Izbégi Tagóvoda

Izbég 700 éve lakott település, ma Szentendre kertváros jellegű része. Itt áll egy régi tornácos épület az iskola szomszédságában, amely a valamikor postaként üzemelt, utána alakították át óvodának. Óvodaként 2010-ben ünnepelte100. születésnapját. Az épület megfiatalodva várja a gyerekeket, hisz az elmúlt 13 évben kívül- belül megszépült.


Mit tartunk a legfontosabb feladatunknak?

„A válasz egyszerű: egészséges testű, akaraterős,
jó ítéletű, értelmes, tettre kész,
szép célokért hevülő és áldozó embereket,
akik meg tudják érteni és élni a szépet
és nagyot minden téren,
akik az életüket ki tudják tölteni tartalommal,
akik megértik a dolgok összefüggéseit,
akik átérzik azt, hogy emberi közösségben élnek,
amely csak a kölcsönösségen, méltányosságon,
és jóakaraton épülhet.”

(Szentgyörgyi Albert)

Egészséges, környezetükkel harmonikus kapcsolatban élő gyermekeket álmodtunk meg, Pedagógiai programunk fő célkitűzése: az egészséges életmódra nevelés, és a környezet megismerésére, védelmére nevelés. Ehhez alakítottuk ki a természetbarát berendezésű csoportszobákat és a szabványoknak megfelelő udvart. A megújult környezetet a három csoport számára galériákkal, sok zöld növénnyel rendeztük be. Az udvaron /alsó, felső udvar /  sokféle változatos tevékenységhez teremtettünk feltételeket KRESZ-pályával, veteményes, fűszer, virágos és sziklakerttel. . A fejlesztésekben nagy szerepe van a 2002-ben létrehozott alapítványnak /”Gyöngyszem”Izbégi Óvoda 2002 Alapítvány/ és annak a közösségnek, amely azonosult az óvoda által kitűzött célokkal és a fejlődés mellé állt több éven keresztül. A zöld jeles napok megünneplése. a madarász-ovi mind azt szolgálják, hogy segítsék megismerni a körülöttünk levő világot, mert akik ismerik, azok tudják megvédeni. Nemcsak az udvar, hanem a közelünkben lévő táj is segíti az elemi ismeretek megszerzését, s a mozgáshoz is tágabb teret biztosít. Ovi- ösvények vezetnek a Bükkös –patak partjára. a Csicserkó dombra, a Kő-hegyre. Meghívnak bennünket a családi házakba állat simogatásra, szüretre.  Mindezek hozzájárulnak ahhoz, hogy intenzív kapcsolat alakuljon ki a természettel. A gyerekek számára  nemcsak örömforrást jelentenek a kirándulások, séták, túrák, hanem segítik testi és lelki fejlődésüket is. Óvodánk életének gazdagságát, színességét a régi hagyományok mellett újak is fokozzák. Az Őszi teadélután, az Adventi gyertyagyújtás, az Egészség hét nyitottabbá teszik mindennapjainkat és a szülőket is életünk részesévé teszik. Fontosnak tartjuk, hogy megalapozzuk a viselkedéskultúrát, pozitív értékeket ültessünk el óvodásainkban. Ezért szervezünk színházlátogatásokat, megyünk el múzeumba, kiállításra, hangversenyre. A nemzedékek közötti kapcsolatot erősítjük, ápoljuk amikor az öregek napközi otthonában egy évben többször műsorral, ajándékkal kedveskedünk az idős embereknek.


Környezet megismerésére nevelés

Cél:

  • A természet megismertetése, megszerettetése és ezen keresztül a környezet védelmére nevelés.
  • A gyerekek természeti ismereteinek bővítése, a környezetünk növény és állatvilágának bemutatása.
  • Hagyományok őrzése
  • A környezetvédő életmód megalapozása

Óvodapedagógusi feladatok:

  • Gyerekek közvetlen tevékeny bevonása a környezetvédő munkába, néhány védett növény és madár megismertetése. A természetben a helyes viselkedésmódok elsajátítása.
  • A természetsarok kialakításával, mindennapi gondozásával a gyerekek felelősségtudatának fejlesztése.
  • Az állatok és növények életének megfigyeltetésével, azok tulajdonságainak megismertetése.
  • Versek, elbeszélések előadása a természetről, állatokról. Séták, kirándulások szervezése az óvoda közelében és a távolabbi tájakra / Bükkös-patak, Fővárosi Állatkert, Mogyoróhegy/
  • A népi kultúra és a műalkotások megismertetése / Skanzen, Kovács Margit Múzeum /
  • Folyamatos és alkalmankénti lehetőségek biztosítása, amikor a gyermekek tevékeny részesei lehetnek környezetük alakításának.
  • A csoportszobákban természetsarkok létesítése, termések gyűjtés.
  • Akváriumok telepítése, halak gondozása.
  • Gyógynövény és sziklakert építése, gazdagítása folyamatosan. A gyógynövények hasznának felismertetése.
  • A fákra madáretetők telepítése, télen a madarak etetése és folyamatos megfigyelésük. Az állatok természetes körülmények közötti megfigyeltetése a családi házaknál. Hagyományok ápolása, amelyek hangsúlyozzák a környezetvédelem fontosságát: Állatok Világnapja, Víz Világnapja, Madarak és fák napja stb. Az örökbe fogadott Szerb–kereszt gondozása.

Az óvodáskor végére elérendő követelményszint:

  • A gyermekek kedvelik a korosztályuknak megfelelő természetről szóló verseket, elbeszéléseket.
  • Ismerik közvetlen környezetük növényeit, állatvilágát.
  • Szeretnek kirándulni, elsajátítják a helyes viselkedést a természetes és épített környezetben. Gondozzák külső, belső környezetüket.
  • Etetik a halakat, madarakat, gondozzák a növényeket.
  • Természetes anyagokat, terméseket használnak kézműves tevékenységükhöz.

Az egészséges életmódra nevelés

Cél:

  • Egészséges, testileg, lelkileg érett gyerekek nevelése, akiknek belső késztetésévé válik az egészséges életmód.
  • A gyermekek egészségének védelme, edzése.
  • A testi képességek és a mozgás fejlesztése.
  • Egészségmegőrző szokások megalapozása
  • Ha szükséges, megfelelő szakemberek bevonásával speciális gondozó, prevenciós és korrekciós testi nevelési feladatok ellátása.

Óvodapedagógusi feladatok:

  • A gyermek fejlődéséhez és fejlesztéséhez szükséges egészséges és biztonságos környezet kialakítása.
  • Kirándulások, séták szervezése
  • Az időjárástól függően minél több foglalkozás szabad levegőn tartása.
  • Természetes anyagú játékok beszerzése, az udvar folyamatos fejlesztése, ahol a gyerekek megtalálják a mozgásigényüknek megfelelő játékokat. / KRESZ-park. mászókák, hinták, /
  • Esztétikus, környezetbarát csoportszobák kialakítása sok zöld növénnyel, természetes alapanyagú bútorok, berendezési tárgyak felhasználásával.
  • Zöldség, gyümölcs-napok szervezése.
  • A problémákkal küszködő gyermekek fejlesztő pedagógushoz, vagy más szakemberhez irányítása.

Az óvodáskor végére elérendő követelményszint:

  • Szeretnek mozogni szabad levegőn.
  • Fejlődik mozgáskoordinációjuk.
  • Jól érzik magukat a csoportszobában.
  • Szeretik a zöldségeket, gyümölcsöket.
  • Szakember segítségével fejlődnek készségeik.