2019. július 23., 16:39

Az idei Szentendrei Ister Napok egyik különleges sportprogramja volt a frissen felavatott Postás strandon a SUP deszkákon evezés és jógaedzés. A Liquid Citizen csapat tagjai tartottak SUP jóga órákat, illetve SUP túrákat Pánczél Diána jógaoktató és Zala György kétszeres olimpiai bronzérmes kenus, edző vezetésével. Velük beszélgettünk a Duna-parton a szokatlan sportágakról.

De mi is az a SUP? A SUP, a Stand Up Paddle Board lényege magyarul: állj fel, és evezz! A praktikus, könnyen szállítható szörfdeszkán állva, de ülve-térdelve is lehet evezni. A megfelelő SUP technika alkalmazásával erősödik a teljes test, különösen törzsizomzat és a mélyhátizmok, így elősegíti az állandó helyes testtartás kialakulását. Az instabil vízfelszín folyamatosan stimulálja az egyensúlyközpontunkat, ezáltal nagyon gyorsan fejlődik az egyensúlyérzékünk. Kezdetben még a tükörsima vízen is remeg a lábunk, később már a nagyobb hullámok se kottyannak meg! A helyes evezéstechnika az egész testet igénybe veszi. A SUP kifejezetten ízületkímélő sport, ezért mindenkinek ajánlható. A természet közelsége, a víz ritmikus hullámzása nyugtató hatással van minden emberre. Kutatások bizonyítják, hogy a rendszeres állva evezés elősegíti a szív- és érrendszeri panaszok megelőzését.

 

Pánczél Diána
SUP jógaoktató

  • Honnan indult ez a különleges sport?

Hawaii-on kezdték ezt a sportot űzni, és az elmúlt években nagyon trendi sportággá vált idehaza is. A túrázás mellett ráfűztek különböző „extrákat” is, így alakult ki például a SUP jóga. A SUP-polás önmagában is idegkisimító, megnyugtató sport. Evezés közben ringatózunk a vízen – ez ellazít, miközben az evezés pedig olyan erőkifejtés, ami nagyon jól edzésben tart. A SUP a jógával ötvözve még kellemesebb mozgásformát jelent. Az órák elején el szoktam mondani a tanítványoknak, hogy a varázsa az, hogy egyensúlyozni kell a deszkán, ezért csak erre koncentrálunk, semmi másra, minden egyebet ki kell zárni. Eltűnnek a negatív gondolatok, minden idegszálunkkal csak arra koncentrálunk, hogy ne pottyanjunk a vízbe. Emiatt rendkívül jó hatással van az idegrendszerre, kiváló feszültségoldó.

 

  • Vannak extra jógagyakorlatok, amelyek már a talajon is kihívást jelentenek, hogy megtartsuk. Ezeket is végre lehet hajtani a deszkán?

A fejállást, különböző egyensúly gyakorlatokat ugyanúgy megcsináljuk a deszkán is. Persze gyakorlást igényel. Sokan azért kedvelik, mert a jóga túlságosan nyugodt sport, nem rejteget különösebb kihívást. A SUP jóga edzéseken folyamatosan ellensúlyozni kell a víz ringatózását, ezért mozgásban van minden izmunk, még a sportolók is elismerik hatékonyságát.

 

  • Télvíz idején, uszodában is lehet SUP jógázni?

A nyílt víznek megvan a plusz szépsége, de lehet medencében is tartani ezt az edzésformát. A téli edzésekhez speciális deszkát használunk, aminek domború az alja, ettől instabilabb, a hullámzó víz érzését pótolva.

 

  • Mióta űzöd ezt a sportot?

A várandósságaim idején ismerkedtem meg a jógával, utána jártam kismama jógára, aztán a gyerekekkel jógaórákra, és a SUP-ra két évvel ezelőtt találtam rá. Szerelem volt első látásra. Amikor megtudtam, hogy jógával is lehet ötvözni, ezt is elkezdtem, és részt vettem egy nemzetközi mesterképzésen, s azóta a munka mellett hobbiként SUP jógaoktatóként is dolgozom.

 

 

Zala György
kenus olimpikon

  • Olimpiai bajnokként megvan hozzá minden, amit a szabad vizekről tudnod kell… Mióta tartasz SUP túrákat?

Huszonöt évig versenyszerűen kenuztam, és közel egy éve találkoztam először a SUP-pal a magyarországi első versenyen, ami a Csepeli-Soroksári Dunaágban volt. Itt meghívottként szerepeltem…

– Vidd kicsit lejjebb a scaget! – kiált oda a mondat közepén György a vízben evezőkhöz, gazdagítva beszélgetésünket egy szakszóval is.

 

  • Ha már így szóba esett, mi az a scag?

A scag egy cápauszonyszerű képződmény a deszka alján, ez segít az egyenesen való haladásban.

 

  • Visszatérve a SUP túrákhoz, tehát egy éve kezdődött…

Ez a nyolcadik alkalom, hogy fönt vagyok a deszkán, előtte vadvízi túravezető is voltam, tehát egyáltalán nem áll messze tőlem a sportág. Egy versenyen nyilván nem szerepelnék olyan jól, mint a profik, de meg tudok sok gyakorlatot csinálni a deszkán, ami hosszú gyakorlást igényel.

 

  • Például?

Például egy helyben tudok forogni, hátra állok, az állva evezés egyáltalán nem okoz gondot, sőt, a hullámokon is szeretek szörfözni. Hasonló a mozgás a kenuhoz, mindkét oldalon kell evezni, csak rá kell hangolódni a víz mozgására.

 

  • Úgy látom, a kezdők térdelve vágnak neki az első métereknek…

Mindenki így kezdi, vagy sarkon ülve. Ez csak az első próbálkozásnál van így, amikor még labilisnak érzik magukat a vízen. A deszkák nagyon stabilak, különösen a négyes, amit a jógánál is használnak, szélesebb és stabilabb, kerekebb az orra. A versenydeszkák keskenyebbek, gyorsabbak.

 

  • Amikor épp nem a szentendrei Dunánál vagytok, merre eveztek még az országban?

Járjuk az országot, túrázunk, gyakorláshoz az Újpest-öblöt és a Soroksári-ágat használjuk. Voltunk Hévízen, Pilismarótnál, jövő héten megyünk Szigetszentmiklósra. Gyakorlatilag bármerre, ahol nem ér le a scag és a lapát, ott nagyszerűen lehet evezni.

 

  • Mettől meddig tartanak a túrák? Úgy értem, amíg be nem fagynak a folyók és tavak?

Hévízen konkrétan februárban voltunk. A part mellett, ahol nem volt olyan meleg a víz, kis jéghártya volt már a vízen. Tulajdonképpen bármeddig lehet evezni egy vízálló cipőben és neoprén ruhában, neoprén zokniban. A mentőmellény használata hidegben különösen javasolt, mert egy meglepetésszerű vízbeesés annak, aki nem vízen nőtt föl, komoly sokkot okozhat. Itt, a Duna hajózási szakaszában is veszélyes közlekedni, csak tapasztalt túrázónak való. A part mellett azonban bárki bátran kipróbálhatja.

 

  • Mennyien próbálták ki az Ister Napokon a SUP mozgásformákat?

Szombaton, főleg koradélután rengetegen érdeklődtek, elsősorban a SUP túra iránt. Alig tudtunk elszabadulni, hogy ebédeljünk!