
A Szentendrei járás településeinek vezetői vitatták meg a városházán a Versenyképes Járások Program lehetőségeit február 19-én. A tervezett fejlesztések közt főszerepet kapott az egészségügyi szolgáltatások kiterjesztése és a térség közlekedési helyzetének javítása.
A korábbi egyeztetések folytatásaként ismét összegyűltek a szentendrei városházán a környék településeinek vezetői, hogy egyeztessenek a Versenyképes Járások Program (VJP) keretében elérhető források felhasználásáról. A Fülöp Zsolt, Szentendre polgármestere által kezdeményezett tanácskozáson részt vett Magyar Judit és Gulyás József alpolgármesterek mellett térségünk meghívott településvezetői közül: Adorján András, Leányfalu, Liebhardt András, Dunabogdány, Forián-Szabó Gergely, Budakalász, Tóth Attila, Pilisszentlászló, Peller Márton, Pilisszentkereszt és Eőry Dénes, Visegrád polgármestere, Leidinger István polgármester és Molnár-Bruder Géza alpolgármester Pomázról, dr. Sajtos Sándor polgármester és Bujdosó Csilla pályázati referens Tahitótfaluról, Mwajas Kriszta polgármester és Simon Zsuzsanna gazdálkodási előadó Pócsmegyer képviseletében, Dr. Molnár Zsolt polgármester és Dr. Bartha Gábor tanácsnok Szigetmonostorról, valamint Völgyes József, Csobánka polgármestere és Gulcsik Vilmos, a település alpolgármestere. Továbbá Szentendréről Pilis Dániel Közösségi részvételért és városfejlesztésért felelős tanácsnok és Szilvási Ádám, a szentendrei polgármesteri kabinet vezetője.
Tisztázásra váró kérdések a kormányzati program részletei körül
A Versenyképes Járások Programban, mint arról korábban beszámoltunk, a kormányzat a települések iparűzésiadó-növekményéből elvont bevételeket osztja újra pályázati formában – az eljárás részletei azonban még továbbra sem ismeretesek. Egy új kormányrendelet tervezete (mely pár napig még véleményezhető) is csak a tanácskozás előtti órákban vált ismertté, ezzel egészen friss felütést adva a Szentendrére összehívott polgármesterek és más települési vezetők megbeszéléséhez.
A kormányzati programról eddig tudható részleteket Leidinger István, Pomáz vezetője ismertette. Ekkor felmerültek olyan kérdések több településvezető részéről is, mint hogy aki fejlesztésekre nyer el pénzt a programban, kaphat-e előfinanszírozást, vagy a költségvetése terhére kellene megvalósítania a jóváhagyott beruházásokat – ez utóbbi ugyanis az eleve nehéz helyzetben gazdálkodó városok és községek számára túlzott terhet jelentene.
Egészségügy és közlekedés a Versenyképes Járások Program fókuszában
A Versenyképes Járások Program második egyeztető fórumán Fülöp Zsolt, Szentendre polgármestere összefoglalta az első tanácskozás eredményét, javaslatait, amikor is az érintett települések vezetői a szakrendelői infrastruktúra fejlesztését, az egészségügyi szolgáltatások hozzáférhetőségének javítását tekintették a legfontosabbnak. Szentendre Város Egészségügyi Intézményei vezetője, Dublinszki-Boda Péter a járás valamennyi településével egyeztet a forrásfelhasználás tartalmi elemeiről. A szükséges és jelentős egészségügyi műszerbeszerzés mellett a megnyíló forrásból juthat a SZEI szolgáltatásainak környező településekre kitelepülő, időszakosan elérhető rendeléseinek a bevezetésére. Már zajlik a partner önkormányzatokkal a szakorvosi rendelésekre és prevenciós szolgáltatásokra jelentkező igények és lehetőségek felmérése.
Miután a későbbiekben elérhető források keretösszege mellett a VJP megvalósításának egyéb részletei sem konkrétak, Fülöp Zsolt azt javasolta, hogy 2025-öt tekintsék próbaévnek és ha a vártnál több lesz az elkölthető pénz, azzal a 26-os évre, egy második ütemben számoljanak.
Javaslatok a közlekedési helyzet javítására
Több településvezető érvelt amellett, hogy a járás elégtelen és rendkívül leterhelt közlekedési infrastruktúrája miatt a közlekedési lehetőségek fejlesztésére, a biztonság és elérhetőség javítására is állítsanak össze javaslatokat. Szigetmonostor polgármestere, Molnár Zsolt kiemelte, hogy a Szentendrei-sziget belső tömegközlekedésének javítása például dedikált buszjáratokkal nemcsak helyben lenne szükséges, de amiatt is indokolt, hogy tehermentesítsék a 11-es főutat. Ennek érdekében két rév fejlesztését is meg lehetne valósítani. A konzorciumi javaslatok kidolgozására meg is bízták a jelenlévők Szigetmonostort.
A szigeti közlekedés mellett Tahitótfalu vezetője, dr. Sajtos Sándor polgármester egy további kihasználatlan lehetőséget is felvázolt, a hajójáratok használatát. Mint elmondta, korábban kidolgoztak egy tervet, amelyben iskolai hajójáratokkal lehetne szállítani a diákokat, ezzel mintegy 700 tanuló iskolába járásátutazását megkönnyíteni. Az iskolahajó-járatok tervének felfrissítése bekerült a közlekedési problémákra válaszoló, hasonló csomagok közé – mint a biztonságot növelő gyalogátkelőhelyek kialakítása vagy a telepített traffipaxokkal elérhető sebességcsökkentés igénye, melyekre Eőry Dénes, Visegrád és Forián-Szabó Gergely, Budakalász polgármesterei tettek javaslatot. Ezeket alkonzorciumi elemekként fogadták el az érintett települések vezetői, azaz egyelőre úgy számolnak velük, hogy a biztosabban elérhető forrásokon túli keretből juthat rájuk forrás.
Nem kerülhették ki azt a kérdést sem a polgármesterek, hogy a nehéz helyzetben gazdálkodó önkormányzatok mire számíthatnak, milyen terheik könnyítését jelenthetné, ha élni tudnak a VJP forrásaival. Csobánka vezetője, Völgyes József példaként említette, hogy a közvilágítás modernizálásával megtakarítást is el lehetne érni – bár ezek a beruházások vélhetően sokkal nagyobb forrást igényelnének, mint ami várható a VJP révén.
Az energiamegtakarítást lehetővé tevő fejlesztési ötletek mellett hasonló, hosszabb távú stratégiát igénylő javaslatok, mint például a meglévő kötöttpályás közlekedés fejlesztése ezen a tanácskozáson is szóba került. A hosszú távú koncepciók kidolgozása mellett érvelt Pilisszentlászló polgármestere, Tóth Attila is. Ugyanakkor A fórum tagjai egyetértettek abban, hogy az országutak, különösen a 11-es út, az agglomerációban a közösségi közlekedés fejlesztése nem önkormányzati feladat, és többszörösen meg is haladja a VJP-ben várhatóan rendelkezésre álló kereteket.
Fülöp Zsolt összegzésként úgy fogalmazott: amíg a jövő kiszámíthatatlan, a jelen problémáira szükséges koncentrálni amellett, hogy megfogalmazzuk a hosszú távon változtatandókat is. Azt mindenképpen jó jelnek értékelte a szentendrei polgármester, hogy a járás 13 települése továbbra is együtt gondolkodik, mert hisznek abban, hogy a kooperáció célra vezető.
Bevonni a folyamatba a járás lakóit
Pilis Dániel közösségi részvételi tanácsnok felhívással fordult a településvezetőkhöz: a VJP kapcsán elindult egyeztetésről, a program lehetőségeiről kérdezzék meg városaik, községeik lakóit, gyűjtsenek mindenhonnan visszajelzéseket. Pilis Dániel hangsúlyozta, hogy a program elfogadottságához, a fejlesztések sikeréhez fontos a kommunikáció, a közösség részvételének bevonása is, hogy mindenki magáénak érezhesse ezt a folyamatot.
A tanácskozáson szóba került még a Váci Duna-híd ügye, hiszen nyilvánosságra hozták a projekt környezeti hatástanulmányát, amelyet március 6-ig lehet véleményezni, észrevételezni. Dr. Sajtos Sándor, Tahitótfalu polgármestere szerint nagyon sok kérdést vet fel a már megismert hatásvizsgálati tanulmány. A 11-es és a 2-es főút szigeten keresztüli összekapcsolása jelentős többlet teherforgalmat, és elviselhetetlen plusz terhelést hozhat, de nemcsak Tahitótfalunak. Tahitótfalu vezetője szerint az új híd ügyére nem lehet egyszerű igent, vagy nemet mondani.
Egyetértés született abban, hogy a véleményezésben érdemes részt vennie az érintett településeknek, és a térséget érintő közlekedési kockázatokra fel kell hívni a figyelmet, illetve ezekre választ kell adnia a döntéshozóknak.
A településvezetők zárásként abban állapodtak meg, hogy a közeljövőben folytatják az egyeztetést a Versenyképes Járások Programról, miután nyilvánosak lesznek az új rendeleti szabályozás konkrétumai. A következő tanácskozás alkalmával pedig a konzorciumok tartalmi elemeit is bővebben megismerik, a SZEI részéről a járást érintő fejlesztési javaslatok részleteit is ismertetik majd.