2023. június 19., 16:09

Nagy érdeklődés kísérte a városrész forgalmi rendjével foglalkozó lakossági egyeztetéseket. A már második éve tartó folyamatot várhatóan a képviselő-testület június 21-ei ülése lezárja, és a lakosság által leginkább elfogadható koncepcióterv alapján elkezdődhet a kivitelezés tervezése.

A június 1-jei lakossági fórumon bemutatott újabb koncepcióterv a forgalmi rend tervezésébe korábban be nem kapcsolódó lakók véleményét is integrálta. Néhányan örömmel üdvözölték az új koncepciótervet, amelyben a lakosság egy csoportja által preferált elképzelések köszöntek vissza, más résztvevők ugyanakkor úgy gondolják, hogy – az általános forgalomcsillapítást hatékonyan kezelő – korábbi tervekhez képest a jelenlegi terv rossz kompromisszum.

Ez a terv a forgalmi helyzetet lekövető és nem a növekvő forgalmat megelőzően kezelő terv – fejtette ki véleményét a koncepcióterveket készítő Szele András szakértő, aki prezentációjában arra is rávilágított, hogy a lakosság körében az általános forgalomcsillapítás ellenzői kerültek többségbe, így ehhez az állásponthoz kellett igazítani az újabb elképzeléseket.

A lakossági egyeztetések vitáinak középpontjában alapvetően az a konfliktus állt, hogy az átmenő forgalom súlyát viselő utcák lakói a forgalomcsillapítás átfogóbb, hatékony kezelését pártolták a forgalmi rend átalakításában, míg a forgalmi terhet jelenleg nem viselő utcák lakói a jelenlegi közlekedési lehetőségeik korlátozását látták a tervváltozatokban.

A fórumon elhangzottak olyan vélemények is, hogy korlátozni kellene a területen az utcai parkolást. Mások a 11-es főúthoz való csatlakozási lehetőségek javítását szorgalmazták, és a 11-esen kialakuló dugók miatt ismét felvetődött a Dunakorzó időszakos megnyitása a forgalom előtt. Voltak olyan észrevételek is, amelyek majd a kiviteli tervekben érvényesíthetők: például a forgalomlassító terelőelemek elhelyezése vagy a gyalogátkelők pontos helyének meghatározása.

Szele András véleménye szerint a Vasúti Villasor és környékén a forgalom további növekedésére lehet számítani, de a terület forgalmi problémái akkor lesznek hatékonyan kezelhetőek, ha társadalmi többsége lesz a forgalomcsillapítást pártolóknak.

A jelenlegi lakossági állásponthoz igazított rövidtávú koncepcióterv szerint:

  • A terület minden utcájában alapvetően 30 km/óra sebességkorlátozás lesz, kivéve a Vasúti Villasort, ahol a megengedett sebesség 40 km/óra.
  • Egyes utcaszakaszokon 20 km/óra (Harkály és Pipacs utcák) sebességkorlátozás lép életbe.
  • A Szatmári utcát a Vasúti Villasor felé egyirányúsítják az itt lakók határozott kérésének megfelelően.
  • A Tómellék utcában a 30 km/óra sebességkorlátozás betartatását terelőelemekkel biztosítják.
  • Az Acél utcába a 3,5 t össztömeget meghaladó tehergépkocsik behajtását tiltani fogják.
  • Több helyen alakítanak ki gyalogátkelőhelyet, így a Mathiász utca Római Sánc utcák torkolatában és a Dr. Nagy Lajos utcánál.
  • Közúti biztonsági tükröket helyeznek ki a Római Sánc és a Mathiász utcák sarkán, valamint a Vasúti Villasor-Kőzúzó utca csomópontban.

Pilis Dániel alpolgármester összefoglalójában elmondta, hogy nagyon örül a nagyfokú érdeklődésnek és részvételnek, ami a forgalmi rend közösségi tervezését kísérte. Eddig nem volt példa a városban arra, hogy forgalmi rend átalakítását ilyen kiterjedt előkészítő munka, társadalmi egyeztetés előzte volna meg.

A Vasúti Villasor és környékének a növekvő forgalom okozta problémáit korábban nem oldották meg, nyilván ezért kapta két évvel ezelőtt a Városrészi Költségvetés programban a forgalmi rend újragondolása a legtöbb szavazatot.  A városvezetés számára fontos volt, hogy minél több vélemény felszínre kerüljön és ezért több lehetőséget biztosított a lakóknak, hogy elmondják álláspontjukat.

Nagyon szépen köszönöm mindenkinek, aki elmondta, leírta a véleményét és hozzájárult ennek a koncepciónak a kidolgozásához – zárta a fórumot az alpolgármester.

A június 1-jei fórumon elhangzottak alapján elkészült a képviselő-testület elé kerülő előterjesztés, a határozati javaslatban két döntési lehetőség szerepel. Ha megszületik a döntés, akkor elkezdődhet a forgalomtechnikai tervek kidolgozása, majd ennek alapján a kivitelezés.