2017. október 31., 07:24
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 6 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Interjú Magyari Lászlóval, a Magyar Közút Szentendrei Kirendeltségének vezetőjével.


• A korábbi évekkel összevetve mennyire változott a 11-es főút forgalma?
A 11 sz. főút forgalma a hivatalos forgalomszámlálási adatok szerint az utóbbi pár évben jelentősen változott, a Dobogókői úti elágazás és a Sztaravodai út közötti szakaszra vonatkozóan. Míg 2010-ben 26 865 jármű haladt át ezen a szakaszon naponta, tavaly már 46 847.

• Milyen eszközökkel, milyen időközönként, milyen időszakban mérik a forgalom mennyiségét a szentendrei szakaszon?
Az országos közúti keresztmetszeti forgalomszámlálást – a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően – mintavételi eljárással (az ún. sampling módszer alkalmazásával) hajtjuk végre. A számlálási módszer lehetővé teszi, hogy a forgalom időbeli ingadozásának ismeretében valamely keresztmetszetben az évi átlagos napi forgalmat viszonylag kevés adatból (kisszámú mintából, rövid ideig tartó számlálás eredményéből) megfelelő pontossággal és megbízhatósággal lehessen meghatározni. A számlálás úgynevezett „gördülő” rendszerben kerül végrehajtásra, a teljes körű forgalomszámlálás lebonyolítása egymást követő 5 éves ciklusokban történik, a köztes években az előző év adataiból felszorzással kerül meghatározásra a forgalom nagysága. Forgalomszámlálási szempontból Szentendre közigazgatási határán belül a 11 sz. főút három szakaszra van bontva: a Budapest felől bevezető 2×2 sávos, lakott területen kívüli szakaszon egy, továbbá a város átkelési szakaszán két jellemző keresztmetszetben történik a forgalomfelvétel, az ott mért értékek érvényesek rendre a Dobogókői út elágazásáig, majd onnan a Sztaravodai útig, végül pedig a Sztaravodai úttól északra. A számlálások a fenti ciklikusság szerint jelenleg kézi, valamint videós módszerrel történnek április és október hónap közötti időszakban, évi 2-5 nap terjedelemben, minden nap 06-18 óra között.

• Hogyan lehet a sebességhatárok betartására ösztönözni az erre közlekedőket?
Véleményünk szerint a belterületen a KRESZ szerinti, jelenleg érvényes 50 km/h sebességhatár további csökkentése nem indokolt, és nem is váltaná ki a kívánt hatást, továbbá nem is életszerű, mivel a szabályosan közlekedőket indokolatlanul korlátozná, a szabálysértőkre pedig nem lenne hatással.

• Milyen megoldásokkal tehető biztonságossá a nagy forgalmú főúton a közlekedés?
Szentendre Város Önkormányzatának megbízása alapján elkészült Szentendre 11 sz. főút belterületi szakaszán a biztonságos kerékpáros infrastruktúra kialakításának részletes vizsgálata. Ezen vizsgálat, illetve terv alapján került kialakításra Társaságunk megbízásából a kerékpáros nyom a 11 sz. főút belterületi szakaszán. A kerékpáros nyom kialakítása során a 11 sz. úton a belső forgalmi sáv szűkítésre került (a jogszabályok alapján megengedett minimális 2,75 méter szélességűre), mely szűkítés, annak optikai hatása miatt a belső sávban haladókat a sebesség mérséklésére készteti. Meg kívánjuk jegyezni, hogy a rendelkezésünkre álló adatok alapján a 11 sz. főút érintett szakaszán nem található baleseti góc, így véleményünk szerint a 11 sz. főút jelenleg biztonságosan használható.

• Korábban sok panasz volt a közlekedési lámpák összehangolásával kapcsolatban. Milyen megoldást találtak erre?
A forgalomirányító jelzőlámpák 3 különálló szakaszban kerültek összehangolásra. Az elmúlt években történt vezérlőgép-korszerűsítés kapcsán az alkalmazott periódusidők a három önálló szakaszon egységesítésre kerültek, mely jelentősen javította a Szentendrén történő átkelést. Azonban meg kell jegyezni, hogy a csomópontok közötti egyenlőtlen távolságok miatt tökéletesen nem tud hangolt lenni a rendszer, de a fázisokat igyekeztünk úgy kialakítani, hogy az harmonizáljon a reggeli és a délutáni forgalmi igényekhez.

• Várhatóak fejlesztések, felújítások a közlejövőben a 11-es úton?
A 11-es főút Szentendre belterületi szakaszának felújítása szerepel középtávú terveink között, azonban ennek megvalósítását több tényező befolyásolja. További egyeztetések szükségesek a tervezéssel, kivitelezéssel, valamint a finanszírozással kapcsolatban.