Az önkormányzat meghívására a Városházán rendezett első találkozón részt vettek a szentendrei Mentőszolgálat, Tűzoltóparancsnokság, a Volánbusz Zrt. és a DMRV Zrt. munkatársai.
A Magyar Közút képviselői elmondták, hogy még a nyáron szeretnék elkezdeni a kivitelezést. Szentendre területén a felújítás hét kilométeres szakaszt jelent. A rekonstrukció minimum egy évet vesz igénybe. A kivitelezésre vonatkozó feltételes közbeszerzési eljárást már elindították.
A korábbi tervekkel ellentétben Budapest felől kezdik meg a munkát, mert a HÉV-felújítás megkezdésének idejére – ami várhatóan 2023 júniusa –, a déli szakasznak készen kell lennie, hogy a HÉV-pótlóbuszok közlekedni tudjanak. A kivitelezést össze kell hangolni az ivóvízvezeték cseréjével is.
A Magyar Közút álláspontja szerint a DMRV munkálatai nem fogják késleltetni a 11-es út felújításának megkezdését, amint megkötötték a szerződést a kivitelezővel, azonnal elkezdik a munkát.
Ami már most látható, hogy a pályaszerkezet síkjába illeszkedő patakhidak felújítása igényli a legtöbb időt, akár két-három hónapot is igénybe vehet. Ezeken a szakaszokon félpályás lezárásokra kell számítani, alapvetően a kétszer egy sáv biztosítására van esély.
Elkerülhetetlen lesz, hogy alkalmanként éjszaka is dolgoznia kell a kivitelezőnek, mert a nyitott munkagödrös, az út teljes szélességének átvágásával járó munkákat máskor nem lehet elvégezni.
A forgalomterelés szempontjából három szakaszra osztható a felújítandó hétkilométeres útszakasz, a középső a Duna korzóval párhuzamos, a Duna korzótól északra és a Duna korzótól délre eső részre. A középső szakaszon a terelő útvonal a Duna korzó megnyitása lehet a forgalom előtt, de a másik két szakasznál ilyen megoldásra nincs lehetőség. A forgalom kezelésének legproblémásabb része a déli lehet, mert a Pomázi út nem alkalmas ennyi gépkocsi átvezetésére.
Az autóval közlekedők átterelésére a tömegközlekedésre korlátozott lehetőség van, mert csúcsidőben a HÉV kihasználtsága 100 százalékos, esetleg pótlóbuszok beállításával lehet a kapacitást bővíteni. Kérdéses, hogy a kishajójáratok sűrítése segíthet-e az autós forgalom csökkentésében. Forgalomtechnikai mérlegelés kérdése, hogy érdemes-e a buszsávot megtartani, ahol ezt a munkák lehetővé teszik. A Magyar Közút szakemberei szerint a kerékpáros forgalmat célszerű lenne tiltani.
A végleges forgalomterelési tervet a közbeszerzési eljárás során kiválasztott kivitelezővel fogják elkészíttetni.
Mintegy 3500 méter hosszan, a 11-es úttal párhuzamosan tervezik cserélni az ivóvízhálózatot, ami majd biztonságosabbá teszi a vízszolgáltatást. Az ivóvízvezetéket igyekeznek mindenhol kihozni a 11-es főút alól, így a vezeték – egy-két rövidebb szakasztól eltekintve – a járda alatt, vagy a járda és a főút közötti zöldterületen húzódik majd.
A munkát a Magyar Közúttal összehangoltan végzik. A kivitelezésre a feltételes közbeszerzési eljárást már elindították. (További részletek korábbi cikkünkben – a szerk.)
A felújítás idejére a Mentőszolgálatnak a város északi részére ki kell telepítenie két kocsiból álló egységet, mert ha egy időben két irányba kell kivonulniuk, akkor a leszűkített 11-es úton lévő gépkocsik számára nem lesz hely a félrehúzódásra. Ugyanezt a problémát vetette fel a Tűzoltóparancsnokság is, amelynek Visegrádig kell ellátni feladatát. A kétszer egy sáv problémát okozhat vonulás esetén – mondták.
A Volánbusz munkatársai elmondták, hogy amíg nem látták a terveket, addig nem tudnak ígéretet tenni a járatszám bővítésére. Ezek hiányában azt sem tudják megítélni, hogy a jelenlegi járataik, hogy tudnak majd közlekedni, például elfér-e egymás mellett két busz. Három sáv esetén a buszsáv fenntartását nem tartják szerencsésnek, mert ez az autósok körében ez nem lesz népszerű és ezért a balesetek kockázatát növelheti.
Az önkormányzat azt kérte a Volánbusztól, hogy a felújítás idejére indítson a városon belüli elektromos kisbuszjáratokat, ezzel is csökkentve az autósforgalmat. A Volánbusz ígéretet tett, hogy megvizsgálják ennek lehetőségét.
Az önkormányzat azt kérte a Magyar Közúttól, hogy a felújítás alatti forgalomtechnikai tervekben kerüljék a mellékutak terhelését. Az önkormányzat a Duna korzót csak a személygépkocsi- és az áruszállító kis tehergépkocsi-forgalom előtt nyitja meg hétköznapokon csúcsidőszakokban, hétvégén nem terelhető forgalom a Duna korzó felé. A korzón a kétszer egy sáv biztosításához szükséges át- majd visszaalakításokat a Közút vállalja. Az önkormányzat kérte, hogy a Magyar Közút gondoskodjon a gyalogosforgalom biztonságáról, alakítsanak ki több ideiglenes gyalogátkelőhelyet.
Az önkormányzat a Pomázi útra benyújtott pályázatára hivatkozva javasolta, hogy a 11-es főút rekonstrukciójával összehangoltan, annak megkezdése előtt célszerű lenne a Pomázi utat felújítani, ami terelőútként jól funkcionálhatna az útépítés időszakában.
A MAHART is meghívást kapott, de nem vett részt az egyeztetésen. Az önkormányzat a jártasűrítést szorgalmazza, ezért a hajózási vállalat illetékeseivel keresi a kapcsolatot.
Szentendrén helyszíni szemlét is tartottak pár nappal később a Magyar Közút munkatársai, Pilis Dániel alpolgármester, Jámbor Ferenc, a Rendészeti Igazgatóság igazgatója és az önkormányzat szakembereinek részvételével. Ez alkalommal a lehetséges terelési útvonalakkal kapcsolatos főbb problémákat, megoldandó feladatokat vették számba. Felmérték a szakaszos és ideiglenes terelések során igénybe vehető útvonalak állapotát, valamint áttekintették az ideiglenes forgalomtechnikai módosításokat, ezek forgalomra gyakorolt feltételezhető hatását.
A Duna korzó személyautó- és kisteherautó-forgalom előtti ideiglenes megnyitása érdekében meghatározták a kétszer egy sáv biztosításához szükséges átalakításokat (sávszűkítő szigetek, forgalomlassító küszöbök szabványosítása). Az önkormányzat ideiglenes gyalogátkelők kialakítását is kezdeményezte.
A Közút által felvetett további lehetséges terelő útvonalakat is megvizsgálták. Az önkormányzat álláspontja szerint azonban a mellékutakra – az ott élők nyugalmának megőrzése érdekében – nem terelhető a forgalom.
A bejárás során a szóba jöhető terelési útvonalak problématérképe kirajzolódott, amelyről további egyeztetésekre készülnek fel az önkormányzat és a Magyar Közút munkatársai.
A Magyar Közút a helyszíni szemle során felmért problémákkal kapcsolatban egy összefoglaló forgalomtechnikai javaslatcsomagot készített.
Álláspontjuk szerint a Duna korzón további szabványos ideiglenes gyalogátkelők kialakítására nincsen mód, mert annak tervezési és engedélyeztetési eljárására már nincs idő. A sávszűkítő szigetek, forgalomlassító küszöbök, szegélyek elbontását, majd az önkormányzat elvárásainak megfelelően visszaépítését a beruházás terhére elvégzik. A forgalomterelés időszakára egyebek mellett a Bükkös pataktól az autóbusz-parkolóig 30 km/órás sebességkorlátozás bevezetését és a 45 fokos parkolás megszüntetését javasolják, továbbá a kerékpáros nyom burkolati jeleinek felújítását.
A Pomázi út önkormányzat által szorgalmazott felújítására is kitér a Magyar Közút forgalomtechnikai javaslatcsomagja: eszerint a kivitelezőjük a beruházás terhére elvégzi az út teljes hosszában a kátyúzást, helyreállítja és stabilizálja a kijárt útpadkát.
A helyszíni szemlén a Magyar Közút jelenlévő munkatársai sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudták a korábban elhangzottakat, mely szerint a beruházás augusztusban elkezdődik. A forgalomtereléssel kapcsolatos egyeztetések tovább folytatódnak.
(Borítókép: Bellai László)