2018. március 27., 11:50
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 6 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Dr. Gerendás Gábor jegyzővel, a Pest megye 03. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Iroda vezetőjével az április 8-i választás kapcsán beszélgettünk a jelenleg zajló, a házszámozást és közterület-elnevezéseket érintő felülvizsgálatról, a szavazás legfontosabb tudnivalóiról.

Miért volt szükség a házszámozások felülvizsgálatára?

Egy 2014-es kormányrendelet értelmében az önkormányzatoknak kötelező feladata az egységes, országos címnyilvántartás létrehozása, az ún. KCR-állomány rendbetétele. A rendelet az ország minden településére kiterjed, hiszen nemcsak Szentendrén van szükség korrigálásra. Most jutottunk el odáig, hogy a sok évtized alatt felhalmozódott hibákat helyrehozzuk, és egységes elvek szerint rendezzük.

Miből adódtak a hibák, az eltérések?

Korábban, a tanácsi rendszerben, de azután is, nem egységes elvek alapján, nem központi jogszabály szerint adták ki a házszámokat. Nem túlzás azt mondani, hogy a házszámozás ügyintéző-függő volt. Korábban például nem vették figyelembe, hogy hova nyílik az ingatlan bejárata, előfordult, hogy egy ingatlannak több címe is volt, illetve telekalakítások esetén sem volt egyértelmű szabályozás. Ráadásul Szentendre specifikus abból a szempontból is, hogy kis településből aránylag rövid idő alatt több mint huszonötezer lakosú város lett.

Hol tartanak a felülvizsgálatban?

Másfél éve kezdtük el a munkát, először a lakótelepeken. Ezek nagy része elkészült, a Vasvári-lakótelep és a Kondor Béla utca rendezése van még hátra. Az ütemezésben fontos szempont volt az is, hogy az ún. osztott utcákat előre vegyük, amelyek választási szempontból több körzethez tartoznak. Ilyen például a Barackos, a Cseresznyés, a Sztaravodai, a Kálvária, a Bogdányi vagy a Deli Antal utcák. A körzethatárokat ugyanis a házszámok alapján határozzuk meg, és ha ott kuszaság van, akkor a körzethatárok sem egyértelműek.

Mikorra várható a felülvizsgálat befejezése?

A 10-12 ezer háztartásból kb. 1200 ingatlant sikerült eddig rendezni. Folyamatosan haladunk, de ez több évig elhúzódó munka lesz. Most fel kellett függesztenünk, mert a törvény alapján a választás kihirdetésének napjától a választás napjáig tartó időszakban nincs lehetőség címmódosításra.

Lapunkhoz érkeztek panaszok a lakosoktól a plusz munka és a költségek miatt, ami a házszám megváltozásával együtt jár…

Ezek a reklamációk hozzánk is eljutottak, de vannak olyan lakosok, akik éppen a rendezetlenség, az összevisszaság miatt panaszkodtak. Sokan nagyon örülnek annak, hogy végre elindult a rendezési folyamat. Bízunk benne, hogy munkánk végére elérünk egy olyan állapotot, amely megkönnyíti a mentők, a katasztrófavédelem munkáját is, mert egyértelműen be tudják azonosítani az ingatlanokat.

A választáson nem okozhatnak problémát a házszámváltozások? Mi történik akkor, ha valaki nem gondoskodott időben az okmányok cseréjéről?

Szeretnék megnyugtatni mindenkit, hogy a házszám-módosítások nem érintik a szavazási jogosultságot, tehát azok is szavazhatnak, akik április 8-ig nem intézték el lakcímkártyájuk cseréjét. A szavazatszámláló bizottság tagjai régebben elsődlegesen a lakcímet vizsgálták az azonosítás során, de az utóbbi időszak címkezelési eljárására és a megváltozott házszámokra tekintettel most már elsősorban a lakcímkártya hátoldalán található személyazonosító segítségével azonosítja a bizottság a választópolgárokat. Emellett minden szavazókörben rendelkezésre áll majd egy változásokat követő lista, így szükség esetén ellenőrizhetők lesznek a költözéssel nem járó lakcímváltozások is.

Melyek a legfontosabb tudnivalók a szavazásról?

Szavazni április 8-án, vasárnap reggel 6-tól este 7 óráig lehet, abban a szavazókörben, ami a választópolgárok részére megküldött értesítőben szerepel. Kérek mindenkit, hogy ellenőrizze okmányai érvényességét, mivel csak érvényes okmányokkal van lehetőség szavazni. Fontos tudnivaló még, hogy a Dózsa György úti Járási Hivatal a szavazás napján reggel 7-től este 7-ig nyitva tart, így lehetőség lesz az lejárt igazolványok helyett a szavazásra jogosító érvényes okmány megszerzésére. A Hivatal szolgáltatása ezen a napon az ideiglenes személyigazolvány elkészítésére, illetve a korábban elindított és időközben elkészült okmányok kiadására terjed ki.

Hány jelöltre lehet szavazni?

A Pest megye 03. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság által elvégzett nyilvántartásba vételt és a döntések jogerőre emelkedését követően 15 képviselő jelölt neve szerepel a szavazólapon. Ha visszalépés miatt esetleg változás történik a jelöltek számában, egy ideig még van lehetőség a szavazólap újranyomására az Állami Nyomdában. Később már csak manuálisan lehet rajta módosítani, tehát a szavazatszámláló bizottság tagjai minden egyes szavazólapon kézzel áthúzzák a visszalépett jelölteket, illetve javítják a szavazókörökben kihelyezett plakátokat.

Mikorra várhatóak az eredmények?

A választás napján kétóránként adnak a szavazókörök tájékoztatást a részvételi adatokról, tehát 7.00, 9.00, 11.00, 13.00, 15.00, 17.00 és 18.30-kor. A Pest megye 03. számú Országgyűlési és Egyéni Választókerülethez 85 szavazókör tartozik: 20 szentendrei, egy pilisszentlászlói, a többi pedig a körzethez tartozó településeken. A szavazás lezárását követően minden szavazókörben a szavazatszámláló bizottság tagjai megszámolják a szavazatokat, melyről jegyzőkönyvet állítanak ki. Az eredményeket utána bediktálják az adott településhez tartozó választási irodába, és innen kerülnek be azok a központi rendszerbe. Hivatalos eredményt viszont csak egy hét elteltével tudunk adni, mert a választás utáni szombaton kerül sor a külképviseleteken és az átjelentkezéssel leadott szavazatok megszámlálására, amelyek – szoros állás esetén – befolyásolhatják a végeredményt.