2023. november 3., 11:35

A  H5 HÉV-vonal és a szentendrei végállomás felújításáról tárgyalt Fülöp Zsolt polgármester a héten az Építési és Közlekedési Minisztériumban. A  megbeszélésen kiderült, hogy a kormánynak szándékában áll az unió helyreállítási és ellenállóképességi tervében (RRF) Magyarország számára rendelkezésre álló hitelkeret lehívása, és annak felhasználásával a HÉV-vonalak korszerűsítésének elindítása. 

– A minisztériumban ismertetett elképzelések szerint 2024 márciusáig kiírják a közbeszerzési felhívást, és gyorsított eljárásban nyárig el is indítják a beruházást. Korlátot jelent, hogy csak azokba a fejlesztésekbe érdemes belevágni, amelyeket 2026. június 30-ig be lehet fejezni, mert ez a beruházások befejezésének véghatárideje. Vagyis eddig a határidőig olyan állapotba kell hozni a beruházásokat, hogy az utasok azokat használni tudják. Ez a menetrend csak akkor változik, ha sikerül elérni, hogy az unió újabb két évvel hosszabbítsa meg a határidőt – mondta el Fülöp Zsolt.

A polgármester arról is beszélt, a jelenlegi tervek szerint a beruházásra szánt összegből a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV vágányait, biztosítóberendezéseit, valamint a peronokat lehet majd felújítani. Ugyanakkor azt még nem tudni, hogy pontosan milyen hosszúak lesznek a peronok, mert azok hossza a szerelvényektől függnek, azokat pedig a MÁV fogja beszerezni. A szentendrei vonal esetén korlátot jelenthet, hogy a felszín alatti Batthyány téri állomáson legfeljebb 110 méter hosszúságú szerelvények férnek el, amire figyelni kell majd azok beszerzésénél.

A szentendrei állomás épületének tervezett felújítására egyelőre nem kerül sor, viszont Kikina Artúr helyettes államtitkár tájékoztatása szerint Szentendrén egy parkolóház építését és a buszpályaudvar felújítását is tervbe vették. 

Fülöp Zsolt polgármester a Városháza előtt a minisztérium együttműködését ígérő dokumentummal

Az önkormányzat évek óta szorgalmazza az állomás önkormányzati és állami tulajdonú területeinek, a HÉV- és VOLÁN-állomások korszerűsítésével összehangolt fejlesztését, így különösen örömteli a szentendreiek számára az a hír, hogy a szentendrei állomásépület tervét – amely az önkormányzat kérése ellenére a városvezetés bevonása nélkül készült el – most újragondolják.  A helyettes államtitkár határozott utasítást adott a terveket készítőknek, hogy vegyék fel a kapcsolatot ebben az ügyben Szentendre főépítészével és a város vezetésével.

A tervezett beruházás során a Pannónia-telep állomás felújítására is sor kerülhet. Örvendetes, hogy immár annak a korábban elutasított önkormányzati kérésnek a figyelembevételére is nyitottak a tervezők, amely szerint a parkolót nem a lakóövezet felőli oldalon kellene megépíteni. Végül a polgármester azt is elmondta, a megbeszélésen elhangzott, a MÁV összes vonala közül a szentendrei HÉV szállítja a legtöbb utast: évente 15 millióan veszik igénybe a szolgáltatást.