2015. október 5., 13:17
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 9 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A következő év egyik legnagyobb, egészében önkormányzati finanszírozású beruházása lesz az Egres úti óvoda környékének infrastrukturális fejlesztése. A terület közlekedési viszonyai miatt eleve indokolt fejlesztést az új intézmény létesítése halaszthatatlanná teszi: a reggeli és délutáni forgalom biztonságos elvezetéséhez nélkülözhetetlen a híd kapacitásának növelése, az Egres út egy szakaszának szélesítése és bizonyos forgalomtechnikai változások bevezetése.

Szentendrén sok a kisgyermek, nagy az igény az óvodai férőhelyek bővítésére. Új óvoda építésére egy pályázat segítségével nyílt lehetőség. Az alkalmas területet az Egres út 66. sz. alatt találták meg a szakemberek, az intézmény működéséhez azonban elengedhetetlen a környék közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése és új parkolóhelyek kialakítása.
A tervek szerint a jelenlegi, egy nyomsávos, járda nélküli híd helyett új, nagyobb kapacitású híd épülne, az Egres útnak a hídtól a Nap utcáig terjedő szakaszát pedig kiszélesítik. Ezekkel a várhatóan jövő nyáron megvalósuló fejlesztésekkel biztonságosabb és zökkenőmentesebb lesz a közlekedés, addig pedig a környező utcák forgalmi rendjének módosításával, valamint alternatív útvonalak kijelölésével biztosítaná az önkormányzat a megnövekedő forgalmat.
Az óvoda nyitásával nem csak a gépjárműforgalom nő majd a környező utak és mellékutak felöl, hanem több parkolóra is szükség lesz. A parkolási igények kielégítésére az épülő óvodánál 17 parkolóhelyet alakítanak ki.
Az óvodaépület a tervek szerint október 20-ra készül el, október 5-én tartották a beiratkozást. Az intézmény várhatóan 2015 végén, 2016 elején kezdi meg működését, első körben 50-60 gyermekkel (a létszám később 100-ra bővülhet).
A közlekedési feltételek biztosítása két lépcsőben valósulhat meg, a 2016 nyarán elkészülő új híd és a kapcsolódó fejlesztések előtti átmeneti időszakban alternatív útvonalak kijelölésével és forgalomtechnikai módosításokkal biztosítják a forgalmat.

Alternatív útvonalak, forgalomtechnikai eszközök:

1. Jelenlegi földút átépítésével tehermentesítő út létesítése: az Egres utcán felfelé haladva, a Jegenye utca utáni elágazás bal ágának a vonalán, a Ménes utcán kb. 70 m után a mezőn át déli irányban és a Sztaravodai úthoz vezető úton (jelenleg földút), valamint a Sztaravoda-patak hídján becsatlakozva a Sztaravodai útba.
A jelenlegi földút több magántulajdonú, illetve önkormányzati telken halad át. Úthasználati hozzájárulások beszerzése után makadám jellegűvé építik át a mindennapos személyautós forgalom érdekében. További aszfaltos átépítés szükséges a híd és a Sztaravodai út közötti rövid szakaszon. Ez az út az óvoda nyitása után nem sokkal kapcsolódhat be az elkerülő utak sorába.
2. Kijárat a 11-es főútra: az Egres úton a híd irányában haladva, a híd előtt az Óvíz utcát választva, a Csend és a Remény utcán át jutunk a Barackos útra. A Barackos úton a pékség után a Cseresznyés út felé a szakasz kétirányúvá tételével, illetve az Eper utcai lámpás kereszteződésnél hajthatunk a 11-es főútra.
3. Egyirányúsítás: Az Egres – Nap – Szélkerék utcák által határolt háromszögnek a Pismány ABC irányából történő összefüggő egyirányúsírása, amellyel a Nap utca Törökvölgyi és Egres köz közötti szűk szakasza mentesíthető.
4. Egyirányúsítás: a Szélkerék utca a Nap utcai kereszteződéstől a Sztaravodai út irányában lenne egyirányú, gyorsabb kijutás biztosítva egy főközlekedési útra.

A fenti megoldási javaslatok közül a 2-4. pont alatti közlekedési átrendezések az óvoda nyitásáig bevezethetők. Az 1. pont alatti átépítés az óvoda nyitása után mintegy egy hónappal készülhet el.
A jelentősebb minőségi javulást, egyben végleges megoldást az új Egres-híd és a rávezető utak átépítése jelenti majd.
Az ezzel kapcsolatos tervek műszaki részletei:
A tervezési szakasz hossza 110 m, amely a Nap utcától a hídon át az Óvíz utcáig tart. Az útpálya szélessége 5 m, egy oldalon 1,5 m széles gyalogjárdával, mely az út nyugati, Egres köz felőli oldalán épülne. A útpálya két széle közül az egyik (keleti oldala) beton szegélygerendába rakott beton szegélykővel kialakítva csatlakozna az útpadkához, a járda felöli (nyugati oldala) kiemelt szegélykővel csatlakozna a tervezett járdához.
A híd és a hozzátartozó konzolos járda szerkezete helyszínen zsaluzott és öntött monolit vasbeton szerkezet, 5 m széles útpályával és egyoldali konzolos gyalogos átkelővel, a tervezett járdákhoz csatlakoztatva mindkét irányból. A tervezett út a jelenleg rendelkezésre álló helyen (keresztszelvény mérete miatt) nem fér el. Így a hatályos rendezési vonal figyelembevételével az út menti ingatlanok különböző mértékben érintettek. Az érintett tulajdonosokkal az önkormányzat közös megegyezésre törekszik, a tervek megvalósítása érdekében a szükséges kártalanítási eljárásokat le kívánja folytatni.
A jelen állapotban rendelkezésre álló vázlattervek változatlanul hagyják az Egres út keleti, a város felé eső felét. A nyugati oldalon lévő (az Egres köz felőli) ingatlanból kb. 120 m2-nyi terület kisajátítására kerülne sor. Az ezen az oldalon lévő nagyobb méretű, 3-4 db akácfa kivágása elkerülhetetlen. A területen található többi nagy fa érintetlen marad.
Az új híd a kétirányú autós és gyalogos forgalom biztosításával gyökeresen megváltoztatja az Egres utca forgalmát.
A híd és a hozzákapcsolódó egyéb műtárgyak építésének előkészítése, tervezése elkezdődött. Az engedélyezés, valamint az építés, majd forgalomba helyezés több hónapot vesz igénybe. A létesítmények átadására a tervek szerint a 2016/2017-es tanév kezdetekor kerül sor.
Az építkezés idején a hídon és környékén nem lehet közlekedni. Erre az időszakra az ismertetett tehermentesítő utakat javasolják használni.

egres

egres3