» a CYEB nem kívánja a beruházás miatt keletkező többletköltségeket teljeskörűen vállalni – a szerződés a város számára több pontban is kifejezetten hátrányos
» a CYEB beperelte az önkormányzatot – a per célja, hogy bírósági úton kikényszerítse a telekalakítással vegyes ingatlancsere-szerződés olyan módosításának aláírását, amely az önkormányzat számára többletkötelezettségeket is tartalmaz
» az előző városvezetés szerződései kötik az új városvezetést – a polgármester az eredeti szerződés szövegének csak technikai jellegű korrigálását tartalmazó csereszerződés-módosítás aláírására kapott felhatalmazást
» vizsgáló bizottság fogja feltárni a 2018-19-es szerződéskötések körülményeit
» szerződések bírósági felülvizsgálatának előkészítése – a szerződések feltűnő értékaránytalansága miatt

……………………………………………………………………………………………………..

A „LAKÓPARK ÉPÍTÉSÉNEK KIVÉDÉSE”
– A CYEB TELEPÜLÉSRENDEZÉSI SZERZŐDÉSE

Az előző városvezetés 2018. október 31-én településrendezési szerződést, 2019. március 12-én telekalakítással vegyes ingatlancsere-szerződést kötött a CYEB Energiakereskedő Kft.-vel. A szerződések értelmében lehetővé vált, hogy a Postás strand közvetlen környezetében irodaházak épüljenek, ami lakossági felháborodást és nagy vitát váltott ki a közösségi portálokon.  Az akkori hivatalos kommunikáció szerint a CYEB-bel kötött szerződésekkel, telekösszevonásokkal és Szentendre Építési Szabályzatának (SZÉSZ) módosításával kivédhetővé vált, hogy a magánkézben lévő ingatlanokon lakópark épülhessen.
Valójában azonban a CYEB-bel kötött településrendezési szerződés után, a CYEB kérésének megfelelően módosított SZÉSZ nem csak irodaház építését teszi lehetővé az ingatlanokon, hanem többek között szállás funkciójú épület (pl. apartmanház), vagy éppen mélygarázs és parkolóház létesítését is. A lakóingatlan, lakópark építésének „kivédésére” azonban egy kézenfekvő lehetőség is lett volna, amit viszont elmulasztottak. 2017-ben az új SZÉSZ elfogadásakor kártalanítás nélkül módosíthatta volna az előző városvezetés az előírásokat úgy, hogy az ingatlanokon ne épülhessenek lakópark, illetve lakások, de még irodaház se.

A CYEB  NEM KÍVÁNJA A BERUHÁZÁS MIATT KELETKEZŐ TÖBBLETKÖLTSÉGEKET TELJESKÖRŰEN VÁLLALNI
A városvezetés hónapokig tartó tárgyalássorozatot folytatott a CYEB Kft. jogi képviselőjével a településrendezési szerződés módosítása érdekében, de eredménytelenül. A CYEB sem azt a javaslatot nem fogadta el, hogy az érdekében elkészült SZÉSZ módosításból eredő esetleges kártalanítást teljeskörűen viselje (így például a Rózsa kerti garázsok kisajátításának költségeit), sem azt, hogy az összevont ingatlanon csak akkor kezdheti meg az építkezést, ha a vállalt közcélú beruházások elkészülnek. De még azt a javaslatot is visszautasította, ami a SZÉSZ olyan módosítására vonatkozott, hogy az ingatlanon kizárólag irodaház legyen építhető. Ennek visszautasítása különösen meglepő, mert a CYEB ügyvezetője többször nyilatkozott arról, hogy a területen csak irodaházat kíván építeni és mást nem.
A tárgyalások során a CYEB álláspontja többször jelentősen változott, sokszor egymásnak ellentmondó ajánlatokat tett. Felajánlotta az önkormányzatnak, hogy vásárolja meg az ingatlanokat 550 M Ft vételáron. Aztán helyi iparűzési adókedvezményt kért, ha elfogadja az önkormányzat módosítási ajánlatait. Az ajánlatokat azonban sorra visszavonta.
Az egyeztető tárgyalásokat nehezítette, hogy a CYEB a közösségi médiában tudatos lejárató kampányt folytatott az új városvezetés ellen – gondosan kerülve a szerződések erősen vitatható kérdéseit.

A CYEB BEPERELTE AZ ÖNKORMÁNYZATOT
– AZ INGATLANCSERE-SZERZŐDÉS MÓDOSÍTÁSA

Tavaly az Állami Számvevőszék feljelentése alapján „jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés büntette miatt” bűnügyi eljárás is folyt, amit végül „a feljelentésben foglalt cselekmény nem bűncselekmény” indoklással megszüntettek. Ahogy a nyomozás befejeződött a CYEB Kft. polgári pert indított Szentendre Város Önkormányzata ellen, hogy bírósági döntés kötelezze az önkormányzatot a csereszerződés módosítására és aláírására. (A Postás strand területéhez kapcsolódó telkek összevonása során módosultak a helyrajzi számok és a térmértékek, ami a korábban már megkötött csereszerződés módosítását indokolttá teszi)
A CYEB bírósághoz benyújtott keresete és a csatolt csereszerződés-módosítás azonban új rendelkezést is tartalmaz. Ilyen az Önkormányzat által fizetendő napi 200.000 Ft-os kötbér, olyan határidők elmulasztásáért, ami nem is az önkormányzat magatartásán, hozzáállásán múlik (vázrajz földhivatali záradékolásának időtartama, telekalakítási eljárás lefolytatásának időtartama).
A csereszerződés aláírását és a telekalakítás, ill. -csere megtörténtét az is bonyolítja, hogy néhány hete a CYEB ismét zálogjoggal terhelte meg a 25/2 hrsz.-ú ingatlant, továbbá a településrendezési szerződést is aktualizálni kell.

A VÁROSVEZETÉS HATÁROZATI JAVASLATAI
Az előző városvezetés szerződései kötik az új városvezetést is, a CYEB pedig nem partner a város érdekeit szem előtt tartó szerződésmódosításban, így – a CYEB által bejelentett kártérítési igény elkerülése érdekében – nem marad más lehetőség az önkormányzat számára, mint az előző városvezetés döntéseinek végrehajtása. Ezt azonban csak olyan módon, hogy további hátrány ne érje a várost.
A városvezetés két határozati javaslatot terjesztett a Képviselő-testület elé. Az egyik a CYEB által a bírósági keresethez csatolt, új elemeket is tartalmazó csereszerződés-módosítás aláírására vonatkozott.  A másik – a városvezetés álláspontját tartalmazó javaslat –, ami kizárólag az eredeti szerződés szövegének technikai jellegű (helyrajzi számok, térmérték, átvezetések) módosítását tartalmazó szerződés aláírására jogosítja fel a polgármestert.

FIDESZ-FRAKCIÓ: VAGY VISSZAÁLLÍTANI AZ EREDETI ÁLLAPOTOKAT, VAGY ELFOGADNI MINDEN ELEMÉBEN A KORÁBBI SZERZŐDÉSEKET
A Fidesz-frakció előterjesztése szerint a Képviselő-testületnek két lehetősége van. Vagy úgy dönt a testület, hogy a város számára előnytelenek a megállapodások, és ezért megszüntetve ezeket, visszaállítja az eredeti állapotot, elsősorban a SZÉSZ korábbi, 2017. szeptember 1-től hatályos állapotát.
Vagy úgy dönt a Képviselő-testület, hogy az előző városvezetés által kötött szerződések a város számára előnyösek, és felkéri a polgármestert, hogy haladéktalanul intézkedjen a szerződések CYEB igényei szerinti formájának aláírásáról, és a benne foglaltak végrehajtásáról.
A Fidesz-frakció a SZÉSZ szerződéskötés előtti állapot visszaállítására vonatkozó javaslata az időközben bekövetkezett jogszabályi változások miatt újabb problémákat vet fel, ráadásul megnyitná a lehetőséget a lakópark építése előtt.

A vitában a Fidesz-frakció tagjai azt szorgalmazták, hogy a képviselő-testület a szerződés aláírásával egyben ismerje el, hogy az előző városvezetés helyesen járt el a szerződések megkötésével. Ennek alátámasztására a korábbi hivatalosan hangoztatott érvet hozták fel, hogy így nem épülhetett lakópark az ingatlanokon. Arra azonban nem reagáltak – amire az előterjesztés is felhívta a figyelmet –, hogy a CYEB kérésének megfelelően módosított SZÉSZ nem csak irodaház építését teszi lehetővé, hanem többek között szállás funkciójú épület (pl. apartmanház), vagy éppen mélygarázs és parkolóház létesítését is.
A vitát követően a Képviselő-testület a városvezetés álláspontját egyhangúan elfogadta, arra hatalmazta fel a polgármestert, hogy kizárólag az eredeti szerződés szövegének technikai jellegű (helyrajzi számok, térmérték, átvezetések) módosítását tartalmazó szerződést írja alá.

A Képviselő-testület vizsgáló bizottság felállításáról is döntött, melynek feladata annak feltárása, hogy milyen körülmények között, milyen előkészítés eredményeként, kinek a döntése alapján születhettek meg a városra nézve hátrányos feltételeket tartalmazó szerződések. Mivel a Fidesz-frakció nem értett egyet a bizottság felállításával, ezért nem jelölt tagot a testületbe.
A Képviselő-testület további határozatában felhatalmazta a polgármestert, hogy az önkormányzat ügyvédje által készített jogi szakvélemény alapján intézkedjen a szerződések bírósági felülvizsgálatának előkészítéséről, a szerződések feltűnő értékaránytalanságára hivatkozva.

2020.09.09 előterjesztés CYEB szerződés >>
Szerződés tervezet CYEB >>
Szerződés tervezet Önkormányzat >>
Vázrajz >>