A június 30-i lakossági fórum óta eltelt idő történései

A június 30-i lakossági fórum óta eltelt idő történései

2020. június 30-án tartottunk a Városházán egy lakossági fórumot, ahol a fő téma Pannóniatelep forgalomszabályozása volt. Az eltelt 2 és fél hónapban többször egyeztettem a rendészet munkatársaival, közlekedési szakértőkkel annak érdekében, hogy megtaláljuk az itt élők számára a legkedvezőbb megoldást.

• A fórumon elhangzott kérésnek megfelelően kikerült a Rózsa utca -Irányi D. utca és a Rózsa utca-Gyöngyvirág utca sarkára egy-egy jobbra kanyarodni tilos (kivéve kerékpárral) tábla és megkezdődtek a tábláknak érvényt szerző ellenőrzések is. A tábla kihelyezése után érezhetően csökkent a Kőzúzó utca felől érkező átmenő forgalom.

• Az eltelt időben ajánlatot kértünk az Irányi Dániel utcában szabályszerűen történő parkolás lehetőségeinek megvizsgálására, a műszaki tartalom meghatározására 2021-ben induló tervezésre, hogy lássuk, mekkora anyagi forrás szükséges ahhoz, hogy várakozó helyek létesüljenek a területen, és egyáltalán mik a lehetőségeink. Ahhoz, hogy a lakó-pihenő övezet várakozásra vonatkozó törvényi szabályozását teljesíteni tudják az itt élők, nem elegendő
egy utcában kialakítani parkolóhelyeket. Egyrészt azért nem, mert a távolabbi utcákból nem fognak a lakók a kijelölt helyen megállni, másrészt azért nem, mert egy utcában nem biztosítható elegendő számú parkolóhely.

Megjegyzem, hogy a jelenleg hatályban lévő törvényi és rendeleti szabályozás értelmében az önkormányzatnak nem kötelessége parkolóhelyek biztosítása. A gépjárműtulajdonosnak a feladata a telkén való parkolás megoldása.
(OTÉK 42§ (2) bekezdés (253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről és a SZÉSZ (SZENTENDRE ÉPÍTÉSI SZABÁLYZATA):38. A gépjárművek telken belüli elhelyezésére és a parkolókialakításra vonatkozó előírások 39. § (1) és (2) pontja)

Megértve azt, hogy nem minden lakó tudja a telkén való várakozást megoldani, és mivel nem cél a lakók bírságolása, más irányba kezdtünk el gondolkozni, úgy, hogy megtartsuk a lakó-pihenő övezet nyújtotta előnyöket, de a várakozásra vonatkozó szigorú szabályt kiküszöböljük.

Jelenlegi állapot:

• A tapasztalatok azt mutatják, hogy a közlekedők vagy nem ismerik (jól) a lakó-pihenő övezeti tábla jelentését, vagy figyelmen kívül hagyják, ezért saját érdekeiknek megfelelőn levágják az utat Pannóniatelepen keresztül a 11-es útra, vagy a 11-esről.
• Tényként kell kezelnünk azt a jelenséget is, hogy a lakó-pihenő övezet bevezetése óta eltelt több mint 10 évben Szentendre lakossága megnőtt, de nem történt ezzel párhuzamosan úthálózati fejlesztés.
• A városban lévő gépjárművek száma sokkal nagyobb, gyakran van dugó a 11-es úton és persze mindenki ütemesen szeretne közlekedni.
• Átalakult Pannóniatelep lakossága is, az itt élő családok esetében sem ritka a több gépjármű, ami miatt nem tudják a telken való várakozást megoldani.
• Bár kisutcás, kertvárosias jellegét tekintve Pannóniatelep klasszikus lakó-pihenő övezet, mégis az Irányi Dániel utcában található HÉV megálló és a Dózsa György út, mint szélső keretező út miatt nem biztosítható maradéktalanul az övezeti szabályozás teljes tartalma.
• Az átmenő forgalom ellenőrzése során a rendészet nem tekinthet el a jelenlegi szabályozás miatt szabálytalanul várakozó gépjárművek tulajdonosának megbírságolása.

Javaslat a megoldásra:
A cél az övezeti tartalom megőrzése, kivéve a várakozásra vonatkozó előírásokat, lehetőleg csökkentve az átmenő forgalmat és érvényt szerezve a sebesség- és súlykorlátozásnak.

A lakó-pihenő övezeti tábla négy másik közlekedési tábla tartalmát jelenti:
• mindkét irányból behajtani tilos tábla – kivéve célforgalom
• 20 km/h sebességkorlátozás
• 3,5 t súlykorlátozás – kivéve célforgalom
• várakozni tilos

Az egyeztetéseken az a javaslat született, hogy célszerű lecserélni a lakó-pihenő övezeti táblát 3 másik táblára
• mindkét irányból behajtani tilos, kivéve célforgalom (az ott lakók, odalátogatók a célforgalom)
• 30 km/h-ás sebességkorlátozási övezet (életszerűbb, betarthatóbb)
• 3,5 t súlykorlátozás – kivéve célforgalom

Reményeink szerint a tiltó tábla visszatartó ereje nagyobbnak bizonyul, a 30 km/h sebesség – ami az egész övezetre vonatkozik – életszerűbb és könnyebben betartható lesz, a súlykorlátozás pedig megmarad. Mivel külön tábla nem szabályozza, a lakók a törvényi szabályokat és a KRESZ szabályait betartva várakozhatnak saját telkükön kívül is.
Feltételezve, hogy a tiltó tábla rendelkezéseit többen betartják, és folytatva a megkezdett rendszeres ellenőrzéseket (a rendészet munkatársai a terület be- és kihajtó pontján kamerával rögzítik az autósok mozgását, mert az időbeli különbségből egyértelműen megállapítható, hogy az autós céllal hajtott be, vagy konkrét cél nélkül csak simán átment a területen), talán csökken a átmenő forgalom.

A tapasztalatokra építve egy későbbi időpontban értékelnénk az átmenő forgalom adatait és annak csökkentése érdekében a számadatok függvényében lépnénk tovább. Amennyiben a mostani szabályozás nem hozza meg a kellő eredményt az átmenő forgalom visszaszorításában, akkor van elképzelésünk a további szigorításra, átszervezésre. Ezek bármelyikének bevezetése hosszabb és költségesebb folyamat. A rendészet törvényszerű munkájának végzése miatt, hogy a most még szabálytalanul parkoló autósok bírságolása elkerülhető legyen, fontos meglépni a fentiekben javasolt változtatást.

Magyar Judit
önkormányzati képviselő