2021. szeptember 3., 14:05
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 3 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A Dunakanyari Család- és Gyermekjóléti Intézmény idén tavasszal a Szentendrei járásban tanuló középiskolás korosztály körében végzett kérdőíves felmérést, melyben a digitális oktatás hatásait vizsgálták. A közel 800 beérkezett kérdőív fókuszcsoportos interjúkkal egészült ki. Írásunk a kutatás eredményeit foglalja össze.

A középiskolások nagyobb része úgy érezte, hogy a digitális oktatás alatt javult a tanulmányi eredménye, több szabadideje van és javulnak a szociális kapcsolatai. Ennek ellenére több mint 50%-uk szeretett volna mielőbb visszatérni a normál tanrendbe, és csak 24%-uk gondolta úgy, hogy inkább maradna a digitális oktatásnál.

A fiatalok 41,5%-a számolt be arról, hogy gyakran vagy nagyon gyakran érezte magát magányosnak.

A felmérés alapján megállapítható, hogy a digitális oktatás során felmerülő problémák, mint a mentális állapot romlása, a tanulás során szükséges technikai eszközök hiánya, a szociális kapcsolatok minőségének romlása összeadódnak, és emiatt az egyéni problémák súlyosbodnak. A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy azok a középiskolás diákok, akiknek a vizsgált szempontok alapján több nehézséggel kell megküzdeniük, a legkevésbé kérnek segítséget, sokszor elérhetetlenné válnak mind a pedagógusok, mind pedig a segítő szakemberek számára. Az eredmények segítséget nyújtanak az intézményben dolgozó kollégák számára abban, hogy a megfelelő programokat tudják kidolgozni az érintett korosztály számára, és kiemelt figyelmet fordítsanak azokra a diákokra, akiket a leginkább hátrányosan érintett a digitális oktatás.

Arra a kérdésre, hogy milyen segítséget várnak a fiatalok a digitális oktatás időszakát követően, a legnagyobb számban, több mint 50%-ban a közösségi programokat jelölték meg. Innen jött az ötlet, hogy az otthoni tanulást követően az intézmény dolgozói biztosítsanak számukra egy kötetlen, színvonalas programokat kínáló délutánt, megköszönve a felmérésben való részvételt. A KÖSZI Piknik  Szentendre Város Önkormányzatának támogatásával júliusban meg is valósult, összefogásban az Offline Centerrel. A munkát segítették még: a Szentendrei Polgárőrség, a Szentendrei Teátrum, a Barlang, a Folt Kávézó, a Kacsakő, a Szentendrei Kulturális Központ Nonprofit Kft., a Teddy Beach, az Édeni Csokibolt, a Félkör Alapítvány, a Sze-Fi Labdarúgó Sportegyesület, az IMÁZS Fotó, valamint a Móricz Zsigmond Gimnáziumból Lehosik Marianna iskolapszichológus és Özvegy Tamás testnevelő tanár. A fiatalok koncerten, kézműves foglalkozáson, röplabdabajnokságon vehettek részt, valamint a drogprevenciós sátorban lehetőségük nyílt segítő beszélgetésre.

A kutatás anyagát megkapják az érintett köznevelési intézmények vezetői és minden érdeklődő számára elérhető a Dunakanyari Család- és Gyermekjóléti Intézményben.