Fülöp Zsolt polgármester bevezetőjében azt hangsúlyozta, hogy a felújítás alatti közlekedési nehézségeket csak együttműködéssel és az információk gyors megosztásával lehet enyhíteni. Ennek a szoros együttműködésnek és információmegosztásnak létre kell jönnie mind a települések, mind a kivitelező, illetve valamennyi érintett cég között, mind a lakosság körében. Ebben különösen fontos, hogy az aktuális forgalmi helyzettel tisztában legyenek a közlekedők, ezért a város azt tervezi, hogy a 11-es néhány pontján kamerát helyez ki, és interneten láthatóvá teszi a forgalom pillanatnyi állapotát. A közösségi közlekedés járatsűrítése mellett (melybe a MAHART-ot is bevonnák), mindenképpen szükség lesz arra is, hogy a lakosság kialakítsa a „telekocsis” autós közlekedést – mondta a polgármester. Bevezetőjét azzal zárta, hogy ezeket az egyeztetéseket majd rendszeresíteni kell, amikor már meglesz a Magyar Közút kivitelezője.
- Magyar Közút Pest megyei igazgatója, Magyari László megköszönve a város együttműködését a beruházással kapcsolatos széles körű tájékoztatásban elmondta, hogy a projekt már a közbeszerzéssel foglalkozó kollégáknál van, és rövidesen elindítják a feltételes közbeszerzési eljárást.
- Úgy prognosztizálják, hogy a nyár végén elkezdődhet a kivitelezés, ami várhatóan 15 hónapot vesz igénybe, 2023 év vége előtt mindenképpen be akarják fejezni a munkát.
- A forgalomterelés tekintetében arra törekszenek, hogy a lehető legtöbb sávon lehessen közlekedni, de az már most látható, hogy a pályaszerkezet síkjába illeszkedő patakhidak felújításánál félpályás lezárásra lesz szükség, ami akár hónapokig is fennállhat.
- Ahol a jelenlegi 2×2 sávból három megtartható, ott megpróbálják mindhármat a közlekedők számára biztosítani – alkalmasint egy buszsáv kialakításával.
- Kivitelezés és forgalomterelés szempontjából három szakaszra osztották a felújítandó útszakaszt, a legkedvezőbb a középső, a Duna korzóval párhuzamos szakasz, mert itt terelhető a forgalom a korzóra. A korzótól északra eső szakasz eleve csak kétsávos, a korzótól délre eső szakasz ugyan négysávos, de ott meg a csomópontok alakítása fogja szűkíteni a forgalom számára a helyet.
- A kivitelezést bonyolítja, hogy a DMRV a felújítással párhuzamosan végzi az ivóvízhálózat cseréjét, de folyamatosan egyeztetik a terveket, a Vízmű már augusztus közepén kezdené a munkát.
- Azt tervezik, hogy több munkaterületet fognak egyszerre átadni kivitelezőnek, azt kérve, hogy – a forgalom legkisebb akadályoztatása mellett – több szakaszon kezdjék meg párhuzamosan a munkát, hogy minél gyorsabban haladjon a felújítás.
- A felújítás alatt a forgalom kezelhetősége alapvetően attól függ, hogy mennyire rendeződnek át a közlekedési szokások, az autósok mennyire tudnak átszokni a tömegközlekedésre, illetve a tömegközlekedés kapacitása mit bír el.
- Magyari László hangsúlyozta, hogy a jelenlegi kétszer két sávon zajló mintegy ötvenezres napi forgalomnak csak mintegy a felét lesz képes elvezetni a felújítás alatti kétszer egy sáv, az áthaladási idő ezen a hét kilométeres szakaszon jelentősen megnövekszik.
(A Magyar Közút terveivel kapcsolatos további részletek korábbi cikkünkben >>)
Vitályos Eszter országgyűlési képviselő azt hangsúlyozta, hogy minden közlekedési nehézség ellenére örülni kell ennek a beruházásnak, hiszen az utóbbi évek egyik legnagyobb beruházása a régióban. Azt is hozzátette, hogy szűkösek a források és nagyon sokan pályáznak útépítésre. Megígérte, hogy minden érintett hatóságot, intézményt megkeresve mindent megtesz a felújítás leggördülékenyebb lebonyolítása érdekében. Ugyanakkor azt is elmondta, hogy nagyon nehéz időszakot élünk, ezért minden állami beruházást egyenként felülvizsgálnak. – „Ezzel nem akarom azt mondani, hogy itt is elképzelhető, hogy a beruházás egy későbbi időpontban kerül megvalósításra, de azért jó, ha a fejünkben van, hogy több ezer projektet fog átnézni az Építési és Beruházási Minisztérium. Örüljünk, ha ez a projekt úgy tud megvalósulni, és akkor, amikor számítunk rá” – mondta a képviselő asszony. Arra a kérdésre, hogy ez eldől-e augusztusig, Vitályos Eszter úgy vélte, hogy igen. A Magyar Közút Pest megyei igazgatója ehhez hozzátette, hogy tőlük már bekérték a beruházás terveit, és a Minisztérium illetékesei azt kérték, hogy folytatódjon a projekt előkészítése.
Tahitótfalu polgármestere, Sajtos Sándor a szigetmonostori és tahitótfalusi katasztrófavédelmi szervek megerősítésének fontosságára hívta fel a figyelmet az élet és vagyonvédelem érdekében. Közlekedési szempontból a tervezett iskolai hajójárat megvalósítását szorgalmazta, illetve a jelenleg magánkézben lévő komp helyzetének üzembiztos működésére is megoldást kell találni, mondta.
Molnár Zsolt, Szigetmonostor polgármestere ugyanakkor a dunakeszi komp üzemidejének bővítését tartotta fontosnak megemlíteni, mert szerinte a forgalom jelentős része áttevődhet ide, de jelenleg nincs kapacitás és tőke ennek fejlesztésére. Továbbá javasolta, hogy Szentendrén a rév és HÉV között buszjáratot indítsanak.
Pócsmegyer polgármestere, Németh Miklós a lépcsőzetes iskolakezdés bevezetését, valamint a SZEI nyitvatartási idejének a közlekedési lehetőségekhez való igazítását javasolta. A lépcsőzetes iskolakezdés kapcsán Fülöp Zsolt elmondta, hogy a nem-állami iskolák esetében ez már működik, és a tankerülettel már egyeztettek erről, elvileg lesz lehetőség az iskolakezdési időpontok összehangolására.
A hajójáratok sűrítésével kapcsolatban Vitályos Eszter megjegyezte, hogy a MAHART három személyszállító hajót be tud állítani: reggel Budapest irányába, délután Szentendre irányába.
Budakalász alpolgármestere, Forián-Szabó Gergely az időpont és az ütemezés iránt érdeklődve megjegyezte, hogy nem szeretnék túl korán meglépni a a potenciálisan menekülőúttá váló mellékutak védelmét szolgáló intézkedéseket.
Gulyás Anita, a Szentendrei Rendőrkapitányság rendőr alezredese arra hívta fel a figyelmet, hogy a hátsó Pomázi úton gyakoriak a balesetek, nagyobb kétirányú forgalom lebonyolítására az út alkalmatlan. Erre válaszolva Magyari László elmondta, hogy javítják az utat, kátyúzni fognak, illetve rendbe teszik az útpadkát, az út melletti növényzetet. De nem tekintik hivatalosan kijelölt terelőútvonalnak, abban bíznak, hogy a nagyobb forgalmi hullámok változó irányban fognak megjelenni.
Pomáz főépítésze, Balázs Adrienn az iránt érdeklődött, hogy hogy Pomáz városa kaphat-e valamilyen kompenzációt, hiszen az úthálózata a megnövekedett forgalom miatt tönkre megy. Magyari László elmondta, hogy a projekt költségvetésének terhére erre nincs lehetőség.
A Volánbusz képviselői elmondták, hogy mind a buszpark, mind a személyzet tekintetében képesek lennének járatsűrítésre, de ez a finanszírozástól függ, ehhez megrendelésre lenne szükségük.
Magyari László kérte, hogy a tömegközlekedéssel kapcsolatban felvetődött javaslatokat küldjék meg a Magyar Közútnak, kisebb költségű ügyeket be tudnak építeni a projekt költségvetésébe, a nagyobbakra megpróbálnak finanszírozást találni az illetékes minisztériumoknál.
Arra a kérdésre, hogy a 11-es főút felújítása eredményez-e érdemi kapacitásnövekedést, a Magyar Közút Pest megyei igazgatója azt válaszolta, hogy „jobb állapotot kapunk, de csodára nem számíthatunk… A csúcsidejű terhelést megszüntetni fizikailag lehetetlen.” A tervekben több olyan módosítás szerepel, ami lehetővé teszi a két sáv folyamatos haladását, az önkormányzat számos csomópontra vonatkozó átépítési javaslatát beépítették a tervekbe. Ahol csak lehetett megtiltásra kerültek a balra kanyarodási lehetőségek, de a közintézmények, iskolák megközelíthetősége miatt ezt nem lehet teljesen kiiktatni.
Az egyeztetés résztvevői áttekintették a felújítás során tervezett forgalomtechnikai módosításokat, amelyeket a Szentendre.hu térképén minden érdeklődő tanulmányozhat.
Az egyeztetések folytatódnak, ha a Magyar Közút megkötötte a szerződést a kivitelezővel, amelynek a feladatai közé tartozik majd a részletes forgalomterelési tervek elkészítése is.
(Borítóképünkön Magyari László, a Magyar Közút vezérigazgatója. Fotó: Bellai László)