2015. szeptember 30., 19:48
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 9 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A következő év egyik legnagyobb, egészében önkormányzati finanszírozású beruházása lesz az Egres úti óvoda környékének infrastrukturális fejlesztése. A terület közlekedési viszonyai miatt eleve indokolt fejlesztést az új intézmény létesítése halaszthatatlanná teszi: a reggeli és délutáni forgalom biztonságos elvezetéséhez nélkülözhetetlen a híd kapacitásának növelése, az Egres út egy szakaszának szélesítése és bizonyos forgalomtechnikai változások bevezetése.

Szentendrén sok a kisgyermek, nagy az igény az óvodai férőhelyek bővítésére. Új óvoda építésére egy pályázat segítségével nyílt lehetőség. Az alkalmas területet az Egres út 66. sz. alatt találták meg a szakemberek, az intézmény működéséhez azonban elengedhetetlen a környék közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése és új parkolóhelyek kialakítása.

A tervek szerint a jelenlegi, egy nyomsávos, járda nélküli híd helyett új, nagyobb kapacitású híd épülne, az Egres útnak a hídtól a Nap utcáig terjedő szakaszát pedig kiszélesítik. Ezekkel a várhatóan jövő nyáron megvalósuló fejlesztésekkel biztonságosabb és zökkenőmentesebb lesz a közlekedés, addig pedig a környező utcák forgalmi rendjének módosításával, valamint alternatív útvonalak kijelölésével biztosítaná az önkormányzat a megnövekedő forgalmat.

Az óvoda nyitásával nem csak a gépjárműforgalom nő majd a környező utak és mellékutak felöl, hanem több parkolóra is szükség lesz. A parkolási igények kielégítésére az épülő óvodánál 17 parkolóhelyet alakítanak ki.

Az óvodaépület a tervek szerint október 20-ra készül el, október 5-én tartják a beiratkozást. Az intézmény várhatóan 2015 végén, 2016 elején kezdi meg működését, első körben 50-60 gyermekkel (a létszám később 100-ra bővülhet).

A közlekedési feltételek biztosítása két lépcsőben valósulhat meg, a 2016 nyarán elkészülő új híd és a kapcsolódó fejlesztések előtti átmeneti időszakban alternatív útvonalak kijelölésével és forgalomtechnikai módosításokkal biztosítják a forgalmat.

Alternatív útvonalak, forgalomtechnikai eszközök a zökkenőmentes közlekedés biztosítására:

  1. Jelenlegi földút átépítésével tehermentesítő út létesítése: az Egres utcán felfelé haladva, a Jegenye utca utáni elágazás bal ágának a vonalán, a Ménes utcán kb. 70 m után a mezőn át déli irányban és a Sztaravodai úthoz vezető úton, (jelenleg földút), valamint a Sztaravoda patak hídján belecsatlakozva a Sztaravodai útba

A jelenlegi földút több magántulajdonú, ill. önkormányzati telken halad át. Úthasználati hozzájárulások beszerzése után makadám jellegűvé szükséges átépíteni a mindennapos személyautós forgalom használhatósága érdekében. További aszfaltos átépítés szükséges a híd és a Sztaravodai út közötti rövid szakaszon. Ez az út az óvoda nyitása után nem sokkal kapcsolódhat be az elkerülő utak sorába.

  1. Kijárat a 11-es sz. főútra: az Egres úton a híd irányában haladva, a híd előtt az Óvíz utcát választva, a Csend és a Remény utcán át jutunk a Barackos útra. A Barackos úton a pékség után a Cseresznyés út felé e szakasz kétirányúvá tételével, illetve a 11-es felé vezető Cseresznyés út kétirányúvá tételével az Eper utcai lámpás kereszteződésnél hajthatunk a 11-es főútra
  2. Egyirányúsítás: Az Egres – Nap – Szélkerék utcák által határolt háromszögnek a Pismány ABC irányából történő összefüggő egyirányúsírása, amellyel a Nap utca Törökvölgyi és Egres köz közötti szűk szakasza mentesíthető
  3. Egyirányúsítás: a Szélkerék utca a Nap utcai kereszteződéstől a Sztaravodai út irányában lenne egyirányú, gyorsabb kijutás biztosítva egy főközlekedési útra

A fenti megoldási javaslatok, közül a 2-4. pont alatti közlekedési átrendezések az óvoda nyitásáig bevezethetők. Az 1. pont alatti átépítés az óvoda nyitása után mintegy egy hónappal készülhet el.

A jelentősebb, minőségi javulást, egyben végleges megoldást az új Egres-híd és a rávezető utak átépítése jelenti majd.

Az ezzel kapcsolatos tervek műszaki részletei:
A tervezési szakasz hossza 110 m, amely a Nap utcától a hídon át az Óvíz utcáig tart. Az útpálya szélessége 5 m, egy oldalon 1,5 m széles gyalogjárdával, mely az út nyugati, Egres köz felőli oldalán épülne. A útpálya két széle közül az egyik (keleti oldala) beton szegélygerendába rakott beton szegélykővel kialakítva csatlakozna az útpadkához, a járda felőli (nyugati oldala) kiemelt szegélykővel csatlakozna a  tervezett járdához.

A híd és a hozzátartozó konzolos járda szerkezete helyszínen zsaluzott és öntött monolit vasbeton szerkezet, 5 m széles útpályával és egyoldali konzolos gyalogos átkelővel, a tervezett járdákhoz csatlakoztatva mindkét irányból. A tervezett út a jelenleg rendelkezésre álló helyen (keresztszelvény mérete miatt) nem fér el. Így a hatályos rendezési vonal figyelembevételével az út menti ingatlanok különböző mértékben érintettek. Az érintett tulajdonosokkal az önkormányzat közös megegyezésre törekszik, a tervek megvalósítása érdekében a szükséges kártalanítási eljárásokat le kívánja folytatni.

A jelen állapotban rendelkezésre álló vázlattervek változatlanul hagyják az Egres út keleti, a város felé eső felét. A nyugati oldalon lévő (az Egres köz felőli) ingatlanból kb. 120 m2-nyi terület kisajátítására kerülne sor. Az ezen az oldalon lévő nagyobb méretű, 3-4 db akácfa kivágása elkerülhetetlen. A területen található többi nagy fa érintetlen marad.

Az új híd a kétirányú autós és gyalogos forgalom biztosításával gyökeresen megváltoztatja az Egres utca forgalmát.

A híd és a hozzákapcsolódó egyéb műtárgyak építésének előkészítése, tervezése elkezdődött. Az engedélyezés, valamint az építés, majd forgalomba helyezés több hónapot vesz igénybe. A létesítmények átadására a tervek szerint a 2016/2017-es tanév kezdetekor kerül sor.

Az építkezés idején, a hídon és környékén nem lehet közlekedni. Erre az időszakra az előzőekben ismertetett tehermentesítő utakat javasoljuk használni.