Végéhez érkezett a Párbeszéd Szentendréért elnevezésű konzultációsorozat. Az utolsó fórumot a Kőzúzó utcai pályán tartották a 3. körzet lakóinak, ahol a szokás szerint Verseghi-Nagy Miklós polgármester és a körzet képviselője, Kun Csaba válaszolt a lakók kérdéseire, észrevételeire.
Először a polgármester ismertette a megjelentekkel a Párbeszéd Szentendréért kérdőíves konzultáció eredményét és az ennek alapján készülő városstratégiát. Kun Csaba röviden összefoglalta a körzet neurotikus pontjait. Sok útnak nincs aszfaltborítása, járda vagy nincs, vagy rossz állapotban vannak. A rózsakertieknek elsősorban a Postás strand körülményei, a zaj, a parkolási nehézségek miatt fordulnak hozzá. A Vasúti villasoron a lakók régi kérése, hogy az ipari-kereskedelmi övezet elválasztása érdekében zöld növénysort telepítsenek a telep és az út közé. A HÉV-állomás környékén a hatalmas a forgalom, kevés a parkoló. Igény van az ún. gyors parkolás bevezetésére, de ez csak jelentős költséggel lehetne megvalósítani. A megoldás a Tüzép-telep területének parkolóvá alakítása lenne, s már ígéretet kaptak 80 parkolóhelyre.
A külterületen legfontosabb feladatnak a zöld terület megőrzését tartja. Hozzátette, hogy a város vezetése nem kívánja növelni a betelepülők számát, ezért külterületeket sem terveznek belterületbe vonni, mert ehhez az infrastruktúra fejlesztésére lenne szükség, miközben az utak már most sem bírják el a forgalmat.
Utcánkénti problémák
Nagyvárad utca
A lakók szeretnék, ha a közműépítés után legalább az eredeti állapot helyreállítanák zúzott kővel, illetve 150 méteren mart aszfalttal, és kérték ennek a szakasznak az egyirányúsítását.
Pomázi út
Eltűnt a 30-as sebességkorlátozó tábla, a lakók szerint az útra való felfestés is jó megoldás lenne. Nincs járda. Elkerülő úttá vált, de erre nem alkalmas. Szükség lenne térfigyelő kamera kihelyezésére is, mert teherautók is ráhajtanak, s erre korábban már kaptak ígéretet. Zebra kellene a Hamvas Béla és Pomázi út között.
Radnóti út
Az út végére forgalomlassító bukkanó kellene, szükség lenne járdára, parkolóhelyekre. Javasolták a Móricz gimnázium mögötti terület kijelölését erre a célra.
Mathiász utca
Az utca gyűjtőúttá vált, nagy a forgalom, nehéz kihajtani a Római sáncra. A gyalogosoknak a Római sánc utcát kell keresztezniük, ha a belvárosba mennek, ami szinte életveszélyes a reggeli és délutáni nagy forgalom miatt. A gyerekeket sem lehet egyedül elengedni az iskolába, ezért zebra építését kérték.
Tómellék utca
Nem folyik el a csapadékvíz.
Kun utca
A Római sánc utca és a Kálvária között lévő négy utcában (Kun, Előd stb.) régen volt kátyúzás, már nagy szükség lenne rá.
A polgármester elmondta, hogy testületi döntés született arról, hogy a közműépítések utáni helyreállítást a Városi Szolgáltató végzi a DMRV helyett, mert nagyon sok panasz volt korábban, melyeket a VSZ-nek kellett orvosolni. Hozzátette, hogy rövid távon csak gyüjtőutakat tudnak aszfaltozni, helyette az 1+1-es lakossági útépítési pályázatot javasolta. Az egyirányúsítással kapcsolatban elmondta, hogy a közlekedési munkacsoport a nyár végére fejezi be a város feltérképezését, és bírálják el a forgalomváltozással kapcsolatos igényeket. A kérdést ugyanis komplexen kell kezelni, mert minden változtatás kihat a többi utcára is.
Egyetértett azzal, hogy a kritikus helyeken sebességmérésre lenne szükség, a kamera felállítása viszont milliós nagyságrendű beruházás. A bukkanó építését nem támogatja az önkormányzat, helyette más forgalomlassítást pl. szlalomos út kiépítését javasolja a közlekedési munkacsoport. Ígéretet tett arra, hogy Kun utcai zebra és a közvilágítás kiépítésének terveit megrendeli a Városi Szolgáltatótól.
Kun Csaba elmondta, vízelvezetéssel kapcsolatban elmondta, hogy a Városi Szolgáltató már többször átmosta a fedett vízelvezető árkot a Tómellék utcában, ez az ún. vomázás. Már javasolta, hogy tegyék nyitottá az árkot, hogy lehessen takarítani, de az átalakítás több millió forintba kerülne.
Bükkös-patak
Egy ponton le van szűkítve a meder, ami egy közepes szintű áradásnál is kinyomja a vizet a gyalogútra. Kérték ennek mielőbbi lebontását.
Köztisztaság
Egy lakos szerint a zöldgyűrű megtartása létfontosságú, ennek érdekében szigorúan be kellene tartatni a természetvédelmi törvényt. Szerinte a belvárost körülveszik az illegális szemétlerakók, amelyek miatt csökken az ingatlanok értéke. A Vasúti villasori fasornál 3-4 méterrel megemelkedett a talajszint, ezért megy tönkre, szárad ki a fasor. Szerinte a fejlesztéseknek határt kellene szabni, és az erre szánt pénzt karbantartásra fordítani, hiszen hiába építenek új utat, ha a karbantartásra nincs kapacitás.
A lakótelep környékén lakók panaszolták, hogy a szelektív gyűjtő mellé rendszeresen sittet tesznek. Kérték, hogy a májustól októberig tartó időszakban rendszeresen szállítsák el a zöldhulladékot. Egy felszólaló elmondta, hogy csak most tudta meg, hogy lomtalanításhoz évente egyszer térítésmentesen lehet konténert rendelni a Város Szolgáltatótól, szerinte ezt jobban kellene hirdetni.
A focipálya környéke is elhanyagolt a lakók szerint, tele van törmelékkel, nyáron parlagfűvel, ha pedig esik, megáll rajta a víz.
A polgármester elmondta, hogy a szelektív hulladékgyűjtés ilyen formában nem vált be, ezért hamarosan felszámolják ezeket a szigeteket, és helyette a zsákos szelektív gyűjtést szorgalmazzák. Megnézik annak lehetőségét, hogy a korábbi egy alkalom helyett kétszer szállítsák el a zöld hulladékot, de ennél jobb megoldás lenne a komposztálás.
Kőhegy
A lakók panaszolták, hogy rosszak az utak: agyagosak és csúszósak, néha tengelyig is elsüllyed az autó. Kérték, hogy a Városi Szolgáltató hozzon oda 1-2 teherautónyi zúzalékövet, amit az ott lakók elterítenének. Kérték azt is, hogy valahova állítsanak fel egy konténert, ahová lehozhatják a lakók a szemetet. Elmondták, hogy sok lakó állatokat (pl. disznókat) tart, amelyek rendszeresen kiszabadulnak, és tönkreteszik az utakat, kerítéseket.
Az egyik kőhegyi lakó elmondta, hogy amikor a hegyre költöztek, tisztában voltak azzal, hogy nem várhatják el azokat a szolgáltatásokat, amilyeneket a belterületi lakosok, ezért szeretnék saját erőből fejleszteni környezetüket, amihez kérik ehhez az önkormányzat jóváhagyását, és azt, hogy adójuk egy részét erre fordítsák. Sérelmezte, hogy a korábbi beépítési engedélyt, miszerint kéthektáros területen lehet építeni, szigorították, amellyel lehetetlenné tették az építkezést. Szerintük ha kéthektáronként épül egy ház, attól Kőhegy még nem válik olyanná, mint Pismány, s nem lesz zöldebb a város attól, hogy a külterületen megműveletlen szántók vannak, hiszen a lakók a kertjüket gondoznák.
A polgármester elmondta, hogy az adójóváírás helyett egy ún. vállalkozói 1+1 konstrukció bevezetését tervezik, a részleteit most dolgozzák ki. Kun Csaba hozzátette, korábban a Kőhegy a város éléskamrája volt, és a városvezetés azt szeretné, hogy a Kőhegy mezőgazdasági célt szolgáljon, ne pedig lakócélt, mert különben elindul egy olyan változás, melynek következtében a terület idővel megállíthatatlanul átalakul.
Kishíd, temető, iránybusz, rendeletmódosítás
A szigeti kishíddal kapcsolatos kérdésre a polgármester elmondta, hogy a felvetés aktualitását az adja, hogy Szigetmonostor nemrégiben pert nyert az állammal szemben, és a Megyeri híd addig nem kaphatja meg a végleges forgalomba helyezési engedélyt, amíg a híd meg nem épül Szigetmonostor és Szentendre között. Hozzátette, hogy egyeztetni fog a szigetmonostori polgármesterrel a híd helyszínéről, ami egyelőre nyitott kérdés.
A kőhegyi temetőre vonatkozó kérdésre azt válaszolta, hogy egyelőre nincs szükség új temetőre, mert az üzemeltető szerint van még hely a Sztaravodai úti köztemetőben.
A Vasúti villasori lakók felvették, hogy nagy segítség lenne számukra egy iránytaxiként közlekedő kisbusz működtetése, ami Budakalászon nagyon bevált. A polgármester jó ötletnek tartotta, és megígérte, hogy tanulmányozzák a budakalászi példát.
Egy lakó egy 2011-es rendelet megváltoztatását kérte, amelyre hivatkozva csak úgy adnak építési engedélyt, hogy a tulajdonosnak saját költségén kell kiméretnie az önkormányzat által elvett mintegy ötméteres telekrészt.
Végezetül Maholányi Pál javasolta, hogy a Kőhegy – mivel a város meghatározó területe – jelenjen meg valamilyen formában a belvárosban. Elmondta, a turistaút mellett van egy nagy szikla, amit a Kálvária téren lehetne elhelyezni, és egy tájékoztató táblával informálni a gyereket, turistákat a Kőheggyel kapcsolatos tudnivalókról, és mellé lehetne ültetni Szentendrei rózsát. Végül köszönetet mondott a Kálvária téri közvilágítás korszerűsítéséért és a Bükkös-patak kotrásáért.