2016. július 9., 19:59

Július 22-én a Szentendrei Teátrum műsorán: Merre tartasz Ember? – másvilági tragikomédia Szepes Mária művei alapján. A darab író-rendező-koreográfusával, Jaross-Giorgi Viktóriával beszélgettünk.

Színpadra álmodta – közhelyszámba menő mondatfordulat. A Merre tartasz, Ember? rendezője valóban Szepes Máriával álmodott, mielőtt szellemi párbeszédbe kezdtek. Jaross-Giorgi Viktória látomásos, középkori misztériumokra és moralitásokra hajazó másvilági tragikomédiája nem a Vörös Oroszlán, nem is a Varázstükör adaptációja – bár mindkettőből merít – hanem egy géniusz, egy mester megszólítása egy kereső ember részéről. Aki megküzdött azért, hogy másokat is bevonhasson a keresésbe:

– Nagymamám osztrák színésznő volt,  unokatestvérem a Madách Színházban énekel, édesanyám is nagyon kreatív, apám kőkemény üzletember. Édesapámnak sokat köszönhetek, ő mondta mindig, ha egy döntéséről kérdeztük: a Jóisten megsúgta a fülembe – mesél a kezdetekről Viktória.

– Zsigerből jól táncoltam, de nem sejtettem, hogy ebből valami komolyabb is kisülhet. A teljesen „normális” tinédzserévek után vettek föl a Színmű koreográfus szakára. Ott velem egy világ fordult meg. Csinos, magassarkús, ápolt kis jócsaj voltam, kicsit talajt is vesztettem, mikor bekerültem a „nagy művészek” közé. 2000-ben volt egy balesetem, elvesztettem az eszméletem, fölülről láttam a mentőkocsit, és beszélgettem valakivel. Kivel? Egy angyallal vagy önmagammal? Hosszú beszélgetés volt, mintha évtizedeket ölelt volna föl: nem vagy jó úton, nem menekülhetsz el, úgyhogy most szépen visszamész, és csinálod a dolgod. Amikor visszajöttem, akkor kezdtem el írni, rendezni, 2003-ban mutattuk be Olaszországban az első önálló darabomat, a Cola, cukor, nokedlit…

Ami egy művészt megment a merev rutinba fojtó gőgtől, az a folyamatos nyitottság, a kíváncsiság, az érdeklődés fönntartása. Viktória teljes manírmentességgel beszél arról, milyen közeli viszonyba került valódi világsztárokkal:

– Boszorkányosan történt: azt mondtam 2010-ben, hogy színházban minden megvolt, most már szeretnék filmezni. Hopp, jött egy film! A SAS (Donald Sutherland és Channing Tatum nevével fémjelzett) amerikai filmes produkcióban kaptam meg az első koreográfusi feladatomat. Száz szép, kigyúrt, kopasz embernek csináltam egy beavatási táncot, persze a felét kivágták, mert a producer mást akart, mint a rendező. Aztán jött a Borgiák, reneszánsz táncokkal, meg Jeremy Irons-szal, aki rögtön kiszúrt, hogy nem csillogó, rajongó szemekkel nézem, hanem vizslatva, hogy vajon mit tudhat? Hipnotikus erővel bír, kíváncsi voltam, jó erő ez, vagy rossz erő? Jóba is lettünk. Kukucskáló vagyok, mint Szepes Mária. Ő is ott volt Berlinben a világháború kitörése előtt, Marlene Dietrich-től kezdve mindenkivel barátkozott. Jonathan Rhys Meyers-szel is megálmodtam a találkozást. Láttam a Tudorokban, hogy milyen eszement tehetséges, ráadásul jó pali, amikor találkoztunk, érezhetően volt valami a levegőben közöttünk, de a kezdeményezésére határozott nemmel reagáltam, mivel akkor már férjnél voltam. Érdekes: ő akkor játszott igazán tehetségesen, ha rossz passzban volt.

Adrien Brody-ban meg azt szerettem, hogy alig aludt valamit forgatás után, de még bejött keringőpróbára, hogy pontosan megtanulja a lépést. Olyan édes volt, mint egy gyerek.

A Merre tartasz, Ember? nem attól misztikus, érdekes, meg lélekébresztő, hogy ilyen szép okkult mondatok vannak benne, mint „Az anyagi tendenciák mágikus áthangolásának operációja”. Rengeteg nyelvi réteg rakódik egymásra főhősünknek, a Férfinak Mesterével folytatott vitájára épülő történetben, amiben párhuzamosan van jelen látható és láthatatlan világ, a főhős démonai, a szintén vita- és küzdőpartner Feleség, plusz a zene is külön entitás, és ott van még a vetítővászon…

– Nagyon-nagyon szeretem a társulatomat! Pontosan tudtam, mit akarok, de írtunk át együtt is jeleneteket, igazi csapatmunka volt. Én kicsit sűrű vagyok, odarakok egyszerre mindent, hátul vetítek, két táncos táncol, a színészek beszélnek, Mókus pedig zenél… És hogyan! Szirtes Edina Mókus a főszereplő lelke, vagy mentőangyala, ő önmagában egy új szintekre emelő médium. Kereső embereknek való a darab, akik nem zárkóznak el dolgoktól, akikben pislákol valami. Figyelni szoktam hátulról: a nézők jó része sírva fakad az előadás végén! Sokan mondták a darabra, hogy tényleg tükröt tart: ki vagyok, hol vagyok, hol tart a világ, amiben élek? De nem provokál, nem tesz szemrehányást, hanem kiutat mutat. A fő mondanivaló, hogy a hibákat ne másokban, vagy a kormányban keresd, hanem önmagadban. Ne a külső, hanem a belső világban. Akkor van lehetőséged a másik megértésére, a megbocsátásra is. A főszereplő Férfiban az önismeret útját járva végül a megbocsátással szakad föl valami. Picit rakjuk el az ÉN-t és ott van a TE.

Jó színház, ami a lelket perzselgeti, de továbbmegyek: mi van, ha kulcsot is ad a kezembe? Mi itt Magyarországon mindenben szeretjük meglátni a drámát, a tragédiát. De az nem a minden, vannak kiutak, volt egy Szepesünk, egy Hamvasunk, akik kulcsokat adtak! Érdekes, hogy ők ketten nagyon közeli barátságban voltak. Ugyanazt fejezték ki, csak másképpen. Mindketten elmondják: minden élet tragédiával végződik. Akkor is föláldozod az életed, ha nem tudsz róla. Ez egy dolog. De eljutni odáig, hogy ez miért is történik…

Azt mondja a főszereplőnek Mária néni: Ez egy kísérleti színpad. Leveszed a test jelmezét, és jön egy új szerep. De van egy rendező, és vannak súgók, akikre érdemes hallgatni.

Ha kívánhatnék hármat, az lenne az egyik, hogy ott legyek, mikor Hamvas Béla és Szepes Mária beszélget!

Juhász Kristóf

Merre tartasz nagy 1_kis

Július 22. péntek, 20:00 Városháza udvara
Esőnap: július 24. vasárnap

MERRE TARTASZ, EMBER?
Másvilági tragikomédia Szepes Mária művei alapján
Egyesült Művészek Produkció

Zene: Szirtes Edina Mókus/Kunert Péter

Dramaturg: Lőrinczy Attila
Író/rendező/koreográfus: Jaross-Giorgi Viktória
Előadók: Almási Sándor, Nyakó Júlia, Kakasy Dóra
Ének: Szirtes Edina Mókus
Táncosok: Szuhánszki Gréta / Szamosi Judit
Démon férfi: Ungi Krisztián / Fülöp László
A címben szereplő kérdés időszerűbb, mint valaha. A zenés-táncos, álmokkal, víziókkal és valósággal teli darabban a csalódott, másokat hibáztató, önsajnálatba merülő Embert Szepes Mária szelleme vezeti befelé-felfelé. A főszereplő újraéli élete fontos állomásait, szembesül saját hibáival és tévedéseivel, és az önismeret, a szellemi fejlődés útját járva rádöbben, hogy csak önnönmagán keresztül juthat ki az önmaga emelte falak közül, a saját belső börtönéből. Bár a téma nagyon is komoly, a darab nem nélkülözi a humort és a vidámságot, miközben a nézők saját élethelyzeteikkel találhatják magukat szembe.
Az előadás hossza: 2×70 perc, egy szünettel.
Belépőjegy: 3500 Ft

 

JEGYÁRUSÍTÁS

Tourinform Szentendre
2000 Szentendre, Dumtsa Jenő u. 22.
Telefon: 26/317-965; 26/317-966; e-mail: tdm@szentendre.hu
Nyitva: H-Cs 10-18 óráig, P-Szo-V 10-20 óráig.

« 2022. augusztus » loading...
h K s c p s v
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
csü 11

P’Art Mozi – filmszínházi programok

2022. 01. 01. - 2029. 12. 16.
csü 11

Kovács Margit, a Duna királynője

2022. 01. 03. - 2029. 12. 31.
csü 11

Kmetty kiállítás – újragondolva

január 3.. 17:00 - november 13.. 18:00
csü 11
csü 11

Vas István emlékkiállítás

június 24. - szeptember 25.
csü 11
csü 11
csü 11

Barokk fesztivál Szentendre belvárosában

augusztus 11.. 08:00 - augusztus 14.. 17:00
pén 12

Római kori dunai őrhajó Szentendrén

augusztus 12. - augusztus 13.
pén 12
szo 13

Galaxisok koncert a Barlangban

augusztus 13.. 20:00 - 22:00
sze 17

Teátrum 2022 / A feleség negyvennél kezdődik

augusztus 17. - augusztus 18.
sze 17
csü 25

Teátrum 2022 / Hárman a padon

augusztus 25. - augusztus 26.
pén 26