2022. január 21., 14:26
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 2 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A Pap-szigeten tartott őszi lakossági fórum után az önkormányzat 2022. január 13-án a 10-es választókerület hegyvidéki részein élők számára szervezett találkozót.

A 10-es számú választókerület képviselője 2020 decemberében mondott le – az időközi választást azonban a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzet miatt azóta nem lehetett kiírni. Az átmeneti időszakban a választókerület képviselői feladatait Fülöp Zsolt polgármester látja el, a lakók hozzá fordulhattak kérdéseikkel. Az Offline Centerben tartott fórumon 2022. január 13-án, csütörtökön este Fülöp Zsolt polgármester és Pilis Dániel alpolgármester találkozott a lakosokkal. A legnagyobb érdeklődést kiváltó téma egy Irtás utcai építkezés volt.

Irtás utcai területelkerítés és építkezés

Jogszerű volt-e a terület lezárása, a kerítés megépítése, a turistaút lezárása, új turistaösvény kijelölése? – vetették fel a fórum résztvevői. 

A közterülettel határos kerítés építése a településképi rendelet szerint településképi bejelentéshez kötött tevékenység, a tulajdonos azonban a kerítés építése előtt nem tett bejelentést. A főépítész állásfoglalása szerint ugyanakkor a kerítés kialakítása nem tűnik jogszabálysértőnek, így, ha meg is tette volna a településképi bejelentését a tulajdonos, nem lett volna jogszabályi indok elutasítani azt. Semmilyen jogszabály nem tiltja, hogy a tulajdonos kerítést építsen, ahogy a terület közművesítését sem. 2013-ban az akkori tulajdonos településrendezési szerződést kötött az önkormányzattal annak érdekében, hogy a gazdasági épület mellett lakóépület is elhelyezhető legyen a területen. A terület egyébként sohasem volt önkormányzati tulajdon. 2005-ben kárpótlásként került magántulajdonba, majd a tulajdonosok eladták. 

A terület kapuján (Irtás utca teteje) nagy tábla jelzi, hogy ez egy „munkaterület”, ahol „munkagépek” és „rakodógépek” járnak, és ahol „függő teher alatt tartózkodni tilos”. Biztonsági betétes védőcipőt kell használni és védősisakot. Mi készül itt? Mire adott ki az önkormányzat engedélyt, vagy ha nem adott ki engedélyt, mit tud az építtető szándékairól? A figyelmeztető táblák alapján csakis építkezés előkészítése történhet itt. Ha továbbra is mezőgazdasági célú a terület, jogszerű volt-e a területet középen átvágva új utak létrehozása kavics (sitt?) leterítésével, mint ahogy ez egyértelműen látszik az utcáról? – kérdezték a jelenlévők.

A válaszból kiderült, hogy a hivatal illetékesei 2020 novembere óta több alkalommal konzultáltak az építtetővel és a tervezővel, és utóbb már az ügyvédjükkel is. A városvezetés által ismert tervek szerint a területre egy lakóépület épül, melyben a tervek szerint gazdasági funkció is lesz. Az egyeztetések során az önkormányzat munkatársai minden alkalommal elmondták, leírták, hogy mely pontokon tartják jogszabályba ütközőnek a beruházást. A Kormányhivatalhoz tartozó építéshatóság ennek ellenére a lakóépület építésére vonatkozó egyszerű bejelentést tudomásul vette, tehát vélhetően a kivitelezési munkálatok kezdődtek meg. 

A városvezetésnek arról nincs információja, hogy a terület tőszomszédságában található Nemzeti Parknak voltak-e, vannak-e fenntartásai a terület bekerítésével kapcsolatban.

A kérdezők aggodalmukat fejezték ki, hogy a területet üdülő- vagy lakóövezetté minősítik át, hogy lakópark épül rajta. –Az önkormányzatnak nincs ilyen szándéka, miután azonban  építéshatóság nem az önkormányzathoz tartozik, így ezt a város sajnos nem garantálhatja – mondta el Fülöp Zsolt.

Az egyik résztvevő arra kérte a polgármestert, hogy nyugtassa meg a lakókat, hogy nem lakóingatlan épül a területen  úszómedencével, teremgarázzsal vagy akár bunker. – Sajnos nem tudjuk megnyugtatni – hangzott a válasz. – A mi félelmünk is az, hogy valójában ide lakóépület és teremgarázs épül, a gazdasági funkció csak álca. Ugyanakkor sejtés alapján nem tehetünk semmit. Az egyeztetési jegyzőkönyvekben ezt mindannyiszor leírtuk, de az építéshatóságot ez nem befolyásolta. Az építésügyi igazgatási feladatokat az önkormányzattól 2020. március 1-től vonták el. Ez az eset is rávilágít arra, hogy az építésügyi hatáskörök elvonása milyen káros folyamatokat eredményez – az önkormányzatok által – a helyi építési szabályzatban meghatározott paraméterek figyelmen kívül hagyásával, vagy éppen a további beépítések megfékezése érdekében bevezetett változtatási tilalom megkerülésével.

Egy boldogtanyai lakos megjegyezte: szerinte régészeti területről van szó, ahonnan föld alatti alagút vezet Visegrádra. Kérdése: nem lehetne természetvédelmi területté nyilvánítani a területet? A városvezetők ígéretet tettek, hogy utánanéznek a régészeti érintettségnek és egyeztetnek a Duna-Ipoly Nemzeti Parkkal a védettségről.

Cseresznyés utcai vízelvezetés

Egy lakos azt panaszolta, hogy a járda hiánya miatt mintegy 250 méter szakaszon életveszélyes az út a 11-es főút felőli szakaszon. Válaszként elhangzott,  a Szentendrét is képviselő Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) szorgalmazza, hogy a belterületi utakra, járdákra, csapadékvíz-elvezetésre rendszeres pályázati lehetőség álljon az önkormányzatok rendelkezésére. Szentendre vezetése kérte az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól (ITM) a szennyvízcsatorna-hálózat fejlesztések folytatását a még csatornázatlan területeken. Ennek elvi lehetőségéről tájékoztatta a várost a minisztérium, és ezzel kapcsolatban az önkormányzat már adatokat is küldött a minisztérium kérésének megfelelően. Mint sok más hasonló utcában, a kérdéses útszakaszon járda kiépítésére az út szűk keresztmetszete miatt jelenleg nincs lehetőség. Erre – a szabályozási tervben jelenleg is rögzített módon történő – útszélesítéssel kerülhetne sor, melyre az úttal határos több tucat magántelekből történő önkormányzati területkisajátítással nyílna csak lehetőség.

Galagonya utca

Az utca alja és teteje 25-25 méteres szakaszon aszfaltozott, a kettő közötti 80 méteren zúzottkő van. A lezúduló eső levitte a zúzottkövet az alsó útszakaszra. A lakók kérték az út stabilizálását, amit az ügyfélszolgálat tájékoztatása szerint december végére terveztek, de ez nem történt meg. A túlnépesedés ellen a zsámbéki példát ajánlotta a jelenlévők figyelmébe egy felszólaló: Zsámbékon a minimálisan beépíthető telekméretet 2000 m2-re emelték.

A vezetők megoldási javaslata: első lépésként a felső út vízelvezetését kell megoldani. Addig is a zúzottkő út stabilizálásának lehetőségét megvizsgálják. Az önkormányzat dolgozik a SZÉSZ szigorításán, de a módosításnak nem lehet célja, hogy minden egyes – például saját magának – családi házat építőt ellehetetlenítsen, a nagyobb volumenű beépítéseket, újabb lakóparkok létesítését szeretnék visszaszorítani.

11-es főút felújítása

Mi lesz a forgalommal? Rávezetik-e azt a Duna korzóra? Lesz vízibusz mint alternatíva? A polgármesteri válasz szerint az összes lehetőséget számba veszik. A városvezetés már kezdeményezte az egyeztetést erről az érintett szervezetekkel.

Iskolák körzethatárainak ésszerű meghatározása

A fórum utolsó lakossági felvetése életszerűbb, ésszerűbb iskolai körzethatárok meghatározását kérte. Az önkormányzati válasz úgy hangzott: az önkormányzat a tankerülettel próbál egyeztetni az iskolai körzethatárok térinformatikai alapú optimalizálásában. Idetartozik, hogy hamarosan egyeztetés indul egy lehetséges iskolabusz programmal kapcsolatos igények feltérképezésére is – hangzott el a fórumon.

FOTÓ: Bácsi Róbert László