2014. november 1., 10:18
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 9 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

„Látni és látszani” hallatszik az ORFK-OBB által indított kampányban. De ez mit is jelent? Mi, gépjárművezetők tudjuk, hogy ha lakott területen kívüli útszakaszra érünk, akkor mindig, illetve éjszaka, vagy korlátozott látási viszonyoknál mindenhol be kell kapcsolni a tompított fényszórókat. Miért is szükséges ez? Itt jelenik meg a látni és látszani elv. Egyrészt látni mindazt, ami előttünk van, másrészt hogy minket is lássanak.

De miért is zengi a média ezt a kampányt 2012 óta már minden ősszel? Nyáron is közlekedünk sötétben, szürkületkor, azonban az őszi-téli óraátállítás, valamint a két évszak jellemzői miatt sokkal hosszabbak azok az időszakok, amelyek már a korlátozott látási viszonyok közé tartoznak (köd, szürkület, ború, esőzés, havazás, stb.), valamint hosszabbak az éjszakák is. Mindemellett a szlogen második része – a közlekedő és a parkoló gépjárművek láthatósága ‑ is kiemelten fontos.

Sajnos ezen időszakban kiemelt baleseti okként jelenik meg a gyalogosok és a kerékpárosok kivilágítatlansága, valamint a fényvisszaverős ruházat hiánya (2013. október és 2014. február között 10 halálos, 46 súlyos és 98 könnyű sérüléssel végződő, gyalogosokat és kerékpárosokat érintő közlekedési baleset történt Pest megye útjain). Kérjük a gépjárművezetőket, hogy lakott területen kívüli útszakaszokon figyeljenek oda ezen közlekedői csoportokra.

Az őszi és téli hónapokban a sűrű csapadék, korai sötétedés és szürkület miatt a kijelölt gyalogos- átkelőhelyeken közlekedők nehezebben észrevehetőek. A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság illetékességi területén 2013. október és 2014. február közötti időszakban 33 baleset történt „zebrán”, amelynek 6 %-a végződött halállal. A járművezetők ebben az időszakban még fokozottabb figyelemmel közelítsék meg a gyalogos- átkelőhelyeket, a gyalogosok pedig csak akkor kezdjék meg az áthaladást, ha meggyőződtek arról, hogy az elsőbbséget megkapják.

A látótávolság csökkenésével a féktávolság is csökken. 2014. január 1. és szeptember 30 közötti időszakában a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság illetékességi területén bekövetkezett személyi sérüléses közlekedési balesetek 27,5 %-a a relatív gyorshajtás következménye (nem az út- és látási viszonyokhoz megválasztott sebesség alkalmazása). Ilyenkor a féktávolságon (észleléstől a megállásig megtett út) belül jelentkező akadály előtt megállni már nem tud.

Kérünk mindenkit, hogy fokozott óvatossággal közlekedjen.