
Szentendrére is ellátogatott a kormány Ukrajna uniós tagságáról indított kampányának keretében kedden este Lázár János, aki órákon át fogadta a helyiek kérdéseit, közben hosszasan kifejtette véleményét az ország és a térség jövőjéről. A miniszter sok pénzt megígért és egyeztetésre is felajánlást tett.
Mintegy kétszáz érdeklődő várta kedden kora este Lázár Jánost a szentendrei HÉV-állomás melletti új parkban, ahová a Lázárinfó helyi megállóját hirdették meg. Az országot járó minisztert Vitályos Eszter országgyűlési képviselő is elkísérte a fórumra, ahol az előre meghirdetett menetrend szerint mindenki kérdezhetett és mindenki válaszokat is kaphatott.
Az építési és közlekedési miniszter a vadonatúj kis park egyik padjára állva szólt a közönséghez (megígérve, hogy a padokra vigyáznak és a fórum után letakarítják), ahol a sorokban a város vezetőitől a környékbeli kistelepülések elöljáróin, közösségek képviselőin, helyi kormányszimpatizánsokon keresztül a kritikus, táblával demonstráló polgárokig lehetett mindenféle arcokat látni.
Lázár a fél hatra meghirdetett fórumot rövid bevezető után hosszas szónoklattal indította: az Ukrajnában zajló háború, Magyarország fenyegetettsége, a kormány véleménynyilvánító szavazása, a migráció, Brüsszel, a gyermekvédelem és tucatnyi további téma kapott hangsúlyt, még a Pride felvonulás betiltása is terítékre került. A hallgatóság többsége hol tapssal, kisebb része pedig tartózkodva fogadta a kinyilatkoztatásokat, de kormánykritikus, vagy éppen Lázár Jánost személyében kritizáló bekiabálás is volt jó néhány. Idővel a kérdések és válaszok következtek, ahol azonban már sokkal inkább konkrét hazai, térségi problémák kerültek terítékre.
Lázár János először a szentendreieknek kért szót, utána a máshonnan érkezettek is mikrofont kaptak. A teljes fórum csaknem három órán át tartott, az olyan kulcsfontosságú témák, mint a HÉV évekkel ezelőtt beígért felújítása-fejlesztése, a 11-es főút felújítása, a közlekedési alternatívák, a helyi mentőállomás felújítása vitték el a nagyobb részt, de később a térség útfejlesztései, elkerülő utak és összekötések megépítése, körgyűrű-összekötés, alagutak, révátkelők is szerepeltek. Lázár János konkrét ígéretet tett arra, hogy megindul a H5 HÉV-vonal felújítása – ami mintegy 200 milliárd forintba fog kerülni. Ebben az utasforgalmi épületek felújításával, parkolókkal és 18 új szerelvény beszerzésével is számolnak, utóbbi mintegy 115 milliárd forintba fog kerülni a magyar és az Európai Unió adófizetőinek. Lázár úgy fogalmazott: minden más vonal elé helyezték a szentendrei HÉV-et, bár konkrét a megvalósítási dátumok nem ismertek, csak a beruházási szándékok.
A 11-es út Szentendrén átvezető szakaszát is fel kell újítani – ismerte el az építést és és közlekedést gondozó miniszter, de a projekt teljes költségvetése nem áll rendelkezésre. Idén finanszírozható a felújítás mintegy harmada, erre azonban csak 1,5 milliárd forintot ígért meg – hozzátéve, hogy várja Szentendre polgármesterétől és képviselő-testületétől a javaslatokat, mit és hol kellene először felújítani.
Elismerte, hogy a mentőállomás felújítása is halaszthatatlan, ezért elő fogják teremteni az épületre költendő 700 millió forintot is. Ez volt a beharangozott fejlesztések sorában a harmadik legjelentősebb vállalás. A megjelentek köreiben ugyanakkor nemcsak a miniszter közeléből szóltak hangos kritikák, a hangfalaktól hátrébb álló, csendesen beszélgető polgárok megjegyezték: ugyanezeket a legutóbbi választások előtt is megígérték, mégsem valósultak meg.
A fórumon éppen érettségiző fiatalok is szót kaptak, akik a jövőkép teljes hiányát, a saját lakáshoz és biztos megélhetéshez jutásuk reménytelenségét olvasták a miniszter és kormánya fejére – nekik Lázár azt mondta, jövőkép mindig van, és többféle támogatás segíti a fiatalok elindulását az életben. Később sorra környékbeli, sőt több budapesti téma is befutott, például hogy egy ferencvárosi MÁV-épület ügye miért vár hosszú ideje a miniszter válaszára (ehhez aláírható szerződést is hozott a felkészült önkormányzati képviselő), vagy hogy a Rákosrendezőre tervezett – eredetileg külföldi befektetőnek megígért – állami infrastruktúra-fejlesztést az új tulajdonos, a főváros számára is biztosítják-e. Lázár János ezt sem utasította el, ahogy idővel mindenkinek igyekezett választ adni, olyannyira, hogy végül csak sötétben, este kilenc óra után ült be a kisbuszába, elbúcsúzva Szentendrétől.
Fotó: Isza Ferenc / Szentendre.hu