2017. április 11., 12:56
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 7 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Beszélgetés Hidegkuti Dorottyával, a Szentendre és Térsége TDM ügyvezetőjével

Hidegkuti Dorottya kiadványszerkesztőként került a kommunikációs szakma közelébe, majd a marketing és reklámügyintéző képzés elvégzése után a Szent István Egyetem településmarketing szakán tanult tovább. Jelenleg az ELTE PR-képzésének hallgatója. Több évet dolgozott nagy reklámügynökségek munkatársaként, majd a HP Magyarország képalkotás-nyomtatási üzletágának marketing vezetője volt első gyermeke megszületéséig. Az első turisztikával összefüggő megbízása az egyik helyi étterem és szálláshely kommunikációjának megoldása volt, ekkortól orientálódott a turizmus felé. 2009-től a TDM marketingvezetője, 2014-től a Városháza ITS, majd városmarketing koordinátora. A TDM ügyvezetőjének 2016-ban nevezték ki. Családjával tizenöt éve él a városban, négy gyermek édesanyja.

Mindenekelőtt érdemes tisztázni, hiszen talán nem mindenki tudja, milyen feladatkörök tartoznak a Tourinform irodához és a TDM-hez.
A Tourinform szakszóval front office-jellegű, azaz elsődlegesen a vendégtájékoztatást hivatott kiszolgálni, a TDM (Turisztikai Desztináció Menedzsment – szerk.) back office, azaz városmarketing feladatokat lát el. A Tourinform iroda az információátadáson kívül a nyári teátrumi előadások kizárólagos jegyértékesítője és az Interticket hálózatán elérhető valamennyi jegyet szintén mi értékesítjük. A hajótársaságok járataira, illetve a múzeumainkba belépőjegyek is válthatók itt.
A TDM feladatkörébe tartozik többek között a termék- és szolgáltatásfejlesztés, önkormányzati és turisztikai projektek elkészítése, turisztikai tervezéshez kutatások, felmérések végzése, a helyi szolgáltatásokból kínálati csomagok összeállítása, helyi termék fejlesztés, turisztikai információs rendszer működtetése, naprakész információs adatbázis biztosítása, a turizmusban érdekelt szakmai szervezetekkel való kapcsolattartás, idegenvezetés, érdekképviseleti tevékenység, kommunikációs és turisztikai marketing tevékenység.

Mikor alakult meg a szentendrei TDM iroda?
Magyarországon a 2000-es évek első évtizedének végén hozták létre a TDM irodákat a korábbi egyesületekből és önkéntes szerve-
zetekből, az elsősorban Nyugat-Európában: Németországban, Franciaországban, Ausztriában már jól működő modell alapján. Szent-endrén 2009-ben indult útjára a TDM szervezet, elsősorban pályázati források bevonására. A kezdeti sikerek és az elnyert források ellenére mégsem sikerült igazán látványos eredményt elérnie, a szétaprózott források és a szerteágazó feladatkör miatt. Szerencsére a város mostani vezetése hamar felismerte a probléma okát, és lépéseket tett az átfedések megszüntetése érdekében, melynek köszönhetően ma már markáns tematika mentén tudunk dolgozni.

Hogyan mérhető a turizmus minősége?
Nagyon nehezen. A legtöbb településen a vendégéjszakák alapján mérik a turizmus minőségét. Szentendrére azonban az átmenő turizmus a jellemző, bár ez a kifejezés nem létező fogalom a szakmában. Elsősorban parkolási adatokból és a megváltott múzeumi belépőjegyek alapján tudjuk mérni a városban megforduló turisták számát. A tömegközlekedéssel, kerékpárral érkező, Tourinform irodába betérő vendégeket beépített belépőszámlálók segítségével mérjük, sőt, az irodába betérő vendégek esetében napra pontosan vezetjük a hazai és külföldről érkező vendégek számát is. Ez az adat különösen fontos számunkra, hiszen a kiadványok készítésénél ez alapján választjuk ki, hogy melyik milyen nyelven jelenjen meg.

Évtizedek óta terv a városban, hogy a Szamos-Kovács Margit Múzeum-fagyizó háromszögből kizökkentsük a turistákat. Sikerült előre lépni ebben?
Elsődleges törekvésünk a helyi termék- és a szolgáltatásfejlesztés a városban. Ezért bevezettük a különböző tematikus idegenvezetéseket, egyéni és csoportos szinten is, valamint szorosan együttműködve a helyi szolgáltatókkal számos garantált programcsomagot is kínálunk. Ezek közül talán a legnépszerűbbek a különböző főzőkurzusaink, a városi kincskeresések helyi borkóstolóval, a műterem-látogatások vagy a vallási turizmusra épülő programjaink – mely utóbbiakat örömmel gazdagítunk egy-egy kamarazenekari előadással is, ha igény van rá.

Milyen új városi sétákat szervez a TDM iroda?
A saját szervezésű tematikus sétáinkon kívül a Hosszú Lépés társasággal idén közös munkába kezdtünk, mellyel a fővárosiakat igyekszünk kicsábítani Szentendrére. Ez a társaság egy úgynevezett startup vállalkozás, amely Budapesten hasonló sétákat szervez, mint itt a Szeresd Szentendrét Egyesület. Három sétájuk lesz Szentendrén, melynek tematikáit közösen alakítottuk ki, és a vezetésükre helyi sétavezetőket kértünk fel. Móricz János az Egyházak tükrében című vallástörténeti sétájában a helyi egyházak, vallások megjelenését mutatjuk be a városban az ősidőktől napjainkig, az Aczél-korszak nyomában sétánk megmutatja, hogyan lett kiemelt kulturális központ városunk a 60-as évek végétől. Ezt a sétát Winkler Zsuzsi fogja vezetni. A Második görbe című sétánkban pedig olyan szentendreieket mutatunk be Láng Andrással közösen, akik bár sikeresek voltak munkájukban, a harmincas éveik környékén mégis úgy döntöttek, váltanak, s egy éles kanyarral valami egészen másba kezdenek itt a városban. Természetesen mindez nem azt jelenti, hogy a Szeresd Szentendrét Egyesülettel nem szeretnénk folytatni a megkezdett közös munkát, sőt. Velük közösen, és az iroda önálló szervezésében is lesz még bőven sétánk, minden hétvégén május elejétől szeptember végéig.

Milyen egyéb tematikus programokkal készülnek még az idei évben?
Szeretnénk, ha a város öt pontján – nagyméretű plexi felületre nyomtatva – ki tudnánk helyezni egy-egy nagy festőművészünk alkotását, hogy azok is találkozhassanak a szentendrei művészet szépségeivel, akik nem térnek be múzeumainkba. A tükrözött valóságként megjelenítendő szentendrei ősmotívumokkal a látogatószám gyarapításán túl fő célunk, hogy valódi tartalommal töltsük meg a város azon üzenetét, hogy Szentendre a művészek, a művészetek városa.
Ezen felül a tavaly decemberben megjelent mesekönyvünkhöz kapcsolódóan szeretnénk kialakítani a Bükkös-patak mentén egy meseösvényt is a családos látogatók számára, helytörténeti táborokat szervezünk majd – szintén a mesekönyvhöz kapcsolódóan –, művészek bevonásával úgynevezett fotópontokat alakítunk ki a városban, és aktívan kivesszük a részünk az idei Dumtsa-év szervezőcsapatának munkájából is.

Ez utóbbi milyen feladatokat takar pontosan?
Lesz Dumtsa Jenő sétánk, repro-képeslapokat adunk ki, amiket még Dumtsa készíttetett egy évszázaddal ezelőtt a városról, és azon is dolgozunk, hogy egy nosztalgia HÉV-járat is elindulhasson Pest és Szentendre között, amely a tervek szerint kívül-belül a korabeli megjelenésében várja majd az utazókat. Ezen felül egy gasztronómiai érdekességet is kínálunk, mégpedig a tavaly kiadott Szentendre a konyhában című szakácskönyvünkből szeretnénk, ha a város 5-6 éttermében megjelenhetne egy-két szerb, cincár és dalmát helyi specialitás, mint „Dumtsa-menü”.
Már nyomdában van amúgy a könyv angol nyelvű változata, s hamarosan kisfilmekkel is jelentkezünk majd a könyv Facebook-oldalán, ahová továbbra is várjuk az itt élők helyi receptjeit a kiadvány folytatásához.

Tavaly nemcsak a receptkönyv, de sok szép helytörténeti kiadvány, és a már említett mesekönyv is napvilágot látott a TDM gondozásában.
Mint kommunikációs szakember, elengedhetetlennek tartom a „gyors világot”, az online teret, ugyanakkor szerintem az is fontos, hogy a hagyományos, kézzelfogható csatornákat megtartsuk és erősítsük. Könyveink már bizonyították, hogy van létjogosultságuk a piacon, elég csak az eladási számokat megnézni. Ezért mindenképpen folytatjuk ezen a téren is a munkát az elkövetkezendő hónapokban. Elsőként angol nyelven köszönnek majd vissza ránk a mesekönyv már megismert szereplői, és ezt követi majd a Hurrá Szentendre! matricásalbumunk.
Természetesen ezen kívül készülnek „kötelező elemként” új imázs- és tematikus kiadványok is – megújult külsővel és aktualizált, frissített tartalommal, és sokunk várakozására végre frissülni fognak a térképeink is. A különböző egyéb megjelenések keretében pedig aktualizáljuk és bővítjük a kültéri vendégirányítási rendszert, átalakul a weboldalunk, és erőteljes továbbfejlesztésre kerül rajta az idegen nyelvű tartalom, újra beindítjuk a QR-kódokra épülő mobil audio guide rendszert, és jelentős szerepet kap majd a helyi termékfejlesztés is az iroda életében.

A korábbi évekhez mérve most több erő jut a kommunikációra és a városmarketingre?
Szerencsére a városvezetés igen fontosnak érzi a turisztika fejlesztését, ezért az elmúlt évekhez viszonyítva növelték a támogatásunkat. Mivel azonban Szentendrén a turizmus és kultúra egymás nélkül nem létező fogalmak – magunk között kulturisztikának becézzük –, így a munkánk jelentős része nem tipikusan turisztikai kommunikáció, hanem elsősorban a Kulturális Központ, a Ferenczy Múzeumi Centrum és a város egyéb programjainak népszerűsítésére épül. Így a város kiadványai – a tájékoztató füzeteken keresztül a kulturális prospektusokon, plakátokon át a molinókig – sok esetben a TDM égisze alatt készülnek el.

Vannak rendezvények, melyek szervezésében azért szerepet vállal jelenleg is a TDM?
Annak ellenére, hogy a nagy fesztiváljaink mind átkerültek a Kulturális Kft.-hez a múlt évben, az iroda továbbra is igyekszik támogatni minden olyan helyi civil kezdeményezést, művészeti szerveződést, ami a megítélésünk szerint a város hírnevének öregbítését szolgálja. Így idén is segítjük a kortárs helyi művészeti piac, a KOMP megvalósítását és a Dumtsa Korzó gasztro- és programsorozat megszervezését is, csakúgy, mint a zenés estek létrejöttét a Városháza előtt vagy az új színfoltként megvalósuló dunai Víziszínpadot. A lokálpatriotizmus erősödése és a közös értékek felkarolása nélkül ugyanis a munkánk mit sem ér. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint maga az élet: hiszen a vendégek is ott érzik mindig a legjobban magukat, ahol a „házigazdák”, az ott élők boldogak és felszabadultak.

Rengeteg feladat, megvalósítandó terv hangzott el… Mi ad erőt a számtalan tennivalóhoz?
Rajongok ezért a városért, nagyon sokat tanultam róla és általa. Annyi értéket rejt magában, hogy úgy gondolom, mindezt meg kell mutatni másoknak is, érdemes érte dolgozni. A TDM-ben ezért a lehetőségeinkhez mérten, a legjobb tudásunk szerint igyekszünk mindent megtenni Szentendréért, mert ahogy már korábban említettem, az iroda nemcsak a turizmus, de a lokálpatriotizmus erősítését is feladatának tekinti. Hiszen nincs erősebb kampány, mint a szájról szájra terjedő marketing.