2022. szeptember 30., 13:49
Az egekbe emelkedett energiaárak következtében az ország összes önkormányzatához hasonlóan Szentendre is komoly finanszírozási gondokkal küzd. A figyelem középpontjában egyebek mellett az uszoda működése áll, különösen azt követően, hogy a tankerület hivatalosan is bejelentette, kivonul a régió, és így a szentendrei gyerekek úszásoktatásának finanszírozásából. Összefoglaló a szeptember 29-én tartott rendkívüli képviselő-testületi ülésről.

Az uszoda igazgatója és a város vezetői több javaslatot is készítettek a V8 jövőjével kapcsolatban. Az egyik szerint a megnövekedett energiaárak miatt a szauna és a wellness szüneteltetésével az uszoda működtetése a jelenlegi színvonalon a negyedik negyedévben hozzávetőlegesen 140 millió forintból biztosítható. Ez azt jelenti, hogy az év utolsó három hónapjában 93 millió forint plusz támogatást kellene biztosítani az önkormányzatnak.

V8: a középtávú döntést októberben hozzák meg a képviselők

A másik elképzelés szerint október elsejétől az uszoda működését december 31-ig szüneteltetnék, azonban ennek a költsége is plusz 79 millió forintos önkormányzati terhet jelentene az év végéig, mert az épületet továbbra is temperálni kellene a benne lévő bérlemények miatt. Az elképzelés szerint a munkatársakat is megtartanák, a szociális megfontolások mellett az újranyitás zavartalanságát is biztosítandó.

A működtetést elősegítendő az uszodát használó sportegyesületek vállalták, hogy az eddig fizetett bérleti díjat 70 százalékkal megemelik. A testület azzal is támogatta az uszoda további működésének lehetőségét, hogy úgy döntöttek, az intézmény fűtését biztosító Városi Szolgáltató, bár emelkedtek a költségei, annak a fűtési alapdíjra eső összegét nem emeli a V8 felé, azaz marad az eddig is fizetett összeg.

A vitában elhangzott, hogy amennyiben az energiaárak drasztikus emelkedése nem következett volna be, az uszoda gazdálkodását értékelve a fennállása óta legsikeresebb évről beszélhetnénk.

Pál Gábor képviselő azt javasolta, hogy legalább november végéig maradjon nyitva az intézmény, mert vannak fontosabb szempontok az anyagiaknál, kiemelten a gyermekek úszásoktatási lehetőségének biztosítása és a munkahelyek megőrzése. Szűcs Katalin képviselő ezzel szemben úgy érvelt, most bármennyire is fáj, a törvényi előírások miatt nem lehet eltekinteni az anyagi szempontoktól.

Dr. Schramm Gábor jegyző felhívta a figyelmet arra a törvényességi problémára, hogy sem az egyik, sem a másik megoldáshoz nem áll rendelkezésre a megfelelő költségvetési fedezet.

Laárné Szaniszló Éva Fidesz-frakcióvezető a jegyző hozzászólásához kapcsolódva fogalmazta meg az álláspontjukat: a forrás ismeretének hiányában nem támogatják az uszoda nyitva tartását.

(A bekezdést a szavazati arányokra vonatkozó kiegészítéssel frissítettük 2022. október 6-án – a szerk.) A testület végül a helyszínen kidolgozott harmadik javaslatot támogatta egyhangúlag, a tíz jelenlévő képviselő, köztük két fideszes is úgy döntött, hogy az önkormányzat október hónapban biztosítja az uszoda működéséhez szükséges összeget, amely jelenleg is rendelkezésre áll a költségvetésben. Továbbá felkérték az uszoda igazgatóját, dr. Juhász Lászlót, hogy készítsen számításokat arra vonatkozóan, mekkora költséggel járna az önkormányzat számára, az intézmény teljes körű bezárása november 1-vel, illetve december 31-vel, illetve ezeket állítsa szembe annak a működtetésnek a költségeivel, amikor a wellness és a szauna szünetel, de az uszoda fogadja a látogatókat.

Elvesztegetett évtized

A Rezsinövelés miatti Operatív Törzs tevékenységéről szóló beszámoló tárgyalásakor a polgármester elmondta, az önkormányzatnak azért kell most nagyon fontos döntéseket hozni, mert a Fidesz vezette kormány elvesztegette az elmúlt tíz évet, nem alakította át az ország energiafelhasználási szerkezetét, és mostanra komoly válságba került az ország. Az önkormányzat minden észszerű takarékossági intézkedést megtesz ugyan, de még akkor sem tudja kifizetni a jelenlegi árakon – sem az érvénytelennek nyilvánított közbeszerzésen kapott 17,5-szeres, sem a legutóbbi 26-szoros – gázszámlát, ha az összes intézményét bezárja. Hozzátette, mostanáig hiába vártak az önkormányzatok a  kormány határozott és konkrét intézkedéseire, miként lehetne túlélni ezt a válságot, ilyenekről eddig nem érkezett hír.

Fülöp Zsolt arra kérte a képviselőket, hogy mindenki mondja el, miként látja a jelenlegi helyzetet. Reményét fejezte ki, hogy a Fidesz-frakció tagjai eljuttatják az üzenetet a kormánynak, hogy várják a hatékony intézkedéseket; illetve hogy a kormány leül az önkormányzatok képviselőivel, szakértőkkel, a tudományos akadémia szakembereivel megoldást találni erre a soha nem látott válságra. Rövid, közép és hosszú távú, világos elképzelések kidolgozására van szükség a kilábaláshoz. Álláspontja szerint a kormánynak kötelessége forrást biztosítani az önkormányzatok számára az energetikai korszerűsítésekre, akár az uniós pénzek átcsoportosításával is. Annál is inkább, mert az év elején a költségvetés megszavazásakor arról volt szó, hogy nincs gond az energiaellátással és árakkal. Még nyár elején is azon nevetgélt – emlékeztetett – a Fidesz néhány vezetője, hogy Nyugat-Európában korlátozásokról beszélnek.

Augusztusban jött a feketeleves

Aztán augusztusban jött a feketeleves, aminek a levét most isszák az emberek és a vállalkozások mellett az önkormányzatok is. A polgármester feltette a kérdést a Fidesz-frakció jelenlévő képviselőinek, hogy mi a véleményük arról, hogy az állam által meghatározott 26-szoros áron akar szerződni az önkormányzattal a szolgáltató? Hozzátette, soha nem volt akkora a világpiaci ár, amennyit az állami szolgáltató kér a földgázért cserébe. Kiemelte: a közbeszerzésen kapott 17,5-szeres ár elutasítását követően azzal nyugtatták az önkormányzatot, hogy majd bekerül a „basic” csomagba. Ott azonban a megajánlott ár 26-szorosa a tavalyinak. Majd feltette a kérdést: miért éppen a legmagasabb áron állapította meg a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) az árat? Hol van az olcsó orosz gáz? A kérdés annál is inkább égető, mert  nemcsak Szentendre és nemcsak az önkormányzatok mennek tönkre, hanem az ország. (Az MVM időközben reagált az országos figyelmet keltett szentendrei hírre és csökkentette az árat. Részletek a cikkünkben – a szerk.)

Magyar Judit alpolgármester szerint szürreális a helyzet. Most is azt gondolja, mint amit a rezsiemelés bejelentésekor, hogy ha nem segít a kormány,  akkor ezzel vége a magyar önkormányzatiságnak. Akkora a probléma, hogy legfeljebb az idei évet illetően lehet a megoldáson gondolkodni, a kifizethetetlenül magas  energiaköltségek miatt a jövő év tervezhetetlen.

Lang András arról beszélt, a mostani helyzetet súlyosbítja, hogy a 12 éve kétharmaddal, majd rendeleti kormányzással működő Fidesz-kormány teljesen kivéreztette az önkormányzatokat – a személyi jövedelemadó, a súlyadó és egyéb források elvonásával –, hogy nem tudnak hova lépni , hogy enyhítsék a válság terheit. Kifejtette, valakik nagyon meggazdagodnak ezen az országon, hiszen hamis a kormány magyarázata, hogy a magyar tőkésosztály megteremtése a cél, miközben  a gázszerelő és a vej lesz egyre gazdagabb. „Ha Gyurcsány Ferenc gázszerelőjéről lenne szó, együtt tüntetnénk a jelenség ellen…” – érvelt a demokratikus normákat felszámoló politika ellen.

Miért nem veszik el az energiaszektorban keletkezett extraprofitot?

Szűcs Katalin szintén a Fidesz-frakció véleményét hiányolta, választ szeretett volna kapni arra, egyetértenek-e azzal, ami az országban folyik, nevezetesen a porhintésről: egyesek gazdagodnak, miközben a közösségi szolgáltatások finanszírozás híján lassan leállnak. Majd kérdéseket tett fel. Mi a Fidesznek mint közösségnek a válasza erre a jelenségre? Mi a magyarázata, hogy drágábban kapjuk a gázt, mint a világpiaci ár? Miért nem veszik el az energiaszektorban keletkezett extraprofitot? Kiemelte, nem most kellene elkezdeni a takarékoskodni, hanem tíz évvel ezelőtt kellett volna erre ösztönözni az Orbán-kormánynak a társadalmat. Majd hozzátette, mindezen felelősség elől nem menekülhet el a kormány.

Pilis Dániel alpolgármester elmondta, amikor az állami földgázszolgáltató által ajánlott „basic” csomagban 2600 forinton kaptunk árajánlatot, akkor a világpiaci ár 663 forint volt. Semmiféle hivatalos magyarázatot nem kaptunk arra, hogy mi ennek az oka. Arra is emlékeztetett, hogy 2019-ben a lakossági áramár 36-37 forint volt, miközben a világpiaci ár 20 forint körül járt, vagyis akkor a „rezsicsökkentett” ár magasabb volt a világpiaci árnál. Hiányolta az energiatakarékossági programokat is, illetve azok jövőbeli szükségességéről beszélt. Amellett érvelt, hogy ezekben a kérdésekben, ezeken a területeken szélesíteni kell az  önkormányzatok hatáskörét.

Laárné Szaniszló Éva kikérte magának a személyeskedő hangnemet, ahogyan véleménye szerint a hozzászólásra ösztönözték.

A polgármester elmondta, semmiféle személyeskedés nem volt abban, hogy a Fidesz-frakció vezetőjének a véleményét kérte, például abban a kérdésben, hogy miként fogják kifizetni az 1,26 milliárd forintos gázszámlát?

Pál Gábor arról beszélt, hogy Európában valamilyen módon mindenütt korlátozták az energiaárak emelkedését, nálunk pedig 17,5-szeres és 26-szoros drágulás volt, amire nincs magyarázat. A kormányzat azon rezsi intézkedéseire sincs máshol példa, amelyekkel a lakosságot, a vállalkozásokat hozza lehetetlen helyzetbe, az önkormányzatokat pedig egyenesen kivégzik.

A rezsicsökkentés félrevezette az embereket és nem ösztönzött takarékosságra

Helyes Imre szerint a rezsicsökkentés félrevezette az embereket, egyrészt mert drágábban kapták az energiát, mint a világpiaci ár, másrészt pedig elhitette velük, hogy semmiféle teendőjük nincs a fogyasztás csökkentése érdekében. Arra is felhívta a figyelmet, hogy nem nagyon van eszköz az önkormányzat kezében, mert a költségvetés háromnegyedét időarányosan már felhasználták az intézmények.

Drávucz Zsolt arra hívta fel a figyelmet, nagy baj, hogy amikor az uniós energiahatékonysági pályázatok megnyíltak, akkor nálunk a lakosságot kizárták ezekből a pályázatokból, csak a közintézmények pályázhattak. Minden bizonnyal azért, hogy központi kézben maradhassanak a források.

Boda Anikó nehezményezte, hogy a Fideszt és a kormányzatot bírálatok érik, szerinte nincs helye az országos politikának a testületi ülésen. Félrevezetőnek nevezte, hogy az előterjesztés szerint tragikusan emelkednek az emberek kiadásai. A saját rezsiszámláit idézve elmondta, hogy azok gyakorlatilag alig emelkedtek, mert az átlagfogyasztásig támogatja az árat a kormány. A mostani helyzetről véleménye szerint nem a kormány tehet, az tőle független okokból következett be. Arról is beszélt, várjuk meg, miről dönt a kormány, hiszen elhangzott egy ígéret, hogy segítenek az önkormányzatokon. Az iparűzési adó ügyében is kaptunk kompenzációt.

Évekig többet fizettünk a rezsiért, mint a világpiaci ár

Pilis Dániel felhívta Boda Anikó figyelmét, hogy neki mint képviselőnek tisztában kellett lennie azzal, hogy 2014 és 2019 között magasabb volt a lakosság által fizetett rezsitámogatott energiadíj, mint amennyiért piaci áron az önkormányzat beszerezte az energiát.

Lang András elmondta, az ország helyzetét is figyelembe kell venni, amikor helyi dolgokról tárgyalunk. Tudni kell, hogy az államadósság kétszerese a 2010 márciusinak, hogy a forint hét forintot gyengült az euróval szemben csak a testületi ülés alatt, mert a piac így árazza a jelenlegi magyar helyzetet, az IMF pedig már kétszer tárgyalt a magyar kormánnyal. Ezért nyugtalan az ember, hogy ilyen helyzetben mi lehet a megoldás. Hiszen a kormány hiába szeretne segíteni, ha nem tud, mert a technikai államcsőddel birkózik éppen.

Laárné Szaniszló Éva képviselő szerint is eljött az igazság pillanata, csak másként: abban az értelemben, hogy ők mindig felvállalták a Fideszt, a polgármester viszont azt állította, független, ami szerinte nem igaz, hiszen „Márki-Zay Péter kezét szorongatta” a kampány alatt. Azt kérdezte a polgármestertől, miért nem írta alá a földgázbeszerzéssel kapcsolatos szerződést márciusban? Miért nem tárgyalt a Cyeb Energiakereskedő céggel az ingyenes led lámpacsere ügyében?

Fülöp Zsolt válaszában felhívta a figyelmet, hogy ha a kormány a családokat segíti, akkor figyelembe kellene venni, hogy az emberek önkormányzati intézményekbe járnak ügyet intézni, adót fizetnek a költségvetésbe, amit aztán a kormány kénye-kedve szerint oszt el. A hiányolt márciusi aláírás kapcsán elmondta, fogalma sincs miről beszél a képviselő, már csak azért sem, mert neki nincs önálló hatásköre ilyen ügyekben, az testületi jogkör. Feltette a kérdést, miért kellett volna márciusban egy akkor még számunkra kedvező szerződés helyett újat kötni?

Magyar Judit hozzátette, a Cyeb ügyben teljes a félreértés, hiszen a cég a lakosságnak biztosította volna a led égő cserét, nem az önkormányzatnak vagy intézményeinek. Az pedig, ami a közösségi médiában terjed – hogy kérjenek bocsánatot a Cyebtől és majd akkor olcsón jutunk gához – teljesen nonszensz. Hiszen ha a Cyeb valóban jó ajánlatot tud tenni földgáz szállítás ügyében, vajon miért nem jelentkezett a közbeszerzésre. Persze hamarosan itt lesz a lehetőség, hogy megtegye, hiszen ismét kiírják a közbeszerzési eljárást.

Energiatakarékossági tervek az intézményeknél

A képviselők egyéb ügyekben is döntöttek. Így arról, hogy a rezsiválság kezelésében a kötelező feladatok elsőbbséget élveznek az alábbi sorrendben:

  1.                   gyermekintézmények: bölcsőde és óvodák
  2.                   szociális és egészségügyi közszolgáltatások
  3.                   hivatal működése
  4.                   közművelődés
  5.                   kulturális területek.

A polgármestert pedig felhatalmazták, hogy az önkormányzati  cégeket és intézményeket kötelezze saját, a Rezsinövelés miatti Operatív Törzzsel (ROT) egyeztetett, rövidtávú energiamegtakarítási terveik végrehajtására. A végrehajtott intézkedésekről pedig 2022 novemberétől kezdődően a  képviselő-testületi üléseken beszámoljon. Továbbá, hogy a rezsiválság miatt szükséges takarékoskodásra való tekintettel adja utasításba, hogy polgármesteri jóváhagyás szükséges a cégeknél és intézményeknél a nettó 200 ezer forint  feletti beszerzések esetében, amely értékhatár a Városi Szolgáltató Nonprofit Zrt. esetében  nettó 1 millió forint.

Az is eldőlt, hogy a Szentendrei Civil Házat a fűtési idényre kiterjedően (a 2022. október 15. és 2023. április 15. közötti időszakra vonatkozóan) bezárják.

A képviselők felhatalmazták polgármestert a Szentendrei Energia Közösség létrehozásának előkészítésére, a szakmai partnerekkel való kapcsolatok kiépítésére, Szentendre polgárai számára bekapcsolódási lehetőségek kialakítására, az energia közösségek hazai és nemzetközi tapasztalat cseréjében való aktív részvételre. Ugyancsak döntés született arról, hogy minden intézmény esetében haladéktalanul elő kell készíteni a hosszú távú megoldást szolgáló energetikai korszerűsítési terveket.

Módosult a beszerzési szabályzat

A fokozódó energiakrízis miatt módosították a beszerzési szabályzatot is, amelynek hatálya alá a nettó 500.000 forint feletti beszerzések tartoznak. A kialakult energiakrízis miatt az önkormányzat felülvizsgálja az energiafelhasználását a hatékonyabb energiagazdálkodás érdekében. Energiakorszerűsítési beruházásokat készítenek elő, illetve terveznek kivitelezni. A jelenlegi piaci körülmények között az energiafelhasználás mérésével, korszerűsítésével kapcsolatos termékek, szolgáltatások árai a piaci kereslet emelkedése miatt gyorsan változnak, ezért az önkormányzatnak érdeke, hogy egy-egy kedvező ajánlat esetén mihamarabb szerződést kössön. A szabályzat szerint lefolytatott eljárás ezt a folyamatot lassíthatja, megakadályozhatja a gyors reagálást, a kedvező szerződéskötést. Ezért 2023. június 30-ig az energiahatékonysággal kapcsolatos beszerzéseket a szabályzat hatálya alól kivették, bízva abban, hogy jövő júniusra a helyzet stabilizálódik, és ezt követően a szabályzat előírásainak megfelelően a megszokott eljárási rend szerint lehet majd a beszerzéseket bonyolítani.

Az Izbégi csapadékvíz-elvezetés beruházáshoz további nyolcmillió forintot biztosít az önkormányzat, mert a Szentlászlói úton a Mária és a Forgách utca közötti szakaszon előre nem látott többletkivitelezési munkák keletkeztek, ezért a vállalkozó szerződésmódosítást kezdeményezett a vállalási díj emelését kérve. Az előre nem látható többletmunkák a Magyar Közút NZrt. által előírt fedvényterv kivitelezéséből, szintén a Közút által előírt ideiglenes jelzőlámpás forgalomirányításból, valamint a gázbekötések kiváltásából, védelembe helyezéséből fakadtak.

A Barackvirág utca csapadékvíz-elvezetéséhez kacsolódó esőkert kivitelezése egyelőre elmarad, mert a kivitelezésre kiírt közbeszerzési eljárást a képviselő-testület szeptemberi ülésén ugyan eredményesnek nyilvánította, azonban a nyertes Deponátor Kft. a jelentős áremelkedések miatt ajánlatát visszavonta. A másik ajánlattevő, a Fortisép Kft. pedig a hiánypótlást mulasztotta el. Ezért a képviselők törölték a szeptemberi határozat esőkert létesítésére vonatkozó második részét.

A rezsinövekedés miatt meghosszabbították a téli igazgatási szünetet és a pénteki napokon home office-t vezetnek be október 15-től. A 2022. évi téli igazgatási szünet 2022. december 22-től 2023. január 2-ig tart. Az igazgatási szünet időtartama alatt az ügyfélszolgálat kivételével a hivatal zárva lesz. Az igazgatási szünet ideje alatt a foglalkoztatottaknak rendes szabadságot kell kivenniük.