2017. március 24., 08:57

Baleset-megelőzési tanácsok – Hogyan közlekedjünk tavasszal?

A közlekedésben az évszakok nagyon meghatározóak. Egyszer napfény, sima útfelület fogadja a közlekedőket, máskor pedig kedvezőtlen látási és útviszonyok  akadályozzák a tempós haladást, ezért másként kell vezetni télen és másként tavasszal. Tavasszal feledésbe merül a télen berögződött, óvatos magatartás. A járművezetők lendületesebben, felszabadultabban, nagyobb átlagos sebességgel közlekednek az urakon, s ezt a helyzetet a baleseti statisztikai adatok is jól tükrözik.

Tavasszal a közutak forgalma zsúfoltabbá válik. Ebben az időszakban emelkedik az átlaghőmérséklet és szeszélyessé válik az időjárás. Tavasszal esik a legtöbb eső, amihez gyakran szél is párosul. A csapadéktól vizes, csúszós útszakaszokon csökkenhet a járművek menetstabilitása, míg a látási viszonyokat az ilyen időszakban gyakran megjelenő pára-, illetve ködfoltok befolyásolhatják.

Ebben az időszakban közlekedésünk során számítani kell arra, hogy az autó könnyen megcsúszik, s tisztában kell lenni azzal, hogy a féktávolság is megnő. Főleg vidéki, mezőgazdasági tevékenységgel érintett területeken földutak és szilárd burkolatú utak kereszteződésében, építkezések környezetében ismét előfordulhat a sárfelhordás, amely szintén fokozott veszélyt jelent a közúton közlekedőkre.   Az ilyen útszakaszok a motorkerékpárosok valóságos „rémei”, bár más járművek vezetőire nézve is veszélyesek

A tavasz kezdetén egyre nagyobb számban jelennek meg az utakon a segédmotoros kerékpárosok és motorkerékpárosok. Nagyon fontos, hogy a motorkerékpárosok – néhány hónap kényszerpihenőt követően – készítsék fel járműveiket a közlekedésre, ellenőrizzék azok műszaki állapotát, de saját maguk „felkészítéséről” se feledkezzenek meg. Néhány hónapos kihagyás után még a rutinos motorosok járműkezelésében is hiányosságok merülhetnek fel, továbbá tompulhatnak a reflexek. Nem árt a motorosoknak vezetéstechnikai kurzuson felismételni a biztonságos járműkezelést és a veszélyek elhárítását – és ez nem csak a kevésbé tapasztalt, hanem bizony a rutinos motorosoknak is ajánlott!

Ebben az időszakban a gyalogosok és a kerékpárosok is – mint a közlekedés legvédtelenebb résztvevői – jelentős kockázatnak vannak kitéve. A gépjárművezetőknek „hozzá kell szokniuk” az autónál kisebb méretű és keskenyebb kétkerekű járművek tömeges megjelenéséhez és rendszeres napi közlekedéséhez. Ilyenkor a járművezetőknek fokozottan kell figyelni a gyalogosokra is, adott esetekben az úttesten való áthaladásukat segíteni kell. Lakott területen kívül és belül egyaránt vigyázni kell az úttest mellett haladó gyalogosokra, valamint fokozott figyelemmel kell lenni a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, iskolák, buszmegállók környékén figyelmetlenül az úttestre lépő gyalogosokra. Nem árt tudni, hogy esős-szeles időben a gyalogosok általában nem elég körültekintőek és kevésbé figyelnek a közlekedés más résztvevőire, hiszen a kellemetlen időben – érthető módon – mielőbb célhoz szeretnének érni.

A forgalomban betöltött arányukhoz mérten magas a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében. Az elmúlt években végrehajtott ellenőrzések tapasztalatai azt mutatják, hogy a gyalogosan és kerékpárral közlekedők közül sokan nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó alapvető közlekedési szabályokkal. A kerékpárosoknak viszont tisztában kell lenni, hogy a járművük nem játékszer, hanem közúti jármű, mely forgalomban való részvételének feltételeit, valamint a biztonságos közlekedés szabályait jogszabályok írják elő.

Közlekedési vita

A Szentendrei Rendőrkapitányság Vizsgálati Osztálya eljárást folytatott F. István budakalászi lakos ellen garázdaság vétség elkövetésének megalapozott gyanúja miatt.

A 41 éves F. István a rendelkezésre álló adatok alapján 2016. november 29-én a reggeli órákban, a budakalászi körforgalomban haladt gépjárművével. A körforgalomban haladása során maga elé engedett egy másik személygépkocsit, majd ezt követően a kanyarodó sávban mellé hajtott és itt két gépkocsi eleje összeütközött.

A budakalászi férfi az autójából kiszállt, majd a másik gépkocsi bal első tükrét a kezével letörte, illetve több alkalommal megrúgta a jármű bal első kerekét, majd az ajtót a térdével megrúgta, ami a rúgás miatt behorpadt.

A F. Istvánt a vizsgálók gyanúsítottként hallgatták ki, az ellene folytatott eljárást a napokban befejezték és az iratokat garázdaság vétség elkövetése miatt vádemelési javaslattal megküldték az illetékes ügyészségnek.

Kábítószert termesztett

A Szentendrei Rendőrkapitányság Vizsgálati Osztálya eljárást folytatott G. Sándor ellen kábítószer birtoklás vétség elkövetésének megalapozott gyanúja miatt.

A rendelkezésre álló adatok alapján 2016. augusztus 16-án a 33 éves férfi szentendrei ingatlanjában megtartott házkutatás alkalmával 48 tő zöld növény és anyagmaradványok kerültek lefoglalásra.  A szakértői vizsgálat megállapította a lefoglalt növények és anyagmaradványok a kender nemzetségébe tartoznak, a kannabiszt tartalmazzák, melyből marihuána állítható elő.

A 33 éves szentendrei férfit a vizsgálók gyanúsítottként hallgatták ki, az ellen folytatott eljárást a vizsgálók a napokban befejezték és az iratokat vádelemelési javaslattal küldték meg a Szentendrei Járási Ügyészségnek.

Kábítószert fogyasztott

 A Szentendrei Rendőrkapitányság Vizsgálati Osztálya eljárást folytatott R. József budapesti lakos ellen kábítószer birtoklás vétség elkövetésének megalapozott gyanúja miatt.

A rendelkezésre álló adatok alapján a 19 éves budapesti férfi 2016. augusztus 12-én pomázi tartózkodási címén rendkívül agresszíven viselkedett, ezért az őt igazoltató járőrök vizeletminta adására kötelezték, melynek a férfi önként eleget tett.

A beérkezett igazságügyi szakértői véleményből megállapítást nyert, hogy a R. Józseftől levett vizeletben amfetamint mutattak ki.

A 19 éves férfit a vizsgálók gyanúsítottként hallgatták ki, az ellene folytatott eljárást a vizsgálók a napokban befejezték és az iratokat kábítószer birtoklásának vétség elkövetése miatt vádelemelési javaslattal küldték meg a Szentendrei Járási Ügyészségnek.

 

 

 Szentendrei Rendőrkapitányság