„Had fusson a gyermek álmok fuvallatán
Csapongva illanó arany lepkék után!
Legyen, mint a tavasz, vidám tekintetű,
Kis ajka zendüljön, mint égi csöngettyű!”
(Pósa Lajos)
Két csoportos óvodaként családias, szeretetteljes környezetben fogadjuk a hozzánk érkező gyerekeket. Csoportszobáink esztétikusak, tágasak, jól felszereltek. Udvarunkon sok játszóeszköz található, mely a gyermekek tartalmas és fejlesztő játékát segíti. A Duna part közelsége, a családi házas jelleg, a zöld övezet jó lehetőséget biztosít a környezeti sétákhoz, rövid kirándulásokhoz.
Környezettudatos és matematikai képességeket fejlesztő epochális programunk célja:
- Mély természet szeretet kialakítása, az élő természet szépségeinek megláttatása.
- Egyéni képességfejlesztés, mindig az adott gyermek aktuális fejlettségéből kiindulva, természetes környezetben, öntevékeny részvétellel szerzett tapasztalatokra építve.
- Szeretetteljes, a gyerekek érdekeit, egyéni igényeit szem előtt tartó óvodai nevelés.
- Sikerorientált, szívesen kommunikáló, a környezetben jól eligazodó, jó kapcsolatteremtő képességgel rendelkező gyerekek nevelése.
Epochális tanulási tevékenységünk kiemelt területei:
- Környezettudatos nevelés
- Matematikai nevelés
- Munkára nevelés
- Illemre nevelés
A külső világ tevékeny megismerése epochákhoz szorosan kapcsolódnak a:
- Verselés, mesélés
- Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
- Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
- Mozgás – nevelési területek.
Környezetvédelmi feladatok:
- Védjék, ápolják a növényeket.
- Ne tépjék le a virágokat, gyönyörködjenek bennük.
- Óvják, védjék, figyeljék meg a bogarakat, állatokat.
Évszakhoz kapcsolódó munkák:
- Virágmaggyűjtés, fűgondozás
- Levélseprés, gyűjtés folyamatosan.
- Játszóterület növényzetének gondozása, megóvása.
Illem:
- Köszönés.
- Bemutatkozás.
- Az utcán halkan beszélgetünk.
- A járda egyik szélén megyünk.
- Ismerősöknek köszönünk.
- Ha kapunk valamit megköszönjük.
- Nem elvesszük, hanem elkérjük azt, amire szükségünk van.
Fontos számunkra:
- az erkölcsi és közösségi nevelés
- az anyanyelvi nevelés
- az egészséges életmódra nevelés megvalósítása
- a különleges bánásmódot igénylő gyermekek felzárkóztatása – ezen belül kiemelten a beszédfogyatékosok fejlesztése – Logopédiai Hídépítő Programmal segítjük a gyerekek beszédfejlesztését
- a tehetséggondozás
Tudjuk, hogy a játék a kisgyermekkor legfontosabb tevékenysége, mely során fejlesztjük értelmi, motoros, kommunikációs képességét, érzelmi és akarati tulajdonságait, szociális magatartását, önállóságát. A játék során lehetősége van megvalósítani önmagát, vágyait, önkifejezésre van lehetősége, fejlettségének legjobb mutatója.
Épp ezért fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek fejlesztése a természetes környezetben és valóságos tárgyakon történt szemléltetés, bemutatás, irányított megfigyelés során, egyéni fejlettség szerinti szempontok alapján történjen.
A tanulási folyamatban a gyermekek öntevékenyen vesznek részt. Az egymásra épülő ismétlődő tapasztalatszerzés eredményeként lépésről lépésre fedezik fel az oksági viszonyokat, összefüggéseket. Képesek azonosságok, különbözőségek meglátására, általánosításra, konkretizálásra, szempontok szerinti osztályozásokra.
- A tanulási tevékenységek mikrocsoportos formában, hat gyermek részvételével történnek.
- A tanulást segítő játék, játékos feladatok vonzóvá teszik a tanulást a gyerekek számára. Önként, belső motiváció hatására vesznek részt benne.
- Az óvodapedagógusaink minden gyermek tevékenységét külön-külön figyelemmel kísérik, segíteni tudnak a kellő pillanatban – ezzel ki tudják küszöbölni a sikertelenséget, a kudarcot.
- Pozitív viszonyt tudnak kialakítani a tanuláshoz.
- Feladatmegoldásra ösztönöznek, kitartásra buzdítanak, a gyerekek önbizalmát, biztonságérzetét erősítik.
- Differenciált, egyéni fejlesztés során – a mindennapos foglalkozások keretében – lehetőséget biztosítanak a felzárkóztatásra.
- Van idő és lehetőség mindenkinek a meghallgatására. A tanulási folyamatban a beszédhelyzetek száma megnő, fokozódik a beszédkedv. Ilyen légkörben a bátortalanok is megszólalnak.
Kedvelt a gyermekek körében a Madarászovi programunk, melynek keretében kirándulunk, túrázunk, és természetes élőhelyükön figyeljük meg az állatokat.
Népi kultúránk átörökítését, értékeinek továbbadását kötelességünknek érezzük. A feldolgozott népszokásokon keresztül megéreztetjük a gyerekekkel az összetartozás melegségét, a közös vidámság örömét. Megismertetjük a különböző életmódokat, megtanítjuk tisztelni az idősebbeket, gyakoroljuk a viselkedés és az illem különböző formáit, számba vesszük az év jeles napjait.
A személyiségfejlesztés egyik eszköze a munka és a munka jellegű játékos tevékenység. Végzése közben a gyermekek megfigyeléseket végeznek, tapasztalatokat, ismereteket szereznek természeti és társadalmi környezetükről.
Óvodánk is csatlakozott a Gondolkodj Egészségesen Programhoz. Heti munkanapunkon vitaminsalátát készítünk, ezzel is felhívva a figyelmet az egészséges táplálkozás fontosságára.
Óvodáskor végére elérendő követelményszint:
A gyermekek az óvodáskor végére érjék el az iskolai élet megkezdéséhez szükséges fejlettséget.
- Mozgásuk legyen összerendezettebb, harmonikus, finom mozgásra legyenek képesek.
- Jó teherbíró képességgel rendelkezzenek.
- Képességeik tegyék őket alkalmassá az iskolai élet megkezdésére.
- Legyenek képesek hosszabb ideig nyugodtan ülni, figyelni.
- Tudják gondolataikat érthetően, egész mondatban megfogalmazni.
- Legyenek képesek a kapcsolatteremtésre, együttműködésre társaikkal és a felnőttekkel.
- Tartsák be a viselkedés elemi szabályait.
- Feladattudatuk legyen kialakulóban / kitartás, munkatempó, önállóság, önfegyelem fejlettsége /
- A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek önmagukhoz képest fejlődjenek, hátrányaik csökkenjenek.
- Környezettudatos, illemtudó gyerekeket szeretnénk nevelni, akik örömmel segítenek egymásnak.