2019. augusztus 29., 22:53
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 5 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Ünnepélyes alapkőletétellel indult el 2019. augusztus 29-én az EuroVelo 6 kerékpáros útvonal Szentendre–Budapest szakaszának kivitelezése. A Postás strandon Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosa, Hadházy Sándor, a térség országgyűlési képviselője, Verseghi-Nagy Miklós, Szentendre polgármestere és Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese mondott beszédet, majd elhelyezték a beruházás alapkövét.

Ugyanezen a napon, délután lakossági tájékoztatót tartott a beruházásról a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a kivitelező a Városházán. A most induló beruházás Budapest és Szentendre között mintegy 5,61 km hosszú kerékpáros útvonal szakaszt érint, részben a meglévő nyomvonalat felhasználva, részben új nyomvonalon vezetve. 

Az elmúlt években a magyarországi kerékpáros útvonalhálózat jelentős mértékben fejlődött, köszönhetően a kerékpározás elterjedésének, valamint támogatásoknak, mely az infrastruktúra kialakulásához elengedhetetlenek voltak. Egyre több turisztikai attrakcióval rendelkező település és térség tekint úgy a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére, mint turistavonzó befektetésre. Így kialakulhat egy olyan összetett és attraktív kínálategyüttes, amely a vendégkör jelentős bővítését, hosszabb tartózkodási idő elérését, a vendégéjszakák és a helyben realizált költések növelését biztosíthatná.

Az „Eurovelo 6” egy jelenleg is meglévő, üzemelő nemzetközi kerékpárút hálózat. A hálózat kiépítettsége, állapota azonban sok helyen nem felel meg a megnövekedett kerékpáros forgalom igényeinek. A hálózat műszaki fejlesztésével (szélesítések, új kerékpárutak, kerékpársávok építése, forgalomtechnika fejlesztése) és a kerékpáros látogatók által igénybe vehető szolgáltatások fejlesztésével, valamint azokról nyújtott tájékoztatás együttesen fog a látogatószám növekedéshez vezetni.

„2020 különleges év lesz a magyar kerékpározás történelmében – fogalmazott Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosa ünnepi beszédében. – 2020-ban, 255 nap múlva Magyarországról fog elrajtolni a világ egyik legnagyobb kerékpáros versenye, a Giro d’Italia. Szentendrét azért is érinti ez a hír, mert itt halad keresztül a verseny. Az egész világ láthatja Szentendre és a Dunakanyar szépségeit. De munkatársainkkal nemcsak egy versenyt szeretnénk, mert az álmunk, hogy a kerékpározás ügyét fellendítsük Magyarországon. Sok olyan kapcsolódó rendezvényt szeretnénk szervezni, amely a kerékpáros kultúra, a kerékpáros közlekedés elterjedését, a kerékpározás népszerűsítését szolgálja.” Révész Máriusz beszédében kiemelte, hogy pár hét múlva Szentendre-Pomáz között is átadásra kerül az új kerékpárút, amelynek megvalósulásáért Verseghi-Nagy Miklós polgármester nagyon sokat tett. A további tervek között szerepel, hogy a Szentendrei-szigetet is bekapcsolják a kerékpárút-hálózatba. Ezekhez két kerékpáros híd építését tervezik, az egyik Szentendrénél, a másik Kisoroszinál épül majd. Jelenleg a tanulmánytervek készülnek, illetve a pontos helyszín kijelölése.

 

„A kerékpárút építés kérdését 1999 óta kísérem figyelemmel – kezdte beszédét Hadházy Sándor országgyűlési képviselő. Láttam számos próbálkozást akár országos, akár önkormányzati szinten. Eddig a térségünkben nem járt szerencsével egyetlen próbálkozás sem, mert bár korábban megjelentek pályázatok kerékpárút-fejlesztésre, azonban az önkormányzatok egyik része fontosnak tartotta a fejlesztést, míg mások nem. Márpedig a kerékpárút építésnek akkor van értelme, ha összefüggő rendszert alkot. Rendkívül nagy örömömre szolgál, hogy a kormányzat egészen máshogy állt hozzá 2010 után ehhez a kérdéshez, és az országban számos helyen elindult egy átgondolt, koncepciózus kerékpárút-fejlesztési program. Tárgyalásaink nyomán, egy kormányhatározat alapján döntés született arról, hogy a dunakanyari EuroVelo 6 kerékpárút Pest megyei szakasza is megkapja azt a támogatást hazai forrásból, amely a megvalósításhoz szükséges. Nagyon sok egyeztetést tartottunk a térségben polgármesterekkel, civil szervezetekkel, kerékpáros egyesületekkel a nyomvonal kijelölésében, és örülök, hogy sikerült bekapcsolni a Szentendrei-szigetet is ebbe a vérkeringésbe. Az első komoly lépés, hogy Budapestet összekössük egy megfelelő színvonalú kerékpárúttal. A következő szakasz pedig már arról fog szólni, hogy Visegrád és Szentendre között korszerű, minden igénynek megfelelő kerékpárút épül.”

 

Verseghi-Nagy Miklós polgármester az ünnepi eseményen emlékeztetett a beruházás előzményére: „Majdnem pontosan négy éve ilyenkor gyűltünk itt össze a régió polgármestereivel az akkori Pilisi Tekerő rendezvényen, és közösen írtunk alá egy nyilatkozatot, melyben az EUROVELO 6 kerékpárút fejlesztését szorgalmaztuk.

(Korábbi írásaink a kezdeményezésről itt olvashatók: https://szentendre.hu/tersegi-polgarmesterek-a-nemzetkozi-kerekparutert-a-pilisi-tekeron/  https://szentendre.hu/vii-pilisi-tekero-szentendrei-nyilatkozattal/)

Az akkori aláírók, polgármesterek Óbudától Visegrádig, illetve a kerékpárszövetség vezetőségi tagjai voltak, és abban bízva adtuk át levelünket Varga Mihály Nemzetgazdasági Miniszter Úrnak, hogy a sokakat érintő kérésünk előbb-utóbb meghallgatásra talál.

Az akkor közösen aláírt nyilatkozatban azt fejtettük ki, hogy a Dunakanyar jobb partján, illetve a Szentendrei-szigeten lévő települések önkormányzatai jelentős erőfeszítéseket tesznek a turisztikai, illetve hivatásforgalmi célokat is szolgáló kerékpárutak, a kerékpáros turizmus fejlesztéséért, de a Közép-Magyarországi Régióban lévő településeink lehetőségei korlátozottak az Európai Uniós forrásokhoz való hozzáférés vonatkozásában. Hiába vagyunk az ország egyik legkedveltebb turisztikai célpontja, fejlesztések tekintetében szükségünk van Magyarország Kormányának segítségére.

A kerékpáros infrastruktúra fejlesztése Szentendrének is stratégiai célja, hisz a településeinken áthaladó, illetve idelátogató kerékpáros turisták száma meredeken emelkedik nagy örömünkre, annak ellenére, hogy még nincs készen az összefüggő kerékpárút, hosszú szakaszokon csak az amúgy is túlterhelt 11-es számú főútvonalon tudnak haladni.

Emellett a közel 100 ezres lélekszámú szentendrei járásban is egyre nagyobb igény van a lakosság részéről a hivatásforgalmi és a rekreációs, szabadidős célra is használható kerékpárútra egyaránt.

Hálásak vagyunk azért, hogy Magyarország Kormánya prioritásként kezeli az EuroVelo6 projekt Pest megyei szakaszának megépítését, tekintettel a Dunakanyarban kerékpározók számának látványos emelkedésére.

Az EuroVelo6 Budapest–Szentendre szakaszának megépítése fontos mérföldkő, de a kormány döntése értelmében a beruházás később folytatódik majd a kerékpárút északi szakaszának, és a két dunai hídnak a megépítésével, ami ugyancsak nagy lendületet ad majd a kerékpáros közlekedésnek, és a turizmus fejlődésének.”

 

Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese az ünnepi eseményen a beruházás részleteit ismertette.

A fejlesztés Budapest és Szentendre között mintegy 5,61 km hosszú kerékpáros útvonal szakaszt érint, részben meglévő nyomvonalat felhasználva, részben új nyomvonalon vezetve. A beruházás során a Dera-patak felett új kerékpáros híd épül, az árvízvédelmi töltés magasításával, Szentendre területén új, 5×14 m-es kerékpáros pihenő kerül elhelyezésre, valamint további két pihenőhelyet újítanak fel Budakalászon. A fejlesztéssel érintett szakaszon sor kerül új nyomvonalú kerékpárút építésére, meglévő burkolatok felújítására, földutak leburkolására. A közvilágítási hálózatot bővítik a munkák során a budakalászi Duna sétányon.

Szentendrén a Bükkös-pataktól a Dera-patakig haladó meglévő kerékpárút szakaszhoz kapcsolódik a Budapest-Szentendre Eurovelo 6 kerékpárút szakasz fejlesztése. A folyamatos part-menti haladás érdekében egy új, 36 m szabad nyílású híd valósul meg a Dera-patak felett.

A Dera-patak északi árvízvédelmi töltésétől Szentendre külterületi szakaszán egészen Budakalász közigazgatási határáig haladó új 2256 m hosszú kerékpárúti szakaszon egy kerékpáros pihenőhely is kialakításra kerül.

A Natura 2000 védettséget élvező ártéri erdőben vezető 1.227 m-es szakaszon felújításra és szélesítésre kerül a kerékpárút. A Dévér utcai csatlakozásban a meglévő közvilágítás felülvizsgálatára és fejlesztésére kerül sor.

A Duna sétány útvonala forgalomtechnikai beavatkozásokkal (táblázás, burkolati jelek felfestése) kerül kialakításra. Az érintett útszakasz hossza 508 m. A szakaszon a burkolati hibák kijavítása mellett egy már meglévő kerékpáros pihenőhely felújítására kerül sor.

A budakalászi Duna sétányon, a meglévő 2 m széles útfelület mintegy 607 m-es szakaszát kiszélesítik. Fejlesztik a meglévő közvilágítást, valamint új lámpatestek és oszlopok elhelyezésére kerül sor, és egy már meglévő kerékpáros pihenőhelyet újítanak fel.

Az EuroVelo 6 kerékpárút kapcsolatát az M0 autópályával (Megyeri-híd) a Gát utcai megközelítés biztosítja, amelyen 176 m hosszan, vegyesforgalmú burkolt utat építenek. A meglévő földút fejlesztése során új közvilágítást létesítenek.

A kerékpáros útvonal a Barát-patak hídig meglévő aszfalt burkolaton halad Budapest közigazgatási határához, és kapcsolódik a budapesti meglévő (kijelölt EuroVelo 6) kerékpárút szakaszhoz.

A munkaterületet 2019. augusztus 22-én átadták a kivitelező, a HE-DO Útépítő, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. részére, a munkák várhatóan egy év múlva, 2020 augusztusára befejeződnek.