2013. június 11., 18:21
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 11 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Az építmény már negyedik napja tartja a megáradt Duna hatalmas víztömegét.

A város polgármestere kedden kifejtette, hogy a szentendrei tetőzéskor – 796 centiméternél – 1,45 méterig ért a víz a 180 centiméter magas mobil falnál vasárnap délelőtt, és kedd délben is még 1,02 méternél tartott. Dietz Ferenc (Fidesz) hangsúlyozta, hogy a szakemberek egyöntetű véleménye szerint a Magyarországon még új árvízvédelmi rendszer, a 2013 márciusában elkészült mobil gát „hibátlanul működik” a Duna történelmi áradásakor.

A polgármester felidézte: a város 2009-ben döntött arról, hogy az óvárost és azon belül a Duna-parti korzót olyan védművel óvják meg, amely láthatatlan, ha nincs árvízi helyzet. A korábbi, 1965-ben készült gát jóval az utcaszint fölött volt, így a városnak megszűnt a kapcsolata a folyóval.

A belvárosi szakaszon 333 méter hosszan kiépült rendszernek köszönhetően a tereprendezés után teljes dunai panoráma fogadja a sétálókat, de a folyó felől is lélegzetelállító az óváros látképe – mondta Dietz Ferenc. Hozzátette, valódi turisztika szenzációt sikerült megvalósítani úgy, hogy közben a rendszer százszázalékos biztonságot is nyújt.

Kitért arra, hogy a védekezés nemcsak itt zajlik, a további hat kilométeres szakaszt is sikerült megóvni, hála a szentendrei önkénteseknek. A település vezetője elmondta: a mobilgát egy 2,5 kilométeres, 1,3 milliárd forintba kerülő gátépítés és -felújítás része, a költségből 700 millió forintot tett ki az árvízvédelmi fal. A beruházás teljes egészében támogatásból valósult meg, az építkezés 2012 augusztusában kezdődött.

Az ár levonulta után a szakemberek szétbontják, biztonságos helyre szállítják és folyamatos karbantartás mellett tárolják a mobil árvízvédelmi falat. A szakszerű összeszerelést két ember nyolc óra alatt tudja elvégezni.

Varjú Lajos, a kivitelező Swietelsky-KötiviépB Konzorcium projektvezető-helyettese kiemelte: maga a fal csupán a látványosabb része az új gátnak, mert alatta egy hatméteres vasbeton vízzáró fal van, valamint egy 80 centiméteres vasbeton szerkezet épült.

Az IBS IAH által gyártott fal elemei, a 20 centiméteres, egymásra helyezett gerendák különleges – alumínium, magnézium, szilícium – ötvözetből készültek, a fal teherbírása egy oszlopnál (4,5 négyzetméteren) 6,5 tonna. Ezért tudja a szerkezet a mostani hatalmas nyomást is állni – mondta.

A bajor cég nevéhez fűződik Köln árvízvédelmi rendszere, amely 9,3 kilométer hosszú. Az árvízvédelmi falra tíz év garanciát vállaltak.

Forrás: MTI