A Szentendrei Árvácska közhasznú tevékenységét méltán övezi elismerés. Az egyesület huszonöt éve vállalja az elárvult, vagy rossz körülmények között tartott kutyák és macskák befogadását, valamint örökbeadását. Tavaly több mint 200 kisállatnak sikerült szerető otthont találniuk. A menhely ugyanakkor folyamatos kapacitáshiánnyal küzd, ezért az adományozás lehetősége mellett az alábbi cikkünkkel szeretnénk felhívni a figyelmet a felelős és gondoskodó állattartásra is, amellyel csökkenthető a mentésre szoruló kedvencek száma.
Már jól látszik, hogy az eddig is komoly nehézségekkel szembenéző állatmenhelyet sem fogja megkímélni az energiaárak drasztikus emelkedése. Akár háromszorosára is növekedhet majd a víz- és villanyszámlájuk. Az Árvácskát döntően az 1%-os adófelajánlásokból tartják fenn, de az összeg szeptemberi érkezéséig a nyári hónapokra már nagyon kevés anyagi forrás áll rendelkezésükre. A szükséges fejlesztéseket és felújtásokat a pályázatokból befolyó pénzekből kívánják megoldani, e mellett gyakran szerveznek adománygyűjtő akciókat is. Ebben a helyzetben vált szükségessé, hogy Szentendre Város Önkormányzata megvizsgálja, milyen módon tud segítséget nyújtani a Pro Urbe-díjas egyesületnek. Július 26-án Jámbor Anikó az egyesület elnöke, és Kovács Endre Tamásné titkár egyeztetett Pilis Dániel alpolgármesterrel és az önkormányzat munkatársaival, egyebek mellett a jelenleg hatályos bérleti szerződésekről.
A menhelynek jelenleg három területre van megállapodása:
- Egy 2006-ban létrejött földhasználati alapszerződés szerint az Árvácska 1000 m² területet vett bérbe az önkormányzattól 25 000 Ft/év díj ellenében. Ez az összeg 2007-ben jelképes 1 Ft/év-re módosult, ezen a városvezetés továbbra sem kíván változtatni.
- 2019-ben született egy területbérleti szerződés, amelyben 150 000 Ft/év díj ellenében további 1000 m²-t vett igénybe az egyesület. A szerződésben meghatározott területen az Árvácska kutyafuttató és agility pálya kiépítését tervezte. Az akadálypálya nem tudott megvalósulni, a bérelt részt csak kutyasétáltatásra használják, ezért a menhely kérte a szerződés megszüntetése mellett a bérleti díj elengedését is. Az önkormányzat támogatja a megegyezés felbontását — a mellett, hogy a lelkes önkéntesek továbbra is a megszokott módon sétáltathatják a kutyákat a szóban forgó területen — és a 150 000 Ft-os összeget sem kezeli tartozásként.
- Az Árvácska 2002 óta a Városi Szolgáltatótól is bérel területet, a menhely nagyobb része és főbb épületei ezen a területen találhatóak. (A gyepmesteri telep is ugyanezen a telken működik, amelynek tevékenységét Szentendre évente több mint 17 millió Ft-al támogatja. A telep a gazdátlan állatok örökbefogadásának érdekében külföldi állatvédő szervezetekkel, aktivistákkal is szorosan együttműködik.)
Az önkormányzat a lehetőségeihez mérten évek óta támogatja az Árvácska működését. Májusban, a város által kezdeményezett és szervezett Önkéntesek Napján az Árvácska tevékenységét is megismerhették a segíteni vágyók. Az önkéntesek és az 50 órás közösségi szolgálatot végző diákok munkája nagy segítséget jelent az egyesületnek, főként a kutyák sétáltatásában, „lemozgatásában”. A szintén tavasszal megrendezett adománygyűjtő Nyuszifutással is igyekezett könnyíteni az anyagi terheken az önkormányzat. A Nyuszifutáson összegyűjtött adományokat Pilis Dániel alpolgármester személyesen adta át az Árvácskának. A jótékonysági akciók mellett Szentendre hivatalos felületei is rendszeresen hírt adnak az egyesület adománygyűjtéseiről, programjairól.
Mivel a menhely folyamatos kapacitáshiánnyal küzd, ezért ebben a cikkünkben is szeretnénk felhívni a figyelmet a felelős és gondoskodó állattartásra, amellyel csökkenthető a mentésre szoruló kedvencek száma. Az Árvácska szomorú tapasztalata, hogy mindig vannak felelőtlen, a kutyájuk, macskájuk szenvedése iránt közömbös emberek. Amennyiben ilyen esetet tapasztal, kérjük, hogy forduljon a Polgármesteri Hivatal Hatósági Irodájához.
Mivel az állattartási panaszügyek egyediek, így a szabálytalan állattartással kapcsolatban konkrét panaszbejelentést kell benyújtani a jegyzőhöz. A kérelmet személyesen a Hivatal ügyfélszolgálatán, az Hivatal iktatóján, postai úton, vagy az ügyfélkapun keresztül lehet benyújtani.
A kérelemnek tartalmaznia kell:
- a szabálytalannak vélt állattartás pontos helyszínét,
- amennyiben ismert, az állattartó nevét, címét
- a szabálytalannak vélt állattartási körülmények rövid leírását,
- a bejelentő személyes adatait és elérhetőségét,
- a bejelentő nyilatkozatát személyes adatainak zártan kezeléséről.
- bizonyítékok (fotók, tanúvallomás, esetlegesen az állat beazonosítását elősegítő adat, pl: fajta, színe, hívóneve, stb.)
A hivatal állattartással és az állatvédelemmel kapcsolatos tevékenységéről itt tájékozódhat bővebben. Amennyiben Ön is szívesen támogatná az Árvácska munkáját, az adományozási lehetőségekről itt tájékozódhat.
(Képeink a Szentendre és Vidéke A menhely, ahova visszaszöknek az állatok címmel megjelent riportját illusztrálták. Fotó: Bellai László)